خبرهای داغ:
به دلیل نگاه‌های محدود فرهنگی به بانوان در شهرستان بهبهان، فرصت ورزش کردن و حضور در رقابت‌های ورزشی برای آنان یا فراهم نمی‌شود یا با موانع و مشکلات بسیاری مواجه است.
کد خبر: ۸۶۸۳۱۰۱
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
به گزارش بسیج به نقل از عصر بهبهان، این روزها در مورد توسعه ورزش بانوان و ضرورت آن حرف‌های بسیاری زده می‌شود، مسئولان جلسات متعددی در این زمینه برگزار می‌کنند و طرح‌های مختلفی هم تصویب می‌شود، اما وقتی در عمل نگاهی به کارنامه ورزش بانوان می‌اندازیم، سؤالات بسیاری در ذهنمان جرقه می‌زند، اینکه طرح‌های تصویب شده چقدر به منصه ظهور می‌رسد؟ اینکه ورزش بانوان و ملزومات پیشرفت آن در کجای سیاست‌های کلان ورزش ما قرار دارد؟ مسئولان چقدر به فراهم بودن زیرساخت‌های ورزش بانوان توجه می‌کنند؟ در این گزارش به جنبه‌های مختلف ناکامی ورزش بانوان در بهبهان می‌پردازیم.

به دلیل نگاه‌های محدود فرهنگی به بانوان در شهرستان بهبهان، فرصت ورزش کردن و حضور در رقابت‌های ورزشی برای آنان یا فراهم نمی‌شود یا با موانع و مشکلات بسیاری مواجه است. فرصت‌ها و امکانات ورزشی باید به‌صورت برابر بین خانم‌ها و آقایان توزیع شود، منتهی میزان بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها باید بر اساس استعداد و تلاش ورزشکاران باشد، باید فرهنگ جامعه در حوزه ورزش اصلاح شود.

ورزش بانوان در بهبهان از دیرباز با مشکلات زیادی مواجه بوده است اما تلاش‌های قابل توجهی طی سال‌های اخیر برای کاهش این مشکلات انجام شده است.

ضعف فرهنگی و نگاه تبعیض‌آمیز به مقوله ورزش بانوان در گذشته سبب شد این حوزه در سطح کشور با مشکلات زیادی مواجه باشد اما تحول اساسی ورزش بانوان طی سال‌های گذشته، حالا بانوان ورزشکار کشورمان در برخی رشته‌ها را به برند تبدیل کرده است.

موفقیت‌های اخیر بانوان ورزشکار کشورمان در رشته‌های رزمی و چند رشته ورزشی دیگر سبب شده نگاه سردمداران ورزش این شهر به مقوله ورزش بانوان به‌طورکلی تغییر کند.

در بهبهان  ، ورزش بانوان باوجود فقر امکانات و فاصله با استانداردهای لازم ملی، تلاش می‌کند به‌تدریج با خروج از گوشه‌نشینی و حضور در برابر دیدگان، توانمندی‌های بالقوه خود را به ظرفیتی بالفعل تبدیل کند.

ورزش بانوان بهبهانی و مشکلات زیرساختی
عدم وجود اماکن ورزشی مناسب برای ورزش بانوان چه در حوزه همگانی و چه در بخش قهرمانی چالشی بزرگ برای ورزش بانوان بهبهانی بوده و هست.

اما مشکلات فیزیکی و ساختاری تنها بخشی از معضلات بزرگی است که پیش روی بانوان بهبهانی قرار گرفته است.

شاید پیش از اینکه شرایط ساختاری برای تأمین فضای ورزشی مورد نیاز بانوان بهبهانی فراهم شود، فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها و جذب بانوان به سمت ورزش از اولویت بالاتری برخوردار باشد.

واقعیت این است که در حال حاضر بسیار از زنان پس از اینکه با مشکلات جسمانی و بیماری‌ها مواجه شدند با دستور پزشک به سمت ورزش روی می‌آورند و هنوز ماهیت پیشگیرانه ورزش و نقش آن برای داشتن سلامتی جسمانی و روانی از یک سو و تأمین نشاط اجتماعی از سوی دیگر برای بانوان در بهبهان تبیین نشده است.

قرار گرفتن ورزش به‌عنوان یک فعالیت جنبی و غیرضروری در برنامه خانواده‌ها، عامل تهدیدی برای سلامت مردم و به‌ویژه زنانی است که تهدید آن‌ها به دلیل نقش اجتماعی ویژه آن‌ها و قرار گرفتن بنیان خانواده بر محور زن، می‌تواند سلامت تمام جامعه را تهدید کند.

در سال‌های اخیر گرچه میزان اقبال خانواده‌ها و بانوان بهبهانی به فعالیت‌های ورزشی و حضور در باشگاه‌ها و اماکن ورزشی بیشتر شده اما نگاهی به آمار ورزشکاران سازمان‌یافته ورزش در این شهر نشان می‌دهد برنامه توسعه ورزش بانوان حتی به سرمنزل مقصود در حوزه همگانی نزدیک هم نیست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها