خبرهای داغ:
قانون نوشت: باید اشاره شود اگر یزدی و مصباح را مردم تهران از مجلس خبرگان کنار زدند، ولی چندین مصباح و یزدی دیگر را مردم شهرستان‌ها وارد این مجلس کرده‌اند.
کد خبر: ۸۶۸۳۲۳۱
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات، امروز را با تمرکز بر ریاست آیت‌الله جنتی بر مجلس خبرگان و پایان مجلس شورای اسلامی نهم آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1روزنامه. تحول در «بدنه سنگین و بی‌قواره لخت دولت»؛ اصلاح‌طلبان به خوبی پیام عدم تحقق وعده‌های اقتصادی دولت یازدهم را دریافته‌اند؛ بنابراین پیام های جدی برای تغییر در کابینه را به کلیددار پاستور می‌دهند تا گزینه‌های همسو با این جریان جایگزین بشود.

علی صوفی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: «به نظر من مهم‌ترین مشکل دولت در عرصه اقتصادی است. برای خروج از رکود اقتصادی دولت نیاز به تقویت فضای سرمایه‌گذاری در کشور دارد. در این راستا دولت نیاز به همکاری قوای مقننه و قضاییه دارد. ترکیب مجلس دهم تقریباً امیدوارکننده است اما قوه قضاییه هم می‌تواند ضمن همراهی و کمک‌های دلسوزانه و به عنوان یک تصمیم حاکمیتی شرایط را برای خروج از رکود فراهم کند. وقتی گفته می‌شود دولت باید خانه‌تکانی کند، ممکن است سوءبرداشت شود اما واقعیت این است که کابینه روحانی در شرایط نامناسب تعاملی با مجلس بسته شد. با این بدنه سنگین و بی‌قواره لخت دولت نمی‌تواند تصمیماتش را به اجرا در بیاورد. آقای روحانی مواضع قوی اصلاح‌طلبانه‌ای دارد که دولت باید پیاده‌کننده آن باشد ولی این کابینه و دولت، دولتی نیست که بتواند آقای روحانی را همراهی کند.»

2روزنامه. تکرار فرجام خبرگان در بهارستان؛ پیش‌بینی‌ها از حضور علی لاریجانی در کسوت ریاست مجلس شورای اسلامی افزایش یافته است و زنگ خطر در اردوگاه اصلاحات زده شده است در همین راستا روزنامه قانون نوشت: «انتخابات امروز مجلس خبرگان زنگ خطری جدی را برای مجلس شورای اسلامی به صدا در آورده است. انتخابات 7 اسفند بیش از آن‌که محلی برای رقابت سنتی اصلاح طلبان و اصول‌گرایان باشد جایی برای عبور کشور از بحران‌هایی بود که طیف تندروتر راست آن را پدید آورده بودند و برای طی این مسیر، عقلای طیف‌های مقابل هم در اقدامی عقلانی به یکدیگر نزدیک شدند تا کشور را از گردنه خطرناکی که ناگزیر در آن است رد کنند»

3. منتقدان دولت مقصر عدم اجرای برجام؛ اصلاح‌طلبان مرجع ضمیر خود را تغییر می‌دهند؛ آنان از عدم اجرای شدن تعهدات برجام برای اهداف سیاسی خود گلایه دارند اما مقصر را به جای دولت‌های غربی، منتقدان عدم اجرایی شدن تعهدات کشورهای غربی معرفی می‌کنند.

روزنامهفاطمه راکعی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: «جریان‌های افراطی از طریق فراکسیون اقلیتی که در مجلس به دست آورده‌اند، تلاش خواهند کرد تا دولت را ناکارآمد جلوه دهند. این‌ها افراد پرهیاهو هستند و حتی با وجود اقلیتی که دارند می‌کوشند تا دولت را درگیر حواشی سیاسی کنند. از این رو اصلاح‌طلبان همیشه باید سیاست‌های لازم را در مورد گروه‌های سیاسی مخالف دولت و اصلاحات به کار ببرند. قانون و قواعد بازی و اخلاق برای این دسته به هیچ‌وجه مطرح نیست. اجرای تعهدات برجام از مشکل‌ترین کارهایی است که دولت روحانی باید بر آن اهتمام ورزد.»

4. پایداری‌ها به دنبال جذب مستقل‌ها؛ ارزش وزنی رأی مستقلین مجلس دهم از اهمیت فراوانی در تصمیم‌گیری‌های اعضای بهارستان دهم برخلاف ادوار گذشته پیدا کرده است؛ روزنامه مردم سالاری در یادداشتی مدعی است که پایداری‌ها در جهت افزایش جایگاه سیاسی خود از طریق مستقلین هستند و در همین راستا نوشت: «کاهش محسوس آرای پایداری‌چی‌ها و حذف مهره‌های اصلی آن‌ها توسط مردم نشان داد اکثریت جامعه خواستار مجلسی آرام و به دور از تنش است. به نظر می‌رسد حالا دیگر آن‌ها تصمیم جدی دارند که خود را از گوشه رینگ ‌ به وسط میدان برسانند. با توجه به اکثریت نسبی طیف امید و اقلیت نسبی اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی، این گروه سیاسی تلاش خواهد کرد از بین نمایندگان مستقل، نیروهایی جذب و بر حامیان خود در مجلس اضافه کند تا کاهش عددی خود را جبران کند و بتواند همچنان تاثیرگذار باقی بماند.»

5روزنامه. توصیه‌های اصلاحات برای بازگشت سرمایه اجتماعی دولت؛ فرسایش سرمایه اجتماعی دولت نگرانی های جدی در میان اتاق‌های فکر حامیان دولت یازدهم ایجاد کرده است و هر کدام از طیف‌های سیاسی همسو با دولت راهکار جدیدی را پیشنهاد می‌دهند؛ در همین راستا رسول منتجب‌نیا در یادداشت روزنامه اعتماد نوشت: «شگرد جریان مخالف دولت برای زمینگیر کردن دولت، بالا بردن انتظارات مردم در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی است. شگرد سوم آن‌ها که به عنوان یک دستاویز به آن تکیه می‌کنند دامن زدن به برخی مسائل اجتماعی و ایجاد فضای نا امن در کشور برای اینکه ذهن مردم و مسوولان را مشغول کنند تا برای توفیق و پیروزی دولت فرصتی برای مردم و مسوولان باقی نماند. اولاً دولت باید مساله برجام را به‌شدت دنبال کند تا نتایج و اهداف آن محقق شود. دوما اینکه در ارتباط با مسائل اقتصادی، دولت باید همت بیشتری بگمارد. سوما عدم درگیری دولت در ناامنی و افتراقی است که برخی می‌خواهند در جامعه ایجاد کنند.»

6. هشدار تکرار سوم تیر؛ هشدار حامیان دولت برای گسست تجربه خرداد 92 آنان را به همسان‌سازی تاریخی مجبور ساخته است. سیدرضا صالحی امیری در روزنامه ایران نوشت: «24 خرداد 92 تجلی مشی اعتدال و دوری از افراط و تفریط و تکامل جامعه انقلابی خرداد 42 و جامعه مدنی خرداد 76 بود. فراموش نکنیم که دوم خرداد و گفتمان برخاسته از آن در پیمودن مسیر با کاستی‌ها و اشتباهاتی مواجه گردید که به «سوم تیر» منجر شد و از رهگذر آن هزینه‌های بسیاری بر ملت و نظام تحمیل شد. پس هشیار باشیم که بیست و چهارم خرداد به تکرار اشتباهات و تجربه‌های گذشته نینجامد. باید تاریخ انقلاب را از خرداد و در خرداد بازخوانی کرد و چراغی فراروی آینده افروخت.»

· غم چهارم خرداد اصلاحات / اعتراف به حضور چندین مصباح و یزدی در خبرگان پنجم

روزنامهدیروز تحلیل‌گر روزنامه شرق بهترین سناریو اصلاحات را تکرار مدل «هاشمی - مشکینی» برای هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری دانست و در همین راستا نوشت: «تا این لحظه، شانس آیت‌الله امینی از سایر گزینه‌ها بیشتر است. پیش‌تر از آیت‌الله امامی‌کاشانی هم نام برده شده بود، به‌عنوان گزینه‌ای که می‌تواند نماینده جریان اعتدالی باشد؛ اما شرایط آیت‌الله امینی امکان هر إن قلتی درباره ریاست دیگر گزینه‌ها را تقریباً منتفی می‌کند. به این ترتیب، چنانچه هاشمی‌رفسنجانی هم نامزد ریاست نشود که تا این لحظه تصمیمش بر نامزدی نبوده است، امکان نامزدی او برای کرسی نایب‌رئیسی وجود دارد، مشابه آنچه زمان حیات آیت‌الله مشکینی رخ داده بود.» اما این سناریو شکست خورد حتی روزنامه دانشگاه آزاد از عدم توجه به ریاست مجلس خبرگان رهبری بدون حضور هاشمی رفسنجانی خبر بدهد! روزنامه فرهیختگان نوشت: «این دوره برخلاف دوره‌های قبل، انتخابات ریاست خبرگان در فضایی آرام و بی‌تنش برگزار شد. در دوره قبل هرگاه بحث انتخاب ریاست خبرگان مطرح می‌شد، مخالفان آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی برای اینکه او کاندیدای ریاست خبرگان نشود، جوی مسموم را علیه او به راه می‌انداختند. اینبار از مدت‌ها پیش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود که قصدی برای کاندیداتوری در ریاست خبرگان ندارد. پس تا دیروز و زمان تشکیل خبرگان پنجم کمتر کسی به اینکه چه شخصی رئیس خبرگان می‌شود توجه نشان داد.»

از سوی دیگر مهم‌ترین اعتراف رخداد چهارم خرداد را روزنامه قانون انجام داد که تلاش‌های جریان هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری که همسو با تبلیغات جریان خارج نشین مبنی بر رأی سلبی به آیت‌الله مصباح، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله یزدی را ناکام توصیف کرد و از حضور افرادی جوان با رویکرد این حضرات در خبرگان خبرداد؛ روزنامه قانون در همین راستا نوشت: «وقتی نماینده مورد حمایت‌هاشمی، یعنی امینی در انتخابات 95 وارد گود می‌شود و با رایی کمتر ازهاشمی در انتخابات 93 بازی را واگذار می‌کند، یعنی اوضاع نه تنها با گذشته تفاوتی نکرده بلکه با این آمار اوضاع از قبل نیز بیشتر به نفع یاران جنتی است. باید اشاره شود اگر یزدی و مصباح را مردم تهران از مجلس خبرگان کنار زدند، ولی چندین مصباح و یزدی دیگر را مردم شهرستان‌ها وارد این مجلس کرده‌اند. این موضوع به راحتی معادلات جریانی که دل به تغییر در شاکله خبرگان بسته بودند را نقش بر آب کرد و باید برای رسیدن به اهدافی که در سر داشتند، راهبردی دیگر بیندیشند، چرا که دیگر نه 7 اسفندی در کار است، نه بدنه اجتماعی که به راحتی گزینه‌های مد نظر را انتخاب کنند.»
منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها