کشت گیاهان دارویی می تواند نسخه شفابخش ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش تولید و پیشگیری از تخریب مراتع به عنوان سه چالش مهم جامعه باشد اما این مقوله ظرفیتی مغفول در کهیلویه و بویراحمد است.
کد خبر: ۸۶۸۳۳۹۹
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
به گزارش بسیج کشت گیاهان دارویی می تواند نسخه شفابخش ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش تولید و پیشگیری از تخریب مراتع به عنوان سه چالش مهم جامعه باشد اما این مقوله ظرفیتی مغفول در کهیلویه و بویراحمد است.
کارشناسان منابع طبیعی می گویند:نیاز به سرمایه اندک، وجود بازار فروش مناسب و درآمد مطلوب تولید گیاهان دارویی را به قابلیتی برای به تحقق شعار سال یعنی تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تبدیل کرده است.
اگرچه دولت یازدهم با کشت گیاهان دارویی در بخش هایی از مراتع این استان گام های بلندی برای بهره وری از این پتانسیل برداشته است اما حمایت بخش خصوصی و دولتی برای ایجاد صنایع فراوری و بسته بندی و توسعه کشت در مراتع مستعد می تواند تولید و درآمدزایی این خطه را شتاب دهد.
مسئول توسعه گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت گیاه دارویی آنغوزه در این استان ظرفیت ایجاد 10 هزار فرصت شغلی را دارد.
سلیمان محمدی افزود: قابلیت کشت گیاه دارویی آنغوزه در 200 هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بر اساس برآوردهای کارشناسی هر 20هکتار می تواند یک شغل ایجاد کند.
وی با اشاره به سازگاری کشت گیاه دارویی آنغوزه با اقلیم های متفاوت این استان تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار دو میلیون ریالی برای هر هکتار از مراتع می توان زمینه تولید این گیاه پردرآمد را فراهم کرد.
محمدی ابراز کرد: این اعتبار برای تامین بذر و پرداخت حق الزحمه کارگران مورد نیاز است.
وی بیان کرد: در هر هکتار مراتع زیر کشت آنغوزه سالیانه 160 کیلوگرم شیرابه آنغوزه تولید می شود.
محمدی گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم شیرابه گیاه دارویی آنغوزه 800 هزار ریال است.
وی با اشاره به نیاز نداشتن گیاه دارویی آنغوزه به آبیاری اظهار کرد: مراقبت از گیاهان کشت شده و طولانی بودن زمان کپه کاری تا برداشت از چالش های این بخش است که ضرورت مشارکت سرمایه گذاران ، دولت و مرتع داران را دو چندان کرده است.
وی گفت: صیانت از گیاهان کشت شده در برابر چرای دام مساله اصلی در کشت گیاهان دارویی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرتع داران این استان 450 میلیارد ریال از کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه کسب کردند.
عزت الله بهشتی فر افزود: طرح کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه سال 93 در هشت و هزار و 500 هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.
وی اظهار کرد: این میزان درآمد با اجاره دادن مراتع به بهره برداران استان های دیگر در طول یک سال نصیب مرتع داران این استان شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هر هکتار زمین زیر کشت آنغوزه و باریجه به قیمت 50 میلیون ریال به صورت سالیانه اجاره داده می شود.
بهشتی فر ابراز کرد: به ازای هر هکتار از سطح زیر کشت آنغوزه و باریجه دو میلیون و 600 هزار ریال از بهره برداران اخذ و به حساب خزانه دولت واریز شد.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد 200 هزار هکتار مرتع با ظرفیت کشت گیاهان دارویی دارد.
وی اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار می توان با کشت گیاهان دارویی به کارآفرینی و تولید در کشور کمک کرد.
بهشتی فرد صیانت از مراتع و پیشگیری از فرسایش خاک از دیگر مزایای کشت گیاهان دارویی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به طور متوسط از هر هکتار 160 کیلوگرم شیره آنغوزه تولید و به کشور های حوزه خلیج فارس صادر می شود که پس از بسته بندی در این کشورها به کشورهای اروپایی صادر می شود.
آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به دو متر هم می رسد و این گیاه تولیدکننده آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ و علفی و چند ساله است.
به گفته کارشناسان آنغوزه حاوی تعدادی ترپن و مواد محلول در چربی است که ترکیب آن 20درصد اسانس، 60درصد رزین و حدود 30 درصد صمغ است.
آنغوزه یکی از گیاهان مهم و صادراتی ایران به شمار می آید که خریداران آن را با روش های پیچیده، تجزیه و ده ها ماده ارزشمند از آن تولید می کنند.
گیاه باریجه دارای خواص درمانی از جمله اثرات نیرو دهندگی، ضد نزله (زکام)، ضد تشنج، دفع درد معده، مقوی معده و ترمیم کننده زخم های سطحی است.
مصارف صنعتی باریجه در تهیه چسب الماس و صنایع آرایشی و بهداشتی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه براساس استانداردها باید 900 هزار دام در مراتع استان بچرند گفت: نسبت چرای دام در مراتع این استان حدود سه برابر ظرفیت مجاز است.
چرای دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد سه برابر ظرفیت مجاز است
عزت الله بهشتی فرافزود: 900هزار هکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد هست که سالانه در هر هکتار 100 کیلو گرم علوفه خشک تولید می شود.
وی بیان کرد: در زمان کوچ پاییزی عشایر ، حدود دومیلیون و 500 هزار دام در مراتع این استان تعلیف می کند که باعث فقر و تخریب این سرمایه های طبیعی می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت متعادل چرای دام در مراتع این استان را 900هزار دام اعلام کرد و گفت: ورود سه برابری دام عشایر به منطقه موجب فرسایش،تخریب و انقراض برخی گونه های گیاهی این استان نیز شده است.
وی تصریح کرد: تبدیل مراتع به محل کشت گیاهان دارویی بترین راهکار برای پیشگیری از تخریب آن است.
بهشتی فر تصریح کرد: عمده ترین گونه های گیاه مرتعی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد بهمن، یونجه وحشی ، خار زرد، شکر تیغال، گاگوش ، پنیرک وگل بنفشه است.
استان کهگیلویه و بویراحمد 11 هزار و 200 خانوار عشایری دارد.
ارسال نظرات