خبرهای داغ:
همزمان با پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال رقه سرکردگان داعش با عقب نشینی از این منطقه و انتقال تجهیزات نظامی خود به دیرالزور با خانواده‌هایشان به موصل عراق گریختند.
کد خبر: ۸۶۸۳۷۲۹
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، درگیری‌های شدیدی بین نیروهای دموکراتیک سوریه و گروهک داعش در ریف شمالی رقه جریان دارد در کنار پیشروی‌های مبارزان کُرد، داعش نیز یک خودروی بمب گذاری شده را در یکی از مواضع آنها در جنوب شهرک الهیشه در ریف شمالی منفجر کرد که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

منابع میدانی کُرد گفتند: نیروهای دموکراتیک سوریه که ائتلاف آن گسترده شده و به دنبال پیوستن گروه‌های شبه نظامی جدیدی بخصوص گردان «احرار الرقه» و گردان «التحریر» (وابسته به اخوان المسلمین و مورد حمایت مالی قطر) به 31 گروه رسیده است، تحت حمایت ائتلاف آمریکایی به پیشروی‌هایی در محور جاده عین عیسی و تل السمن در نزدیکی رقه است.

نیروهای دموکراتیک سوریه، روستای «مستمرج» در اطراف شهرک عین عیسی را در پی درگیری با تروریست‌های داعش از آنها پس گرفت که با شماری کشته و زخمی در صفوف 2 طرف همراه بود.

از سوی دیگر داعش یکی از گروه‌های دموکراتیک سوریه در اطراف شهرک الهیشه را که 2 روز پیش به کنترل خود درآورده بودند محاصره کرده و  با یک خودروی بمب گذاری شده در ورودی شهرک 35 تن از نیروهای کُرد را کشت که در نتیجه به درگیری و کشته شدن پنج تن دیگری از نیروهای کُرد و انهدام یک خودروی وابسته به دموکراتیک‌ها منجر شد.

نیروهای دموکراتیک سوریه سه شنبه گذشته نیز روستای الفاطسه و کشتزارهای قرتاجا در جنوب شهرک عین عیسی را تحت کنترل گرفتند در حالی که داعش مناطق اقدام به آتش زدن خانه‌ها در مناطقی می‌کند که از آنجا مجبور به عقب‌نشینی شده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه ساعت 2 بعد از ظهر روز سه شنبه عملیات بزرگی را با هدف تسلط بر رقه با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی آغاز کردند.

منابع میدانی به خبرنگار فارس گفتند: عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه از شهرک عین عیسی و در سه محور آغاز شده محور نخست به منظور سیطره بر جاده مواصلاتی بین عین عیسی و شهر الرقه است، محور دوم از رستوران النخیل واقع در جنوب غربی عین عیسی آغاز و به روستاهای اطراف شمال رقه ختم می شود و محور سوم از پادگان لشکر 93 به سمت غرب الرقه بوده است.

در حالی که ساکنان رقه از خطر حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی به دنبال فرار از رقه هستند، داعش با وضع موانعی در ریف رقه مانع رسیدن آنها به روستاهای استان حسکه می‌شود و از سوی دیگر همچنان در حال انتقال تجهیزات نظامی سنگین خود از رقه به سمت دیر الزور و ریف آن است.

در همین حال سرکرده‌های خارجی داعش در رقه که «مهاجرین» خوانده می‌شوند خود را به موصل در عراق رسانده‌اند، داعش همچنین مرکز آموزشی ذات النطاقین در رقه را که در آن علوم شرعی به زنان آموزش می‌داد تعطیل کرده این مرکز توسط زنان داعشی خارجی همچون «ام احمد» از مصر و «ام فاطمه» از عراق مدیریت می‌شد که دومی همسر  ذی القرنین سرکرده گروهک دیوان التربیه است.

گفته می‌شود حدود 30 هزار نیرو که بیشترشان کرد هستند، در عملیات «آزادسازی شمال رقه» شرکت می‌کنند تا در صورت موفقیت مرحله دوم را که همان آزادسازی شهر رقه است، آغاز کنند.

در کنار این نیروها، نیروهایی از عشایر عربی و ترکمان‌های منطقه و بخشی از افراد بومی استان رقه نیز حضور دارند. گفته می‌شود که کردها از طریق اتاق عملیات مشترک با واشنگتن در رقه، در هماهنگی هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها