طرح انتقال آب به سه هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر از توابع گچساران با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.
کد خبر: ۸۶۸۳۷۳۵
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

علی لطفی در بازدید صبح امروز حمید چیت‌چیان از روند احداث سد تنگ‌سرخ یاسوج اظهار کرد: عملیات ساخت این سد از سال 90 آغاز شده که از زمان آغاز احداث تا سال 94 مبلغ 120 میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از این مبلغ 70 میلیارد ریال از طریق اوراق مشارکت و بقیه به صورت ریالی تأمین شده، ضمن اینکه 42 میلیارد ریال به پیمانکار طرح پرداخت شده و 20 میلیارد ریال دیگر نیز طلبکار است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی احداث سد تنگ سرخ یاسوج افزود: زمین‌های کشاورزی و باغات مردم تنگ سرخ در مسیر احداث این سد هستند که برای ادامه کار 340 هکتار از اراضی مردم باید تملک شود.

این مسؤول به مشخصات سیستم انحرافی سد اشاره کرد و گفت: تراز تاج این سد 2 هزار و 22 متر از سطح دریا، ارتفاع فراز بند اصلی 26 متر، طول تاج 291 متر و عرض تاج 8 متر است.

لطفی با اشاره به اینکه سد از نوع خاکی با هسته رسی است، خاطرنشان کرد: قطر تونل انحرافی سد 5 متر و طول تونل انحرافی 270 متر است.

وی در آیین بهره برداری طرح انتقال آب به سه هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر گفت: 45کیلومتر خط انتقال اصلی و حدود هفت کیلومتر خط لوله فرعی در طرح انتقال آب به زمین های کشاورزی امامزاده جعفر اجرا شده است.

علی لطفی افزود: با بهره برداری از این پروژه سالانه 36 میلیون مترمکعب آب از رودخانه زهره به زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر گچساران انتقال می یابد.

وی هدف از اجرای این طرح را تامین آب کشاورزی یک هزار و 200هکتار از زمین های کشاورزی امامزاده جعفر و سربیشه، یک هزار هکتار سراب ننیز و خربل، 850 هکتار پاکوه و ماهور باشت و 450 هکتار زمین در روستای بیدزرد گچساران ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای مخزن 10 هزار متر مکعبی بتنی، 12 الکترو پمپاژ و سد انحراف به طول 110 متر و ارتفاع پنج و نیم متر از مشخصات این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 80 درصد از زمین های کشاورزی این منطقه با روش بارانی و 20درصد دیگر به صورت قطره ای آبیاری می شود.

لطفی ابراز کرد:عملیات اجرایی این پروژه از سوی جهاد کشاورزی در سال 1380 با اعتباری بیش از 46 میلیارد ریال آغاز اما در سال 1386 به طور کامل متوقف شد.

وی ادامه داد: با پیگیری های نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و با تصویب هیات دولت و تغییر کارفرما و واگذاری آن به شرکت آب منطقه ای بازنگری این پروژه در سال 91 انجام شد.

لطفی تصریح کرد: با بهره برداری از این پروژه برای یکهزار و 500 فرصت شغلی ایجاد می شود.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای طرح بزرگ انتقال آب به زمین های کشاورزی امامزاده جعفر را 840 میلیارد ریال برآورد کرد.

تا پیش از اجرای این طرح سه میلیون و 272 هزار و 252 مترمکعب آب چاه، 426 هزار و 51 مترمکعب از چشمه ها و 126هزار و 144 مترمکعب آب قنات در این دشت برای امور کشاورزی، شرب و صنعت استفاده می شود.

روستاهای پاکوه، کلاغ نشین، ماهور باشت و امامزاده جعفر از توابع دهستان گرمسیری دهستان امامزاده جعفر به ترتیب در 15تا 30 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارند.

دشت شش هزار هکتاری امامزاده جعفر یکی از دشت های حاصلخیر جنوب کشور است.

وزیرنیرو ضمن بازدید از سد تنگ سرخ یاسوج و افتتاح طرح های تفصیه خانه و طرح آبرسانی امامزاده جعفر گچساران از دیگر طرحهای تامین آب از جمله پروژه آبرسانی شش هزار هکتاری دهدشت غربی بازدید خواهد کرد.

ارسال نظرات