عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل گفت:نبود صنایع زنجیره ای صنعت مسکن و شهرسازی در اردبیل باعث گرانی مسکن ومصالح شده است.
کد خبر: ۸۶۸۴۲۲۵
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از سرعین گفت:اقتصاد مقاومتی، کلید واژه ایی که چندین سال پیش از سوی رهبر معظم انقلاب، به عنوان راهبردی برای پیشرفت اقتصادی کشور در مواجه با دشمنی های دشمن مطرح شد و بعد از مدتی سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» از سوی ایشان ابلاغ شد ولی از آن روز تاکنون با وجود تایید کارشناسان و مسئولان کشور بر لزوم اجرایی شدن این سیاست ها، در عمل اتفاق عملیاتی خاصی در دولت و مجلس رخ نداده است، مساله ایی که بارها و بارها مورد انتقاد جدی رهبری قرار گرفته است.

پرویز حقی افزود:همان طور که در مقدمه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون زا و برونگر محسوب می شود که این ویژگی یکی از مشخصات بارز حوزه زمین و مسکن است و دربند ۱۲ از سیاست های اقتصاد مقاومتی بر " افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور" تاکید دارد که در این راستا بخش مسکن با ایجاد ثبات در مقابل تکانه‌های اقتصادی از منظر اقتصاد خرد و کلان، نقش بسزایی دارد.

*صنایع زنجیره ای راه و شهر سازی در اردبیل وجود ندارد

کارشناس ارشد معماری اظهار کرد:متاسفانه نبود صنایع زنجیره ای راه و شهر سازی در استان اردبیل موجب واردات و به تبع آن هزینه های ساخت و ساز افزایش یافته و باعث گرانی و حتی رکود خرید فروش مسکن می شود.

وی تصریح کرد: شهرهای همچون اصفهان و تبریز که از صنایع زنجیره ای برخوردار هستند، مصالح شهر های کمتر توسعه یافته ای مثل اردبیل را تامین می کنند که موجب گرانی مصالح و در کنار آن فرصت های شغلی که می تواند در استان اردبیل بخش عمده ای از جوانان بیکار را مشغول به کار کند را از بین می برد.

حقی گفت: مصالح نا مرغوبی که در شهر سازی استفاده می شود امری انکار ناپذیر است که موجب کاهش عمر مفید ساختمان و افزایش مصرف می شود.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل افزود:عمر مفید مسکن در کشور های اروپایی 100 ،در ایران 25 و در استان اردبیل در حدود 10 سال است.

وی تصریح کرد:طبق مصوبه شهرداری اردبیل رضایت همسایه جهت ساخت ساز برای ساختمان هایی که بیش از ده سال از عمر آنها گذشته باشد لازم نیست ، این یعنی ینای مربوط فرسوده و کلنگی شده است و این اتفاق در استان ما به وضوح مشاهده می شود.

*اصلاح الگوی مصرف گام اول اقتصاد مقاومتی / مبحث 19 در ساختمان های اردبیل رعایت نمی شود

این کارشناس معماری گفت: مبحث 19 در ساخت و ساز ساختمانهای استان اردبیل در حدود95 درصد رعایت نمی‌شود که در این رابطه باید تجدید نظر شود.

وی تصریح کرد: برای فرهنگ سازی در این رابطه باید اقداماتی انجام شود تا خریداران خانه در حین خرید به این نکته توجه داشته باشند که در ساختمان خریداری شده مبحث 19 رعایت شده یا خیر؟ چون برای خریدار قیمت مناسب و پایین خانه مهم است و به نکاتی مانند عایق بودن ساختمان اهمیتی نمی‌دهند و این در حالی است که تعدادی از سازندگان واحدهای مسکونی برای کسب سود بیشتر به عایق‌بندی انرژی توجه نمی‌کنند، زیرا اگر بخواهند این اصول را جدی رعایت کنند، باید هزینه زیادی صرف کنند.

وی اظهار داشت:اصلاح الگوي مصرف؛ گام اول اقتصاد مقاومتي است و تحقق بايسته‌ي جهاد اقتصادي و اقتصاد مقاومتي در کشور، مستلزم تغييراتي است که ابتدا مي‌بايست در ناحيه‌ي بينش و نگرش، فرهنگ رفتاري، هدف زندگي و مشي اقتصادي مردم صورت گيرد.

وی با یادآوری اینکه برنامه مدونی برای مسکن سازی وجود ندارد گفت: طرح ها جامع و تفصیلی دچار مشکل هستند خط آسمان از بین رفته و در واقع چشم اندازی برای ساخت ساز وجود ندارد ، عمدتا نهاد ها جزیره ای عمل می کنند که موجب می شود تا خیابانهایی که امروز آسفالت شده فردا برای رفع معایب فاضلاب حفاری شوند.

ارسال نظرات