بی توجهی مخابرات به مشکلات عدیده اهالی گرمی مغان

یکی از نیازهای استفاده از فناوری‌های نوین، برخورداری از سیستم‌های ارتباطی از جمله تلفن، اینترنت، تلفن همراه و اینترنت تلفن همراه است که توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به‌عنوان یکی از مهمترین نیازهای هر جامعه محسوب می ‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۴۲۳۰
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، در سال‌های اخیر گام ‌های بسیار مهمی در راستای توسعه زیرساخت‌های مخابراتی در نقاط مختلف کشور برداشته شده و طرح‌های مختلفی اجرا شده است که در شهرستان های استان اردبیل نیز کارهای خوبی صورت گرفته است ولی شهرستان گرمی با مشکلات و کمبودهای زیادی در این زمینه روبرو است.
سال‌هاست وضعیت مخابرات در روستاهای شهرستان گرمی از وضعیت آب و راه هم نامطلوب‌تر به نظر می‌رسد و با وجود تلاش‌های خوبی که در حوزه مخابرات در این شهرستان انجام شده اما مردم همانطور که در حوزه آب و راه دغدغه دارند چندین سال است که در حوزه مخابرات هم نگرانی‌های جدی دارند.

نبود زیرساخت عاملی برای مهاجرت از روستاها
زیرساخت‌های مخابراتی برخی از روستاهای شهرستان گرمی مغان در سال‌ های اخیر همگام با افزایش جمعیت و توسعه تکنولوژی ‌ها رشد نکرده است و این موضوع مشکلاتی را در زمینه استفاده از تلفن و اینترنت ایجاد کرده است. روستاهای لکوان، علی بیگلو، ایلخی و هزان و چندین روستا از توابع بخش های تابعه شهرستان از جمله روستاهایی هستند که از این مشکل رنج می برند.
یکی از اهالی روستای هزان از نبود آنتن تلفن همراه در بیشتر نقاط بخش انگوت انتقاد کرد و گفت: با اینکه روستای هزان بالای ۷۰ خانوار دارد اما متأسفانه هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه در این روستا آنتن ندارد.
«
صفر صادقی» در گفتگو با همشهری گفت: بیشتر روستاهای کنار دره رود بخش انگوت علی الخصوص عمارت که بزرگترین سد خاکی شمالغرب در آن درحال اجرا است، آنتن تلفن همراه هیچ یک از اپراتورها را ندارند.
وی از آمادگی اهالی روستا برای هرگونه همکاری با مسؤلین برای تهیه امکانات این روستا خبر داد و افزود: نصب دکل تلفن همراه یکی از ضروریات دنیای امروزی است که نسل جدید به این دلیل نسبت به مهاجرت از منطقه اقدام می کنند.
اینترنت پرسرعت در گرمی معنا ندارد
یکی از شهروندان اهل گرمی در رابطه با اینترنت پرسرعت این شهر گفت: اینترنت پرسرعت در گرمی انحصارا در اختیار مخابرات است و سایر شرکت های ارائه دهنده با محدودیت های زیادی مواجه هستند.
«
ناصر تقوی» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: به دلیل کسب درآمد بالا مخابرات اجازه فعالیت شرکت های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت با فضای آزاد را در گرمی نمی دهد، به همین دلیل مردم مجبور به خرید از شرکت مخابرات می شوند.
وی تصریح کرد: مسوولان مخابرات استان به جای شفاف سازی درباره موانع و مشکلات پیش روی این شرکت برای خدمات رسانی بهتر هر روز از آمار جدید افزایش درصد پوشش مخابراتی جاده هاو روستاهای شهرستان سخن می گویند که آن هم واهی است.

وضعیت اسفناک مخابرات گرمی مغان
اوج نارضایتی و نگرانی مردم این روستاها تا حدی جدی است که بارها از سوی مقامات ارشد شهرستان مورد تأکید بوده است. فرماندار گرمی از غفلت و کوتاهی متولیان اداره مخابرات شهرستان و استان انتقاد کرد و گفت: مسئولان مخابرات به وعده های خود عمل نمی کنند و باید به مردم در قبال کوتاهی های خود پاسخگو باشند.
«
میرعلی رحیمی زاد» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: در حوزه روستایی با مشکل جدی آنتن دهی و رومینگ مواجه هستیم و علی رغم تذکرات مکرر این اداره خود را به خواب زده است.
وی با اشاره به وضعیت آنتن دهی سیستم های مخابراتی در بخش های تابعه شهرستان، تصریح کرد: مسؤلان مخابرات روی کاغذ آمار و ارقامی ارائه می دهند که با واقعیت های میدانی همخوانی ندارد و ضروری است به صورت میدانی و موردی مشکلات موجود بررسی شود.
نماینده عالی دولت در شهرستان با بیان اینکه گلایه روستائیان از وضعیت رومینگ شبکه های تلفن همراه بجا و منطقی است، افزود: وضعیت مخابرات در شهرستان گرمی نامطلوب بوده و طی سال های اخیر اقدامات درخوری از این شرکت دیده نشده است.
رحیمی زاد به مشکلات عدیده اینترنت پرسرعت شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه مخابرات در بسیاری از محلات به صورت انحصاری واگذاری اینترنت پرسرعت را در اختیار خود گرفته و اجازه ورود سایر شرکت ها که شرایط ایده آل تری دارند، را نمی دهد و باید این موضوع برطرف شود.
فرماندار مغان گفت: به صراحت اعلام می کنم از عملکرد شرکت مخابرات در این شهرستان ناراضی بوده و انتظار دارم نسبت به تأمین امکانات اساسی مورد نیاز منطقه مرزی و محروم گرمی اقدام کند.

انتفاد بخشداران از وضعیت آنتن دهی در روستاها
بخشدار انگوت از ضعف پوشش تلفن همراه و اینترنت در روستاهای این بخش انتقاد کرد و گفت: به منظور تقویت پوشش مخابراتی بخش انگوت، اقدام جدی مسوولان امر جهت نصب آنتن های تقویتی در این بخش لازم و ضروری است.
«
جهانبخش فیروزی» در گفتگو با همشهری به مشکلات اهالی انگوت در حوزه مخابرات اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش تقاضای استفاده از اینترنت در این بخش ، افزایش سرعت اینترنت و راه اندازی اینترنت شرکت مخابرات را در روستاهای واجد شرایط ضروری است.
وی روستاهای حاشیه دره رود ومحل احداث سد عمارت انگوت را نقاط کور مخابراتی معرفی کرد و افزود: کشاورزان منطقه و عوامل اجرایی غیربومی سدعمارت از این نظر با مشکلات جدی مواجه هستند و لازم است اعتبارات ویژه در سریعترین زمان برای حل این مشکل تخصیص یابد.
بخشدار موران نیز در گفتگوی تلفنی با همشهری از این وضعیت انتقاد کرده و افزود: بخش موران با توجه به اینکه در منطقه مرزی قرار دارد، رومینگ بین المللی باعث هزینه اضافی به اهالی این بخش می شود که باید این معضل مرتفع شود.
«
عبداله اصلان زاده» اظهار کرد: شهرستان گرمی به دلیل داشتن ظرفیت‌های بالقوه فراوان در حوزه گردشگری و دارا بودن ۹۸ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان یکی از شهرستان‌های رو به رشد استان محسوب می ‌شود که به شدت نیازمند تأمین زیرساخت‌های فنی و خدماتی و تکنولوژیکی به ویژه درزمینه IT است.

ارسال نظرات