سردبير مجله عصر انديشه گفت: عقلانيت اصلاح طلبان و برخي جريانهاي ديگر سورئاليستي است و نسبتي با واقعيات سياسي و اجتماعي ايران ندارد.
کد خبر: ۸۶۸۴۲۸۲
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
پيام فضلي نژاد، سردبير مجله عصر انديشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئيس مجلس خبرگان اظهار داشت: انتخاب آیت الله جنتی نشان داد که جریان اصلاح طلب و تجدیدنظرطلب، ‎ ساز و کارهای قدرت در ايران را علی رغم نزدیک به 25 سال بازیگری سیاسی در این حوزه نمی شناسد.

اين پژوهشگر حوزه علوم انساني در ادامه بیان کرد: هیجان‎زدگی اي که پس از انتخابات مجلس خبرگان کشور حاکم شد تاجایی که یک تصویر سورئالی را از وزنه‎های قدرت در جامعه اسلامی می‎داد، به این شکل که ادعا می‎کردند در مجلس مثلا نزدیک به 170 نماینده دارند یا اینکه بیش از نیمی آرایش مجلس خبرگان را در اختیار دارند و می‎توانند بازیگری سیاسی تازه اي را آغاز کنند.

فضلي نژاد افزود: این انتخاب به صورت قاطع نشان داد که ساز و کار قدرت براي اصلاح طلبان و كارگزاران شناخته شده نیست، مهمتر از همه نشان داد که نخبگان اصلاح طلب چه میزان تابع موج‎های پوپولیستی هستند که در فضاهای رسانه‎ای شکل می‎گیرد.

سردبير مجله عصر انديشه در توضیح این مطلب بیان کرد: مثلا بعد از برگزاری انتخابات چندين تحلیل و خبر در نشريات، تلگرام، فضای مجازی وجود داشت مبنی بر اینکه قدرت جابجا شد و حالا دوم خرداد دیگری پدید آمد، حتی سیاستمداران و تحلیل‎گران سیاسی که از آن‎ها انتظار می‎رود مرعوب این امواج پوپولیستی و فضاهای رسانه‎ای نشوند، مرعوب شدند، آنها بايد حقیقت صحنه سیاسی و رئالیسم را در نظر بگیرند تا بتوانند وزن حقیقی قدرت را در ساخت حاکمیت به نحو رئالیستی - نه به نحو پوپولیستی و سورئالیستی - پیش بینی کنند.

نويسنده كتاب "ارتش سري روشنفكران" تصریح کرد: انتخاب آیت الله جنتی به عنوان رئيس مجلس خبرگان نشان داد نخبگان اصلاح طلب هیچ نسبتی با رئالیسم سیاسی ندارند؛ نشریات اصلاحات و تكنوكرات در مورد انتخاب رئیس مجلس خبرگان انجام دادند و تا دو روز پیش چه می‎گفتند؟ متاسفانه رئاليسم سياسي در احزاب و گروه هاي متنوع و متفاوت مرده است و بايد كوشش كنيم كه احيا شود.

فضلي نژاد در ادامه عنوان کرد: آیا این جریان نمی‎دانست ساز و کار قدرت این نیست که اگر نماینده‎ای مشترک در لیست آقای هاشمی با لیست‎های دیگر است یا نماینده‎ای اختصاصی در لیست آقای هاشمی است، وقتی در مظان یک انتخاب حساس قرار می‎گیرد، تابع جوزدگی رسانه اي نیست بلکه تابع ساز و کارهای واقعی عرصه سیاست و قدرت است؟

وي افزود: از این رو، انتخاب آقای جنتی، عقلانیت نخبگان سیاسی و اصلاح طلب را در معرض تردیدهای جدی قرار می‎دهد و ما از جریانات سیاسی داخل کشور چه جریان راست و چه چپ و چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و... به عنوان شهروندان یک جامعه این انتظار داریم که جامعه را دچار رویازدگی‎های پوچ و آرمان‎گرایی های غیرعملی نکنند.

سردبير مجله عصر انديشه در خاتمه گفت: دیالکتیکی بین آرمان و واقعیت وجود دارد که آن را نخبگان جامعه باید بفهمند و فرقی بین اصولگرا یا اصلاح طلب نيست؛ اصولگراها نیز در جاهایی اشتباه کردند و مغلوب این فضاها شدند و اصلاح طلبان نیز همین طور، از این رو بايد از اين رويدادها درس بگيريم و اجازه ندهيم پوپوليسم و سورئاليسم در هيچ شكلي خود را به ما و جامعه تحميل كند، بلكه بايد به حقيقت و واقعيت و مردم بر اساس عقلانيت ديني پل بزنيم و تركيبي تازه ارائه دهيم.
ارسال نظرات