معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در زنجان:
طرح‌های آبخیزداری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی به مساحت ۶۵۰ هزار هکتار در کشور اجرا می‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۴۴۹۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در زنجان ضمن تاکید بر حفظ و حراست از اراضی ملی و طبیعی گفت: مدیریت جامع آبخیز فرآیندی نو در راستای مدیریت منابع طبیعی و ملی است.

پرویز گرشاسبی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی برای مدیران منطقه 2 کشور در زنجان افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری آموزش مفاهیم و روش مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در 11 استان غرب کشور را با محویت معاونان آبخیزداری، معاونان فنی، دبیران و روسا و مسئولان کمیته‌های فنی و مسئولان پایلوت حوزه آبخیز را ارائه می‌دهد.

وی اظهار داشت: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در 15 سال اخیر در زمینه‌های بین‌المللی در بین دستگاه‌های دولتی کشور سبک و روش مشخص برای مدیریت منابع را داشته باشد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ابراز کرد: برای توسعه نتایج بین‌المللی خود با تمرین در حوزه‌های آبخیز پایلوت در 32 استان کشور پروژه‌های هدف خود را در این حوزه‌ها اجرایی می‌کنیم.

گرشاسبی با بیان اینکه مسئولیت اجرای پروژه‌های حوزه آبخیز با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری و فرمانداریها است، خاطرنشان کرد: آموزش، ارائه روش و پیگیری از وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در مقابل پروژه‌های حوزه آبخیز است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مدیریت حوزه آبخیز باید به صورت واحد و با نگاه راهبردی توسط رهبران محلی و نمایندگان مردم و حاشیه‌نشینان اجرا شود، گفت: این مدل مشارکتی دولت و مردم مبتنی بر برنامه‌ریزی است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مدل برنامه‌ریزی در اجرای پروژه‌های حوزه آبخیز را بالا به پایین اعلام کرد و افزود: این به آن معنی است که دولت تصمیمات لازم را در این زمینه می‌گیرد و اجرای آن توسط مردم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری پروژه‌های خود را در حوزه‌های مربوط به کاهش فرسایش خاک، افزایش پوشش مراتع و جنگل‌ها و سایر را بدون مشارکت مردم موفق نمی‌داند، افزود: تحقق برنامه‌های سازمان بدون مشارکت مردم و حاشیه‌نشینان امکان‌پذیر نیست و ما باید در همراه کردن مردم با هدف حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع باید به شاخص‌های فرهنگی و اقتصادی و کمک به ارتقا آنان نگاه وسیعی داشته باشیم.

گرشاسبی تصریح کرد: میزان اعتبارات تخصیص داده شده برای اجرای پروژه‌های مدیریت جامع حوزه آبخیز به منظور آمادگی استانداری، فرمانداری و سایر دستگاه‌های ذیربط تحت عنوان مرحله ظرفیت‌سازی برای هر استان 500 میلیون تومان بوده و در مرحله اجرا منابع تا حدود 5 میلیارد تومان هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه سال قبل 183 میلیارد تومان به بخش آبخیزداری اختصاص یافت، عنوان کرد: امسال میزان اعتبارات این حوزه افزایش یافته و به 210 میلیارد تومان رسیده است.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: به منظور مدیریت حوزه آبخیز و کاهش فرسایش خاک و سیلاب تا 20 سال آینده ضروری است تا سالانه 3 هزار میلیارد تومان به این امر تخصیص دهیم، خاطرنشان کرد: با این اوصاف تخصیص 210 میلیارد تومان به بخش آبخیزداری ناکافی بوده و به منزله «چاه کندن با سوزن» است.

وی با اشاره به اعتبار 38 هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو تصریح کرد: این در حالی است که بخش آبخیزداری سازمانکه می‌تواند تکمیل کننده پروژه‌های وزرات نیرو باشد میزان اعتباراتش 210 میلیارد تومان است.

گرشاسبی با بیان اینکه برنامه‌ریزی فرابخشی را در دستور کار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی از جمله طرحهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری است که نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

وی گفت: امسال عملیات آبخیزداری در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی به مساحت 650 هزار هکتار در کشور اجرایی می‌شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری میزان متوسط فرسایش خاک سالانه در کشور را 16.7 تن در هکتار اعلام کرد و گفت: البته این فرسایش در برخی از مناطق کشور تا 50 تن در هکتار هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده است تا سالانه میزان فرسایش خاک تا یک تن کاهش یابد بر توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی هدف کشور تاکید کرد و افزود: بنا داریم تا کشت گیاه دارویی کاپاریس یا کوبر را در اراضی هدف کشور توسعه دهیم.

منبع: خبرگزاري تسنيم

ارسال نظرات