معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

آغاز کوچ بیش از 28 هزار دامدار به ییلاق‌های زنجان

کوچ 28 هزار و 453 دامدار بهره بردار از ییلاق‌های این استان در شهرستان‌های طارم، زنجان و ماهنشان تا 15 خرداد ادامه دارد.
کد خبر: ۸۶۸۴۵۰۸
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: کوچ 28 هزار و 453 دامدار بهره بردار از ییلاق‌های این استان در شهرستان‌های طارم، زنجان و ماهنشان تا 15 خرداد ادامه دارد.

بهروز گنج خانلو افزود: بهترین زمان کوچ دامداران به ییلاق‌های استان زنجان بر اساس اسناد سوابق ممیزی مراتع موجود از اول خرداد و زمان بازگشت از مراتع نیز پایان شهریور هر سال است.

وی اظهارکرد: با توجه به بارندگی مناسب امسال و پراکنش خوب آن، کارشناسان بخش جنگل مطالعه و بررسی های لازم برای تعیین ظرفیت مراتع و زمان ورود دام به مراتع را مورد مطالعه قرار داده و به این نتیجه رسیدند که در بیشتر مراتع این استان مناسبت ترین زمان ورود دام به مراتع از زمان بیان شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برابر آمار ممیزی مراتع این استان 28 هزار و 453 خانوار به وسیله دام از مراتع بهره برداری می کنند.

گنج خانلو اظهارکرد: امسال یک میلیون و 358 هزارو 943 راس دام وارد مراتع این استان در شهرستان‌های زنجان، طارم و ماهنشان می شود.

وی تعداد دام مجاز برای ورود به مراتع بیان شده را 609 هزار و 438 واحد دامی بیان کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: سهم هر کدام از این خانوارها در مرتع 39 هکتار، تعداد دام میانگین هر خانوار 48 واحد دامی و تعداد دام مجاز هر خانوار نیز21 واحد دامی است.

گنج خانلو به علت های تخریب مراتع استان زنجان اشاره کرد و افزود: تعذیه بیش از دو برابر ظرفیت از مراتع توسط دام‌ها یکی از اصلی ترین و شاخص ترین تخریب محسوب می شود.

وی با بیان اینکه شخم زدن و تبدیل اراضی مرتعی به زارعی دیم یکی دیگر از عوامل تخریب مرتع به شمار می رود، یادآورشد: سالانه سطح وسیعی از مراتع استان زنجان تخریب و تبدیل به اراضی دیم می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: آتش سوزی یکی دیگر از علت‌های تخریب مراتع است که به وسیله گردشگران، چوپانان و دیگر افراد حاضر در مرتع اتفاق می افتد، قسمتی از این آتش سوزی‌ها غیرعمدی و قسمتی دیگر نیز عمدی و برای سرگرمی و تفریح انجام می شود.

گنج خانلو اظهارکرد: کوچ دامداران به ییلاقات شهرستان ماهنشان از 15 خرداد انجام می شود.

وی ادامه داد: در مراتعی که ارتفاعی بالای دو هزار متر دارند بهترین زمان برای کوچ به مراتع همین زمان است که ییلاقات شهرستان ماهنشان از جمله این موارد محسوب می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: مساحت مراتع ییلاقی شهرستان زنجان 45 هزار هکتار، شهرستان طارم 47 هزار و 758 هکتار و ماهنشان نیز 16 هزار هکتار است.

گفتنی است، در شهرستان زنجان دام های 974 دامدار، ماهنشان 661 دامدار و در طارم نیز 924 دامدار با پروانه وابسته به مراتع هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار