جواد شمقدری گفت: جشنواره کن رویکرد همجنس گرایانه به آثار هنری دارد، در آن سالی که آنها می خواستند مسئله همجنس بازی را یک امر عادی جلوه دهند و در شرایط اجتماعی خودشان آن را جا انداخته تبدیل به قانون کنند فیلم برگزیده کن فیلمی بود که صرفا بر اساس همین قالبهای همجنس گرایانه ساخته شده بود.
کد خبر: ۸۶۸۴۶۰۸
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج، در مورد برگزیده شدن فیلم فروشنده در بخش هایی ازجشنواره کن گفت: به هر حال جشنواره ها هر کدام یک جهت گیری سیاسی خاصی را دنبال می کنند اگر فکر کنیم که اینها صرفا بر اساس مسائل و قالبهای هنری به رأی و داوری می نشینند تصور غلطی است.

وی افزود: واقعیت این است که هر جشنواره برای خود رویکردی دارد و مهمترین رویکرد آنها در گام اول بخش انتخاب است در دنیا هر سال تعداد زیادی فیلم ساخته می شود فقط در کشور ما نزدیک به صد فیلم ساخته می شود ولی آنها فیلم هایی را انتخاب می کنند که با نگاه و رویکردهای آنها مطابقت دارد.

شمقدری گفت: در طول این سی و هفت سال ما فیلم های خیلی خوبی از نظر ارزش های هنری و بازیگری داشتیم که در نوع خود غافلگیر کننده بوده اما چون به عنوان مثال در موضوعاتی مانند دفاع مقدس بوده توسط جشنواره هایی مانند کن اصلا دیده نشده است.

رئیس سابق سازمان سینمایی تصریح کرد: به طور طبیعی آنها فیلم هایی را انتخاب می کنند که در محتوای درونی آنها نقدی به مناسبات اجتماعی کشور ما وجود دارد تا مخاطب و فضای عمومی را از نظر روانی به سمتی ببرند که الگوهای زندگی غربی را در ذهن مخاطب جا بیندازند در واقع مناسبات اجتماعی ما را نقد می کنند و مناسبات اجتماعی جایگزین را معرفی می کنند که مربوط به فرهنگ غربی است.

شمقدری اظهار داشت: فیلم هایی که نگاه سکولاریستی را که نسبتی با دین و معنویت ندارد و به دنبال تبیین فرهنگ غربی است و در این راستا حرکت می کنند برگزیده می شوند و در آن رقابت نهایی به وسیله یک سری ارزش های ثانویه که به سیاست ها و رویکردهای مقطعی بر می گردد فیلم ها را بر می گزینند.

وی گفت: جشنواره کن رویکرد همجنس گرایانه به آثار هنری دارد، در آن سالی که آنها می خواستند مسئله همجنس بازی را یک امر عادی جلوه دهند و در شرایط اجتماعی خودشان آن را جا انداخته تبدیل به قانون کنند فیلم برگزیده کن فیلمی بود که صرفا بر اساس همین قالبهای همجنس گرایانه ساخته شده بود.

شمقدری ادامه داد: در آن سال جایزه اول را به این فیلم دادند و اتفاقا در همان سال فیلم آقای فرهادی را با اینکه خودشان سرمایه گذاری کرده بودند کنار گذاشتند چرا که همان نگاه همجنس گرایانه برای آنها اولویت داشت.

وی افزود: جشنواره هایی مثل کن، هم سیاست های راهبردی و هم مقطعی دارند و در چارچوب این سیاست است که دست به انتخاب می‌زنند این در واقع تیزبینی و نگاه تحلیلی ما را می خواهد که چه قبل و چه بعد از جشنواره بتوانیم خطوط را پیدا کنیم و بدانیم که آنها بر چه اساسی جایزه داده اند.

شمقدری گفت: البته اینکه یک فیلم و هنرمند ایرانی در جشنواره ای بین المللی که مورد توجه مردم جهان است جایزه می گیرد در حد خودش می تواند قابل تقدیر باشد اما ما به عنوان نخبگان و یا مسئولان اصلی رویکردهای فرهنگی نظام نباید فریب بخوریم باید بدانیم که پشت این مسائل یک عقبه و برنامه است.

رئیس سابق سازمان سینمایی با بیان اینکه ما نباید از پشت پرده جشنواره هایی مانند کن غافل باشیم اظهار داشت: دوستانی که اینقدر حساسیت دارند که ما حتما به کمپینی برویم و نام خلیج فارس را امضاء کنیم و به کسانی که خلیج مجعول ع_ر_ب_ی را مطرح می کنند انزجار خود را نشان دهیم، توجه داشته باشند حالا فیلمی که در ایران جایزه جشنواره کن را هم گرفته با سرمایه جریانات و یا موسسات کشوری ساخته شده که به دنبال خلیج مجعول  ع_ر_ب_ی هستند و این نمی تواند برای ما افتخار آمیز باشد.

ارسال نظرات