خبرهای داغ:
تلفات 30 درصدی بنگاه‌های صنعتی قم در پسارکود!

اقتصاد مقاومتی همچنان در حیطه شعار!

بی‌شک می‌توان فعالیت واحدهای صنعتی را راه برون‌رفت از رکود عنوان کرد و آن را مرهم اقتصاد زخم‌خورده‌ای دانست که بر اثر تحریم و برخی ناکارآمدی‌ها دچار رکود شده است.
کد خبر: ۸۶۸۴۷۷۴
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، فعالیت و رشد واحدهای تولیدی صنعتی خرد و متوسط یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه در هر کشوری به حساب می‌آید. امروزه گسترش بنگاه‌های خرد نقشی بی‌بدیل در تولید ثروت اقتصادی در هر کشور دارند و با حمایت و پشتیبانی از این صنایع می‌توان در مدت زمان اندکی به رشدی مطلوب در عرصه اقتصادی نائل شد. توسعه واحدهای صنعتی کوچک علاوه بر سودآوری اقتصادی می‌تواند بر بسیاری از مشکلات ناشی از بیکاری نیز فائق آید و تاثیری شگرف هم بر اقتصاد و هم بر وضعیت اجتماعی داشته باشد.

توجه و حمایت از بنگاه‌های خرد و متوسط مسئله‌ای است که بارها مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تاکید داشته و آن را یکی از راه‌های موثر در اجرای امر اقتصاد مقاومتی خوانده‌اند ولی با وجود تاکیدات صریحی که مقام معظم رهبری تاکنون در این خصوص داشته و تقویت صنعت تولیدی را گامی برای رسیدن به استقلال و خودکفایی جامعه پنداشته‌اند متاسفانه روز به روز تعطیلی بسیاری از صنایع و ورشکستگی صاحبان و شاغلان در این عرصه را شاهد هستیم.

متاسفانه اخبار و شنیده‌ها حاکی از آن است که بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی استان قم نیز تا کنون نتوانسته‌اند خود را از ورشکستگی و تعطیل شدن رها کنند و به رکود دچار شده‌اند. در استان قم 11 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که حدود 1600 واحد صنعتی در آنها جای گرفته است اما تاکنون 30 درصد واحدهای تولیدی در قم تعطیل شده و جای بسی تاسف است چرا مسؤولان تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد توسعه صنایع و حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی را نادیده می‌گیرند و به جای توجه به امر اشتغالزایی و فراهم‌سازی ملزومات برای توسعه صنایع دست روی دست گذاشته و تنها تماشاگر صحنه‌های تعطیلی بازار صنعت شده‌اند.

احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه تا کنون تقریبا 30 درصد واحدهای تولیدی در استان تعطیل شده‌اند، اظهار کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی نیز در حالت نیمه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه طی 6 ماهه دوم سال گذشته تمام واحدهای صنعتی در استان مورد بررسی و پایش قرار گرفتند، ادامه داد: در این بررسی مشخص شد که از میان واحدهای صنعتی استان 885 واحد تعطیل شده و مابقی در حالت فعال و یا نیمه فعال قرار دارند.

ذاکری با بیان اینکه واحدهای فعال و نیمه فعال از فعالیت 20 تا 70 درصدی برخوردارند، افزود: تعداد 591 واحد صنعتی از فعالیت 25 تا 50 درصدی برخوردار هستند و تعداد 124 واحد نیز از فعالیت 50 تا 75 درصدی و تعداد 103 واحد نیز دارای فعالیت 75 تا 100درصد هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه تعداد واحدهای تعطیل و نیمه فعال استان رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، گفت: ضروری است که در ستاد استانی اقتصاد مقاومتی راهکارهای توسعه ظرفیت واحدها و افزایش کیفیت تولید تبیین و مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای فعالیت صنایع استان تامین نشده است، تصریح کرد: عدم وجود بازار فروش، مدرن نبودن و فرسودگی ماشین آلات، عدم بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز، کمبود دانش و تخصص لازم در برخی از صنایع و همچنین مشکلات زیربنایی از جمله مشکلاتی است که صنایع استان با آن درگیر هستند.

ذاکری ارائه تسهیلات مناسب و همچنین کاهش مالیات را از جمله راه‌های حل برخی از مشکلات صنایع خواند و افزود: برای حل مشکلات فروش و عرضه کالا نیز باید نسبت به بازاریابی اقدام کنیم و با اجرای تعاملات تجاری بازار عرضه و فروش را رونق بخشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم ضروری است که تمام سازمان‌های مرتبط و مسؤولان امر برای حمایت از تولید ملی، گسترش صادرات، افزایش کیفیت تولیدات و رفع مشکلات این حوزه وارد عمل شوند.

امیر طیبی‌نژاد مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی در استان گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی پس از دریافت تسهیلات بانکی با مشکل پرداخت بالای کارمزد و سودهای بانکی مواجه می‌شوند که همین مسئله کار را تا حدودی برای آنها سخت کرده است. 

‌وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی برای انجام کار نیاز به تجهیزات خارجی داشتند که در شرایط تحریم تامین آنها با مشکل مواجه شده بود، افزود: اکنون تا حدودی این مسئله برطرف شده است اما برای رفع کامل این مشکل همچنان زمان لازم است.

طیبی‌نژاد ورود کالاهای قاچاق خارجی به داخل کشور را از دیگر عوامل رکود در واحدهای صنعتی عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با بیان اینکه تعداد نیرو در یک واحد صنعتی کوچک کمتر از 50 نفر است، ادامه داد: 90 درصد واحدهای صنعتی استان صنایع کوچک هستند که حدود 40 تا 50 درصد از سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اذعان بر اینکه صنایع کوچک نقشی اثر گذار و مثبت را در عرصه اقتصادی ایفا می‌کنند به مزیت‌های این صنایع اشاره کرد و گفت: فراهم سازی اشتغال از جمله دستاوردهای تقویت صنایع کوچک است.

سعید حسینی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه توجه به صنایع خرد از جمله اقدامات در عمل به اقتصاد مقاومتی است، گفت: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته توجه به صنایع کوچک در صدر اولویت‌ها است و موتور اقتصاد این کشورها را به حرکت در می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه کلید تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از صنایع کوچک است، ادامه داد: این مسئله می‌تواند مشکل بیکاری و اشتغال جوانان را نیز حل کند.

حسینی تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی در کشور را نگران کننده خواند و گفت: تنها راه فرار از رکود به وجود آمده در کشور و گشایش در اقتصاد بازگشت این واحدهای صنعتی به سوی فعالیت و تولید است.

این کارشناس مسائل اقتصادی، قم را از جمله استان‌های اثرگذار در تغییر وضعیت رکودی در اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: اگر واحدهای تعطیل شده در استان دوباره به فعالیت بازگردند بسیاری از مشکلات مالی و بیکاری استان حل می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها تقویت صنایع متوسط و خرد (SME) به عنوان یک راهبرد نگریسته می‌شود، گفت: امروزه میزان تاثیرگذاری صنایع خرد بر اقتصاد بیش از صنایع بزرگ است و می‌تواند مقبولیت عمومی بیشتری نسبت به صنایع بزرگ را به دنبال داشته باشد.

براین اساس باید گفت که تقویت صنایع خرد و کوچک می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد و باید مسؤولان با توجه ویژه‌تر از این صنایع حمایت و پشتیبانی به عمل آورند. بی‌شک می‌توان فعالیت واحدهای صنعتی را راه برون رفت از رکود عنوان کرد و آن را مرهم اقتصاد زخم خورده‌ای دانست که بر اثر تحریم و برخی ناکارآمدی ها دچار رکود شده است. اکنون باید با توسعه و تقویت واحدهای صنعتی علاوه بر ایجاد اشتغال و رسیدن به خودکفایی با تولید محصولات قدم در راهی گذاشت که مقام معظم رهبری آن را با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» برای ما ترسیم کرده‌اند.  


گزارش از: سمیه رضایی
ارسال نظرات