غیبی پور افزود: مجلس مصادیق حذف یارانه را مشخص کرده اما دولت نتوانست ثروتمندان و نیازمندان را شناسایی کنند.
کد خبر: ۸۶۸۵۰۶۰
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به حذف تعدادی از یارانه بگیران اظهار داشت: قانون سال 94 مانند قانون بودجه به دولت اختیار داده بود که یارانه بخشی از افراد پردرآمد و بی نیاز از یارانه را قطع کند.

وی افزود: مجلس مصادیق را مشخص کرده اما دولت نتوانست انتظار واقعی را شناسایی، برآورد و حذف کند و سیستمی بر اجرای حذف افراد یارانه بگیر وجود ندارد.

 غیبی پور ادامه داد: اما در شرایط فعلی مجلس با مصوبه ای به دولت کمک کرده در چارچوبی خاص یارانه را حذف کند اما اختلافی که دراین بین وجود داشته و در مراحل تصویب بودجه سخنگوی دولت مطرح کرده اینست حجم افرادی که مجلس مشخص کرده بیشتر از 3 میلیون نفر است و دولت نمی خواست این تعداد را حذف کند.

این اقتصاددان با بیان اینکه در قانون 95 جامعه هدف مشخص نیست افزود: بحث این است چرا سال 94 و 95 این طرح به خوبی پیش نمی رود به نظرم دلیل اصلی دو گانگی برداشت مجلس و دولت اینست که ساختار درآمدی کشورها بر اساس درآمد مشخص می شود یعنی از پرداخت ملیات به درآمد واقعی افراد پی می برند ولی در کشور ما به دلیل اینکه پرداخت مالیات ها شفاف نیست افرادی که مالیات بیشتری داده و آنهایی که مالیات نمی دهند یک درآمد می دهند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خاتمه خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه ساختار مالیاتی دچار چالش است سازمانی که این سامانه را ثبت کند وجود ندارد یعنی در کشورمان سامانه درآمدی نداریم که مشاغل آزاد را مشخص کند، مشاغل دولتی بخش عظیمی از آن قابل تشخیص بوده ولی در بخش مشاغل آزاد و خدمات درآمدها نا مشخص است و به هر شیوه ای هم نوشته شود بخش از آن به دلیل اینکه ساختار درآمد اقشارمردم را ندارد اجرا نمی شود.

ارسال نظرات