خبرهای داغ:
در حالی واگن‌سازان داخلی با ۲۵ درصد ظرفیت خود فعال هستند که برخی شرکتهای حمل‌ونقل ریلی به دنبال خرید واگن کهنه از خارجی‌ها از جمله شرکتی سوئیسی هستند.
کد خبر: ۸۶۸۵۲۸۰
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج،سوئیس را در غرب قاره سبز با "ساعت" و "بانکهایش" در دنیا می‌شناسند، این کشور علاوه بر این، یکی از مناطق توریستی دنیا محسوب می‌شود که مقر سازمان‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. سوئیسی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وظیفه حفاظت از منافع آمریکا در کشورمان را نیز بر عهده داشته‌اند.

آنها (سوئیسی‌ها) همواره ارتباطات خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل ریلی با برخی شرکتهای ایرانی داشته‌اند که آخرین نمونه آن حضور شرکت استادلر در نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته بود. البته همین شرکت بهار پارسال یکی از موارد 24 گانه استیضاح سال گذشته وزیر راه و شهرسازی بود. یعنی موضوع خرید 500 واگن توسط شرکت  رجا از استادلر.

چند روز پس از رسانه ای شدن بند 21 استیضاح آخوندی توسط یکی از نمایندگان مجلس، مدیرعامل شرکت رجا در واکنش به این ادعا گفت: مذاکراتی در این رابطه -خرید واگن از شرکتی سوئیسی- انجام شده، اما قراردادی امضا نشده است.

یکسال از این ماجرا گذشت و با آن که موضوع خرید واگن از شرکت سوئیسی تقریبا به فراموشی سپرده شده بود که اواخر ماه گذشته مدیرعامل رجا از برنامه خرید 200 واگن دست دوم توسط این شرکت طی امسال خبر داد.

موسوی نژاد با بیان این که از سال گذشته تا الان به میانگین سن ناوگان رجا یک سال اضافه شده و به 33 سال رسید، افزود: امسال خرید 700 واگن شامل 500 دستگاه واگن نو و 200 دستگاه واگن دست دوم در بودجه شرکت رجا تصویب شده و با تولیدکنندگان واگن مذاکرات آغاز شده و تلاش می کنیم نیازهای خود را از داخلی ها تامین کنیم.

وی با بیان این که تامین واگن از طریق منابع شرکت و صاحبان سهام صورت نمی گیرد، گفت: 15 تا 20 درصد از منابع از سهام صاحبان و بقیه از طریق فاینانس تامین خواهد شد.

وی به این که امسال باید 300 تا 350 میلیارد تومان  برای این کار تامین شود، افزود: حتما باید بخشی از این واگن ها از خارج تامین شود و تولید 500 واگن سه تا چهار سال طول خواهد کشید.

مدیرعامل رجا دیروز نیز با بیان این‌که واگنهای دست‌دوم اروپایی جایگزین واگنهای 55 ساله رجا می‌شود گفت:حدود 300 دستگاه واگن با عمر بالای 45 سال داریم که آنها را با واگنهای دست‌دوم 15 تا 20 ساله جایگزین می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که قرار است 200 دستگاه واگن دست دوم از چه کشوری وارد شود،‌ اظهار کرد: از کشورهایی که واگن‌های مناسب داشته باشند که بیشتر اروپایی‌ها هستند.

وی با یادآوری این‌که تعدادی واگن در شرکت رجا داریم که عمر بالای 50 سال دارند، افزود: سال گذشته 92 دستگاه واگن با عمر بالای 55 سال را از رده خارج کردیم.

وی با تاکید بر این‌که جای واگنهای فرسوده، واگن دست‌دوم وارد می‌کنیم، تصریح کرد: واگنهای با عمر بالای 45 سال را باید تا پایان امسال از ناوگان رجا خارج کنیم که حدود 300 دستگاه است، به جای این واگنها، واگنهای دست‌دوم با عمر 15 تا 20سال وارد کشور می‌کنیم.

مدیرعامل رجا با بیان این‌که این واگنها با نگهداری خوب مانند واگنهای 10 ساله ما هستند، اظهار کرد: واردات واگن دست دوم ارزان‌تر است و اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری در بخش خرید واگن نو صورت نگیرد، واگن دست دوم در کوتاه مدت راه حل خوبی است.

به نظر می رسد 500 واگن مورد نظر مدیرعامل رجا همان واگنهایی است که سال گذشته جزو یکی از موارد استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود. مسئله ای که در صورت صحت آن به دلیل توانمندی های داخلی واگن سازی بسیار تامل برانگیز است.

امروز واگن سازان داخلی تنها با 25 درصد از ظرفیت خود فعالیت می کنند و در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، شرکتهای حمل و نقل ریلی باید به جای پُر کردن جیب شرکتهای خارجی به فکر صنعت و اشتغال ملی باشند. آیا ارزان بودن واگنهای دست دوم ارزش نابود کردن صنعت ریلی کشور را دارد؟

ارسال نظرات
پر بیننده ها