مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان رضوی خبر داد

اختصاص سه میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض فناوری/ برگزاری اردوهای جهاد علمی با محوریت آسیب شناسی و حل مسئله

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان رضوی گفت: سه میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای طرح های فناوری تخصیص یافته است.
کد خبر: ۸۶۸۵۲۸۸
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، علیرضا جامی بیان داشت: شرکت های دانش بنیان باید بر اساس یک ایده محوری برای تجاری سازی یک محصول طرح خود را ارائه نمایند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: تسهیلات مزبور به طرح های حرفه ای که مراحل نمونه سازی را طی کرده و از مراکز رشد شرکت ‌های نیمه ‌حرفه‌ای و حرفه‌ ای واقع در مراکز رشد پارک علم و فناوری، دانشگاه فردوسی و جهاد کشاورزی تاییدیه دریافت کرده باشند، تعلق می گیرد.

* اختصاص سه میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض فناوری


مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان رضوی گفت: سه میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای طرح های فناوری تخصیص یافته است.

وی افزود: به طرح های پژوهشی برای ساخت نمونه اولیه و نیمه حرفه ای 5 تا 50 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه ‌گذاری در صنایع دانش‌ بنیان اظهار کرد: تجاری ‌سازی محصولات فناوری نیاز به سرمایه‌ گذاری دارد و شرکت‌ های نوپا به ‌تنهایی قادر به تأمین سرمایه تولید انبوه را ندارند.

جامی گفت: 30 داور در قالب 10 کارگروه سه ‌نفره تخصصی طرح های ارائه شده را بررسی می‌ کنند که این طرح ها در صورت تصویب برای دریافت تسهیلات بلاعوض معرفی می شوند.

وی افزود: سال گذشته 10 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به طرح‌ های نوآورانه و فن آورانه تخصیص ‌یافت که امسال نیز به همین میزان ارائه می ‌شود.

وی اظهار کرد: در سال‌ های اخیر به صورت میانگین سالانه 120 طرح ثبت پذیرش‌ شده است که از این تعداد 70 طرح موفق به دریافت تسهیلات شده‌ اند.

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان رضوی با اشاره به جایگاه نخست استان خراسان رضوی در کشور از نظر حجم طرحهای ارائه شده گفت: آمار دقیق از تجاری شدن این طرح ها در دست نیست زیرا فرایند تجاری ‌سازی طرح‌ ها زمان ‌بر است.

وی از مشمولان این طرح خواست با مراجعه به سایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فنآوری به آدرس http://basijelmi.ir/ اطلاعات خود را وارد کنند.

جامی افزود: این افراد می توانند به صورت حضوری به قرارگاه اقتصاد مقاومتی به آدرس مشهد، بلوار برونسی، بعد از شهرک شهید فرومندی، قرارگاه اقتصاد مقاومتی مراجعه نموده و طرح خود را ارائه کنند.

وی طرح های مرتبط با ذخیره و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی، دستگاه های صنعتی پاک کن و خشک کن سریع زعفران، دستگاه های فرآوری کشمش به روش ارگانیک و بدون آلودگی گوگرد و دیگر سموم را برای دریافت تسهیلات دارای اولویت دانست.

به گفته جامی ساخت سیستم های پیش تصفیه فاضلاب های صنعتی و ساخت سیستم های استفاده از انرژی خورشیدی در حوزه خنک کننده ها، حمام خورشیدی و تولید انرژی برق نیز از اولویت برخوردارند.

* شرکت های دانش بنیان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان رضوی گفت: در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب شرکت های دانش بنیان به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی مطرح شده اند که این امر مغفول مانده و دستگاه های دولتی و خصوصی به آن توجه نداشته اند.

وی افزود: در حالی که تاکنون باید 80 هزار شرکت دانش بنیان ایجاد می شد 2 هزار شرکت با این رویکرد فعالیت می کند که برای طی این فاصله به تخصیص بودجه و مشارکت دانشگاه ها نیاز است.

وی اظهار کرد: توجه دانشگاه ‌ها به ایجاد مراکز رشد بسیار مهم است و این در حالی است که در خراسان رضوی تنها دانشگاه فردوسی صاحب مرکز رشد است.

جامی گفت: تمام دانشگاه های استان اعم از دولتی و غیر دولتی باید یک اتاق مرکز رشد داشته باشند تا از ظرفیت دانشجویان و دانش آموختگان نخبه در این زمینه استفاده شود.

* اردوهای جهاد علمی با محوریت آسیب شناسی و حل مسئله


وی از آغاز اردوهای جهاد علمی خبر داد و افزود: برای اجرای اردو‌های جهادی با بسیج دانشجویی، بسیج سازندگی و بسیج مهندسین صنایع تعامل شده تا این اردوها در قالب گروه ‌های 10 نفری در روستاها و مناطق محروم با نگاه آسیب ‌شناسی و حل مسئله برگزار شود.

وی ادامه داد: در این اردوها دانشجویان مسائل و مشکلات روستاها و مناطق محروم را احصا و در اختیار این سازمان قرار می دهند و سازمان با مجموعه نخبگان و شرکت های دانش بنیان بسته های حمایتی برای این مناطق تهیه می کنند.

وی اظهار کرد: پشتیبانی راهکارهای تصویب ‌شده در کارگروه ‌ها نیز از سوی قرارگاه جهاد اقتصادی با پرداخت حمایت‌ های مالی انجام می‌ شود.

جامی گفت: امسال 150 نفر از نخبگان برای مسئله شناسی در روستاها و مناطق محروم اعلام آمادگی کرده اند.

* مسئله محوری جایگزین ارجاع محوری در پایان نامه ها

مسئول سازمان بسیج علمی و پژوهشی خراسان رضوی افزود: به رغم اینکه در دانشگاه های استان سالیانه 400 هزار پایان نامه تولید می شود ولی مسئله ها همچنان بدون راهکار باقی مانده اند.

وی اظهار کرد: استادان راهنما و دانشجویان باید به جای بررسی کلی در پایان نامه ها مسائل را به صورت جزء به جزء بررسی کنند.

وی ادامه داد: در پایان نامه ها باید مسئله ها و راهکارها نقش محوری پیدا کنند تا مشکلات مطرح و برای حل آن راهکار اندیشیده شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها