جنبش عدالتخواه دانشجویی طی بیانیه‌ای خواهان شفافیت در روند پیگیری قرار دادهای جدید نفتی توسط دستگاه های نظارتی شد.
کد خبر: ۸۶۸۵۳۸۹
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج،جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور طی بیانیه‌ای خواهان شفافیت در روند پیگیری قرار دادهای جدید نفتی توسط دستگاه های نظارتی شد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: جمعی از نیروهای متعهد، عدالتخواه و انقلابی در سطوح مختلف کارشناسی بر حسب عشق و تعصبی که نسبت به منافع ملی و آرمان‌های استقلال، پیشرفت و اقتدار روزافزون کشور دارند مدتیست به بررسی عمیق و کارشناسی الگوی جدید قراردادهای نفتی وزارت نفت از ابعاد مختلف پرداخته‌اند و پس از مطالعه، مشاوره با نخبگان صنعت نفت و مسئولین، موافقین و مخالفین این الگو، دیدگاه‌های خود را به اطلاع مسئولین ومردم رسانده‌اند، اما از آنجا که تدوین‌کنندگان این الگو تا امروز به نقدهای کارشناسی و فنی نخبگان، فعالین دلسوز صنعت نفت، دانشجویان و نمایندگان مجلس تا به امروز وقعی ننهاده‌اند، بار دیگر جهت تنویر افکار عمومی و انجام رسالات امر به معروف و نهی از منکر سیاسی و اجتماعی اهم نکات و آسیب‌ها را به اطلاع می‌رسانیم.

در ادامه تاکید شد: از ابتدا تلاش وزارت نفت و دولت بر این اساس بوده است که در رکود کامل خبری و در بی‌خبری و سکوت نخبگان و مردم و بدون اشراف و نظارت نهاد‌های نظارتی و امنیتی، الگویی را با ایراداتی اساسی با وسعت زمانی 20 الی 25 سال و پوشش میدانی اغلب میادین هیدروکربنی جمهوری اسلامی یا به تعبیری تمام ذخایر نفت و گاز فعلی و آینده کشور را طرح، تصویب و اجرا کند که با هوشیاری و فراست بخش مهمی از بدنه کارشناسی دلسوز وزارت نفت و نخبگان اقتصادی، فنی، حقوقی و همچنین دانشجویان عدالت‌خواه در روشنگری، مطالبه‌گری و برجسته کردن موضوع و توجیه و تفسیر کارشناسی الگو برای نهادهای نظارتی و مسئول، زمان نهایی کردن این الگو و انعقاد قراردادها با شرکت‌های خارجی به تعویق افتاد.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: همچنین با پیگیری‌های بدنه کارشناسی وزارت نفت و نخبگان و کارشناسان و دانشجویان، جزییات کامل این الگو برای نهادهای نظارتی و امنیتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی تفسیر و توضیح داده شد. پس از گذشت چندین ماه از طرح این مدل از قراردادها با وجود ایرادات وارده به ماهیت قراردادها، همچنان نحوه و نتیجه پیگیری‌ها از سوی دستگاه‌های نظارتی در سکوت کامل خبری به سر می‌برد و در گفت‌وشنودهای غیر رسمی اخبار ضد و نقیضی از این پیگیری‌ها به دست می‌آید.

در ادامه تصریح شد: حال این سوال مطرح است که چرا جلسات پیگیری و بررسی چنین الگویی با این اهمیت و با توجه به تعهداتی که ایجاد می‌کند پشت درهای بسته و در سکوت کامل خبری برگزار می‌شود و مردم از روند پیگیری این قرارداد‌ها در دستگاه‌های مسئول مطلع نیستند؟ مردم انقلابی، مستقل و توانمند جمهوری اسلامی ایران طعم تلخ فساد بی‌سابقه نفتی کرسنت و فسادهای مشابه را تحت اشراف آقازاده‌ها و رانت‌جویان مفسد اقتصادی چشیده‌اند و نیک دریافته‌اند که علت‌العلل بروز چنین فسادها و خیانت‌هایی در ساختارهای معیوب سیستم اداری کشور، نشأت گرفته از عدم نظارت جدی و عدم شفافیت اطلاعاتی است، چنانکه قراردادی مانند کرسنت محصول نفوذ مفسدان و رانت‌جویان سیاسی و حرکت زیرپوستی و غیرشفاف در ساختار حاکمیت و در نتیجه، غفلت توده‌های مردمی بود.

در ادامه آمده است: طبق قوانین مصرح و عرف مسبوق و تاریخی حاکم بر صنعت نفت کشور، مالکیت مخازن نفت و گاز در انحصار وزارت نفت به عنوان نماینده حاکمیت جمهوری اسلامی است و شرکت ملی نفت صرفا یک شرکت عامل محسوب می‌شود نه صاحب و مالک مخزن. در حقیقت شرکت ملی نفت جزو دارایی عمومی مردم عزیز و مجری خواست‌های مردم است. قراردادهای محرمانه، غیرشفاف، مبهم و مخفی محمل و بستر و زمینه‌ساز بروز فساد در کرسنت‌های بی‌آبروی سابق است و به همین دلیل مردم عزیز باید از دستگاه‌های نظارتی مطالبه شفافیت کنند.

این تشکل دانشجویی در ادامه این بیانیه افزود: ضمن تأکید بر این نکته که بخش بزرگی از ایرادات مطرح بر ماهیت این الگو وارد می‌شود نه بر حواشی و جزئیات آن، از نهادهای نظارتی می‌خواهیم پیرو جلسات روشنگرانه و کارشناسی دلسوزان، نتیجه پیگیری‌ها و تحقیقات خود را به طور شفاف به اطلاع مردم برسانند.

جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: این اتحادیه با توجه به جلسات مکرر با برخی نمایندگان مجلس و مسئولین ذیربط و کارشناسان دلسوز و تحقیقات تخصصی که انجام داده است، همچنان بر خسارت بار خواندن این الگو تأکید دارد و خواهان ورود جدی و محکم مردم و نهادهای مسئول و ناظران کلان و سپس شفاف سازی دقیق موضوع و پیگیری‌های صورت گرفته و نتایج آن برای افکار عمومی است.

در پایان این بیانیه آمده است: لازم به ذکر است در صورت عدم توجه و شفاف سازی، جنبش عدالتخواه دانشجویی همگام با مردم پا به میدان عمل گذاشته و در این امر مهم از مسئولان و نهادهای ذیربط به طور مشخص سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی شفافیت را مطالبه خواهد کرد. همچنین از مردم عزیز و هوشیار میخواهیم با پیگیری و حضور مطالبه گرانه خویش در این عرصه مانع تحقق کرسنت های زیان اور برای ممکلت شوند.
ارسال نظرات