مدیر کل ستاد بحران لرستان گفت: ظرفیت اطفاء حریق در جنگل های لرستان با استفاده ازسیستم های هوایی فراهم شد.
کد خبر: ۸۶۸۵۴۱۸
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان، آریایی در جریان برگزاری مانور اطفاء حریق که در منطقه حفاظت شده کلدر خرم آباد برگزار شد، با بیان اینکه افکار عمومی همواره از ما استفاده از سیستم های اطفای حریق هوایی برای مهار آتش سوزی های جنگل ها و مراتع استان را طلب می کرد، افزود: ما نیزبه طور مستمر از طریق وزارت کشور، سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنیم پیگیری های لازم را انجام می دادیم که خوشبختانه با هماهنگی های به عمل آمده با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در تهران قراردادی را منعقد کردیم تا از سیستم های هوایی اطفاء حریق در مهار آتش سوزی ها استفاده کنیم.
وی افزود: تجربه وقوع آتش سوزی های مختلف بیانگر این است که جوامع محلی بهترین گزینه برای مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع هستند.
مدیر کل ستاد بحران لرستان با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری متولی اطفای حریق در جنگل ها و مراتع است، گفت: با توجه به هماهنگی هم که با محیط زیست و منابع طبیعی صورت گرفته یک بالگرد نیز در استان مستقر می شود.
آریایی تصریح کرد: این بالگرد هر زمان توانست از مخزن دو هزار لیتری آن برای انتقال آب به محل آتش سوزی استفاده می شود و هر زمان که امکان انتقال آب وجود نداشت از آن حداقل برای هلی برن نیرو استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه این مانور با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی استان برگزار شده است، اضافه کرد: تجربه به ما ثابت کرده است که بهترین گزینه برای اطفای حریق همان جوامع محلی هستند به همین دلیل منابع طبیعی را موظف کرده ایم که در مناطق بحرانی با نیروهای محلی قراردادهایی را در راستای پیشگیری و مهار آتش سوزی ها منعقد کند.
مدیر کل ستاد بحران لرستان گفت: در گذشته هزینه هایی را به ازای مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع پرداخت می کردیم؛ اما امسال تصمیم گرفته ایم که به ازای آتش نگرفتن جنگل ها و مراتع هزینه هایی را به نیروهای محلی پرداخت کنند.
آریایی افزود: البته در صورت وقوع آتش سوزی سرعت عمل در اطفای حریق بسیار مهم است و با این حال انتظار دیگری که از جوامع محلی داریم این است که در مهار آتش سوزی ها سرعت عمل داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه کار اطفاء حریق جنگل ها به ویژه در ارتفاعات کار بسیار سخت و نفس گیری است، بیان کرد: زمانی که آتش سوزی در ارتفاعات رخ می دهد انتقال نیرو برای مهار آتش ساعت ها به طول می انجامد و همین مسئله خود موجب گسترش دامنه تخریب ها می شود.
مدیر کل ستاد بحران لرستان گفت: حفاظت از دو میلیون 100 هزار هکتار جنگل در استان کار سختی است و با این حال حفاظت از این منابع بدون حمایت جوامع مردمی امکانپذیر نیست.
آریایی بیان کرد: خوشبختانه رسانه ها نیز در استان به اهمیت منابع طبیعی پی برده اند و در راستای فرهنگ سازی و صیانت از این منابع اقدام به انتشار مطالب می کنند.
ارسال نظرات