رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان:
«حبیب‌الله حسام» با بیان اینکه اکنون یک خاندان برای تمام مسلمانان جهان تصمیم می‌گیرد، کنترل روند حج با مدیریت ضعیف خاندان آل‌سعود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این وضعیت باید پایان یافته و تمام مسلمانان در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.
کد خبر: ۸۶۸۵۴۲۱
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دولت عربستان سعودی از چندی به این طرف تصمیم گرفته تا برای افغانستانی‌های زیر 40 سال ویزای حج عمره صادر نکند.

با آنکه سفارت عربستان سعودی در این خصوص اظهار نظر نکرده و حتی این خبر را تأیید و یا رد نکرده اما وزیر خارجه افغانستان این خبر را رسماً اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، هم‌اکنون هیئتی از نمایندگان وزارت‌های خارجه و کار و امور اجتماعی افغانستان جهت انجام مذاکرات در این خصوص به ریاض رفته‌اند، اما تاکنون موفق به متقاعد کردن مقامات ریاض جهت صدور ویزای حج عُمره به افغان‌های زیر 40 سال نشده‌اند.

«حبیب‌الله حسام» عالم برجسته اهل سنت و رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان با اشاره به دلائل عدم صدور ویزای حج عُمره برای افغانستانی‌های زیر 40 سال گفت: احتمال زیاد می‌رود که عربستان به دلائل مصالح داخلی آن کشور اقدام به این کار کرده باشد.

چرا افغانستانی‌های زیر 40 سال نمی‌توانند به حج عُمره بروند؟

وی افزود: ناامنی‌ها در کشورهای نزدیک عربستان سعودی در این اواخر به شدت اوج گرفته و شیوخ ریاض معتقدند که با صدور ویزا برای کسانی که زیر 40 سال عُمره دارند عامل ناامنی در آن کشور می‌شوند.

حبیب‌الله حسام افزود: شیوخ عرب فکر می‌کنند افغانستانی‌های صلح‌دوست در آن کشور رفته و با گذشت زمان آنها گروه‌هایی خواهند ساخت که بر خلاف منافع ملی آن کشور فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی نباید اقدام به عدم صدور ویزا برای حجاج کند، گفت: مسئله امنیت داخلی آن کشور جدا از مسئله حج است.

وی تصریح کرد: در گام نخست افغانستانی‌ها تروریست نیستند و در گام دوم تروریست پنداشتن ملت افغانستان خود جرم نابخشودنی است که آن را عربستان سعودی مرتکب شده است.

این عالم اهل سنت افغانستان با تأکید بر اینکه تهدید مسلمانان در خصوص زیارت حرمین شریفین به هیچ صورت از نگاه اسلام پسندیده نیست، گفت: این کار عربستان سعودی خلاف شریعت اسلامی است.

وی از دولت ریاض خواست تا از این بیشتر فرا روی مسلمانان سدسازی نکرده و با اعتماد به افغانستانی‌های صلح‌دوست و مسلمان ویزای حج عمره صادر کند.

یک خاندان تصمیم‌گیرنده تمام مسلمانان شده است

رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان در ادامه سخنان خود عدم صدور ویزای حج عمره برای افغانستانی‌ها که کمتر از 40 سال عُمر دارند را اعمال فشار به دولت و ملت افغانستان خواند.

حبیب‌الله حسام با بیان اینکه اکنون یک خاندان برای تمام مسلمانان جهان تصمیم می‌گیرد، کنترل روند حج با مدیریت ضعیف خاندان آل‌سعود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این وضعیت باید پایان یافته و تمام مسلمانان در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

پارلمان مشترک ایجاد کنیم

وی افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده که تمام کشورهای اسلامی یک کنگره جهت مدیریت کشورهای اسلامی بویژه حج و سیاست خارجی این کشورها تشکیل دهند.

حسام با بیان اینکه کشورهای اسلامی نیز باید پارلمان مشترک داشته باشند گفت: از طریق این پارلمان کشورهای ضعیف حمایت شده و قضایا و مناسبت‌های مهم اسلامی مانند حج را مدیریت کنند.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه پیشنهاد ایجاد یک کمیسیون یا پارلمان مشترک کشورهای اسلامی چندین بار مطرح شده اظهار داشت: عالمان شیعه و سنی کشورهای افغانستان، ایران، عراق و سایر کشورهای اسلامی چنین پیشنهاداتی تاکنون داده‌اند.

عربستان از اتحاد اسلامی می‌هراسد

وی در مورد چرایی عدم پذیرش این پیشنهادات، تصریح کرد: خاندان آل‌سعود که خودخواه و خودمحور است از پذیرش چنین پیشنهادات معقولی هراسیده و فکر می‌کند با این کار نفوذ و سلطه‌اش از بین می‌رود.

حسام با اشاره به آمار بالای قربانیان مراسم منا در سال گذشته آن را نمونه‌ای از نبود زمینه تصمیم‌گیری مشترک مسلمانان دانست و گفت: اکنون کشورهای اسلامی شاهد خونریزی غیرقابل مقایسه با سایر کشورهای دنیا است.

وی افزود: جنجال‌های موجود در سرزمین‌های اسلامی، تهاجم بر تمدن اسلامی، تخریب بناهای تاریخی اسلام و تهاجم فرهنگی خارجی‌ها در کشورهای اسلامی همه بیانگر ضعف مسلمانان در تصمیم‌گیری مشترک است.
ارسال نظرات