حذف خبرنگاران رسانه های منتقد دولت از حضور در برنامه های سفر ریاست جمهور به آذربایجان غربی در حالی رخ می نماید که این رسانه ها در بزنگاه های حساس همواره مورد توجه مدیران تدبیر و امید استان بوده اند!
کد خبر: ۸۶۸۵۴۸۳
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، دولت یازدهم با شعار «تدبیر و امید» در حالی صبح فردا از طریق فرودگاه ارومیه وارد آذربایجان غربی می شود که پیش از این 27 مورد سفر استانی را پشت سر گذاشته و این به عنوان بیست و هشتمین سفر استانی این دولت محسوب می شود.

گذشته از اینکه چرا رئیس جمهور منتخب یکی از آخرین مقاصد خود را استانی قرار داده که به عنوان اصلی ترین مبدأ سفرهایش در دوران تبلیغاتی بود، باید به این نکته توجه کرد که هدف اصلی از سفرهای استانی و حضور در میان مردم هر منطقه چه بوده و چرا باید دولت با واسطه گری های فراوان به چنین سفرهایی اقدام کند؟!

یقینا اصلی ترین هدف از این سفرها اطلاع رسانی از وضعیت استان و رسیدگی به مطالبات مردم مناطق مختلف کشور می باشد. اما این اطلاع رسانی به چه نحوی باشد و کدامین رسانه ها در این وادی قلم زنی کنند خود مقوله ای است که باید به آن توجه داشته و دولت ها در انتخاب این رسانه ها وسواس و دقت عمل بیشتری به کار برند.

دولت یازدهم از همان زمان تبلیغات خود را نه اصولگرا می داند و نه اصلاح طلب! بلکه همواره خود را حامی اعتدال و میانه روی دانسته و به این ترتیب زمینه را برای انتقاد و نقد عملکرد بر رسانه های مخالف و موافق مسدود ساخته است.

دولتی که در نخستین روزهای آغاز فعالیت خود ندای همکاری با تمام رسانه ها را سر داده بود و نقد و انتقاد سازنده را از سوی هر رسانه ای نعمتی برای خود می دانست، امروز در سفرهای استانی بدون توجه به مطالبات مطرح شده مردم در رسانه های منتقد، این رسانه ها را از همراهی هیات دولت و حضور در مراسم استقبال رسمی و عمومی نیز منع می دارد!

امروز در شهرستان ارومیه به عنوان اصلی ترین محل تمرکز هیات دولت در سفر به آذربایجان غربی جلسه ای ترتیب داده شد و در آن مسئولین رسانه ای دولت به تشریح نحوه اطلاع رسانی این سفر پرداختند، اما نکته جالب توجه این بود که در این جلسه به اصطلاح رسانه ای هیچ کدام از رسانه های منتقد دولت جای داده نشده بودند و تمام حاضران در سالن نمایندگان رسانه های دولتی و همراهان دولت بودند! رسانه هایی که در طول سال شاید حتی یک بار هم لب به انتقاد سازنده از دولت باز نکرده و خود را تنها وابسته به حمایت های دولت و البته درگیر عملکردهای نه چندان واقعی دولت می دانند!

پاسخ دولتی ها به درخواست های مکرر رسانه های منتقد که به روش دستی(تسلیم مشخصات فردی به استانداری) و الکترونیکی(ارائه مدارک و مستندات خبرنگاری به پایگاه اطلاع رسانی دولت) برای حضور در سفر هیات دولت به استان نام نویسی کرده بودند نیز جالب توجه و مضحک است!

بهانه هایی نظیر کمبود ظرفیت، نداشتن مجوز برای رسانه، انتقادات بیجا و نادرست از دولت و نیز پوشش مطالبات مردمی در قالب های مختلف خبری و تصویری جزو پاسخ های دولتی ها است که گویا به رویه عادی برای دولتی ها و رسانه های همراه آن ها تبدیل شده است!

حال باید به مسئولیین گرامی دولت چنین گفت که چرا در بزنگاه های حساس تاریخی و لحظاتی که رسانه های دولت از اقدام برای جلب رضایت و نظر مردم باز می مانند به رسانه های منتقد روی آورده و خود را وابسته به همین رسانه های بدون مجوز و البته منتقد می دانند ولی در سفرهای استانی رئیس جمهور به دلیل ترس از انعکاس معایب و کاستی های سفر اجازه حضور به این رسانه ها را نمی دهند؟!

به هر حال گویا دولت در قبال نقد و انتقادات سازنده از ضعف عملکرد خود چندان رضایتی ندارد و بیخود در طبل اعتدال و میانه روی می کوبد! چراکه اگر اندکی و فقط اندکی میانه روی را در دستور کار خود قرار داده بود اکنون باید به جای پرداختن به تغذیه رسانه های نامتوازن و خبررسان دولتی به انتقادات و مطالبه گری رسانه های منتقد دقت می کرد تا به این ترتیب زمینه برای رشد و تعالی مناطق مختلف کشور در قالب سفرهای استانی فراهم شود.

لازم به ذکر است؛ تناقض های فراوانی در گفته های مسئولین دولتی اعزامی از تهران و روابط عمومی استانداری در پوشش اخبار جلسات وجود دارد. تا جایی که صبح امروز در جلسه هماهنگی انعکاس خبری سفر دولت به آذربایجان غربی مقرر شده تا خبرنگاران تنها در مسیر استقبال مردمی و سخنرانی عمومی رئیس جمهور حضور داشته باشند و در پایان سفر نیز با برگزاری نشست خبری محل را ترک کنند!

شورای اداری به عنوان مهم ترین جلسه در سفر هیات دولت است که پس از شورای توسعه استان و چندین دیدار عمومی و خصوصی رئیس جمهور با اقشار مختلف نخبگان استانی به بررسی وضعیت استان از لحاظ مختلف می پردازد. حال اینکه به گفته مسئولین اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری خبرنگاران از حضور در این جلسه منع شده و باید از طریق صداوسیما شورای اداری استان را پیگیری کنند و هر زمان صداوسیما و مسئولین اطلاع رسانی ترجیح و تشخیص دهند از نگارش مصوبات و سخنان مسئولین بازمانند!

به راستی دولت اعتدال و تدبیر و امید با این وضعیت خواهان رسیدگی به اوضاع جامعه دارد و با فرو کردن سر در برف در صدد همراه ساختن مردم با خود است؟!

ارسال نظرات