گزارش «بین‌الملل فارس» از عملیات مهم عراق
مرحله نخست عملیات آزادسازی شهر «فلوجه» عراق رو به پایان است اما آمریکا طبق معمول قصد دارد با تبلیغات، جنگ با تروریست‌ها را جنگ طایفه‌ای کند.
کد خبر: ۸۶۸۵۷۳۷
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، شهر فلوجه که به سر افعی معروف شده در 50 کیلومتری بغداد، پایتخت عراق قرار دارد و مهم‌ترین پایگاه عناصر تروریستی داعش در استان «الانبار» به شمار می‌آید و آزادسازی آن به معنای خشکاندن یکی از ریشه‌های اصلی بحران است.

یک هفته از آغاز عملیات آزادسازی فلوجه می‌گذرد که مرحله نخست آن با حضور ارتش، عشایر اهل سنت منطقه و نیروهای بسیج مردمی (الحشد الشعبی) با موفقیت در حال اتمام است.

به گزارش «بین‌الملل فارس»، در ماه‌های گذشته نیروهای عراقی بخش وسیعی از حومه فلوجه را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کردند وعملیات یک هفته اخیر بیشتر برای تکمیل محاصره فلوجه صورت گرفت.

مرحله نخست عملیات، شامل پاکسازی همزمان حومه جنوب، شمال، غرب و شرق فلوجه از طریق حملات سنگین نیروهای عراقی تاکنون با موفقیت بیش از 90 درصدی انجام شده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی     کلیک کنید

 

در ذیل مناطق آزاد شده در حومه فلوجه به تفکیک موقعیت جغرافیایی آورده شده است:

حومه شرقی فلوجه

نیروهای بسیج مردمی عراق در ماه‌های گذشته بخش‌های زیادی از حومه شرقی فلوجه را پاکسازی کردند و در روزهای اخیر با آزادسازی دو منطقه مهم و راهبردی اردوگاه این شهر و «الهیاکل» موفق شدند خطوط امدادرسانی تروریست‌ها را از شرق قطع کنند.

 

حومه جنوبی فلوجه:

با تکمیل شدن محاصره تروریست‌ها در حومه شرقی شهر فلوجه، همزمان عملیات در حومه جنوبی ادامه یافت و با آزادسازی مناطقی مهمی از جمله «عامریه و النعیمیه» ضربه سختی به داعش وارد شد.

نیروهای عراقی همچنین در عملیاتی موفق شدند حومه منطقه «البوغریب» تا تقاطع «السلام» را به طور کامل پاکسازی کنند تا مسیر انتقال تجهیرات تروریست‌ها مسدود شود.

بنا بر این گزارش، پیشروی نیروهای عراقی در حومه جنوبی با پاکسازی تقاطع السلام ادامه یافت و با تأمین امنیت مناطق شمالی رود فرات، مسیر نخست برای خروج شهروندان از شهر فلوجه باز شد.

مناطق« البوبردی، البوعابد، البواحمد، البوهرات، البوخمیس، الهنادزة و البوعیفان» را باید به مناظق آزاد شده در حومه جنوبی شهر فلوجه اضافه کرد.

در مناطق «البوهوی و الحصی» در جنوب رود فرات همچنان تروریست‌ها حضور دارند و با آزادسازی این مناطق، محاصره آنها در حومه جنوبی به طور کامل تکمیل می شود.

حومه شمالی فلوجه

همزمان با موفقیت نیروهای عراقی در حومه شرقی و جنوبی، نیروهای بسیج مردمی و در رأس آنان سپاه «بدر» عملیات سختی را برای آزادسازی منطقه مهم و راهبردی «الکرمه» در حومه شمالی آغاز کرد.

با وجود موانع نظامی و سیاسی سرانجام خطوط دفاعی تروریست‌ها در منطقه الکرمه شکست و راه پاکسازی سایر مناطق نیز هموار شد.

به گزارش فارس، پس از عقب‌نشینی عناصر تروریستی از الکرمه، مناطق الشهابی 1 و 2، تعداد زیادی از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها بازپس گرفته شد.

با آزادسازی مناطق «السجر و شهرک المختار» و قطع مسیر ارتباطی تروریست‌ها، دومین مسیر برای خروج شهروندان از شهر فلوجه تامین شد و می‌توان گفت حومه شمالی به طور کامل به کنترل نیروهای عراقی درآمده است.

 

حومه شمال غربی فلوجه

حومه شمال غربی شهر فلوجه نیز در روزهای اخیر شاهد درگیری‌های سنگین بوده و نیروهای عراقی تلاش می‌کنند با باز پس‌گیری منطقه راهبردی «الصقلاویه» کار تروریست‌ها را یکسره کنند.

پیشروی‌ها از محورهای شرق و شمال شرق به سمت شهرک صقلاویه ادامه دارد و با عبور نیروها از پل «البزل» مسیر برای پاکسازی هموارتر شده است.

تسلط نیروهای عراقی بر منطقه و گذرگاه «البوشجل» باعث شده عناصر تروریستی در منطقه الصقلاویه از شمال، شرق و جنوب در محاصره کامل قرار گیرند و شمارش معکوس برای آزادی این منطقه آغاز شود.

پاکسازی کامل مناطق الصقلاویه و الملاحمه در حومه شمال غرب شهر فلوجه، به معنای محاصره کامل تروریست‌ها در محور غربی و شمالی است.

 

به گزارش فارس، در حال حاضر بیش از 90 درصد حومه شهر فلوجه از کنترل عناصر تروریستی خارج شده و نیروهای عراقی مرحله دوم عملیات یعنی ورود به شهر را آغاز کرده‌اند.

به گزارش فارس، با وجود این که ارتش عراق، عشایر اهل سنت منطقه و نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزادسازی شهر فلوجه حفظ جان غیرنظامیان را در دستور کار قرار داده‌اند و تاکنون چند مسیر برای خروج شهروندان باز کرده‌اند اما عناصر تروریستی اجازه نمی‌دهند شهروندان از شهر خارج شوند.

در حالی که عناصر خارجی داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، سیاستمداران و رسانه‌های غربی – عربی حامی تروریست‌ها با جنگ رسانه‌ای و غبارآلود کردن فضای عمومی تلاش می‌کنند عملیات آزادسازی شهر فلوجه متوقف شود.

بنا بر این گزارش، همزمان با این جنگ رسانه‌ای، نیروهای بسیج مردمی اعلام کرده‌اند اولویت نخست آنان ورود به شهر فلوجه نیست و در حومه شهر مقدمات را برای خروج امن شهروندان فراهم می کنند.

درعملیات آزادسازی فلوجه علاوه بر ارتش عراق، هزاران تن از عشایر اهل سنت منطقه حضور دارند و حفظ جان حداقل 50 هزار تن از مردم اهل سنت فلوجه در دستور کار است، اما دولت آمریکا با فشار سنگین، هراس‌افکنی، تبلیغات دروغین جنگ طایفه‌ای و شعله‌‌ور کردن تنش‌های مذهبی تلاش می‌کند به هر طریقی این عملیات متوقف شود.

با وجود مسائل مطرح شده در گزارش فوق باید منتطر ماند و دید آیا در روزهای آینده عملیات ورود به شهر فلوجه عملی می شود یا خیر؟

 

ارسال نظرات