خبرهای داغ:
در کرسی آزاداندیشی مواجهه با ماهواره بررسی شد:
بعضی ها می گویند ماهواره روی ما تأثیر نمی گذارد، باید جواب داد که اگر روی شما تأثیر نگذارد، روی فرزند شما قطعاً مخرب است.
کد خبر: ۸۶۸۵۸۶۸
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
 به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام محمد فروهر، معاون آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی، امروز در کرسی آزاداندیشی "نقش زنان و خانواده در مواجهه با ماهواره"، در ابتدای بحث خود با طرح این سئوال که به عنوان یک مبلغ، وظیفه  شما دربرابر آسیب های ماهواره چیست؟ 

گفت: درسنامه ای طراحی کرده ایم که برای تهیه آن که در حال حاضر تدریس می شود  6 الی 7سال پیرامون بخث رسانه، تحقیقات زیادی صورت گرفته است.

وی با بیان این که نمی گوییم هر کسی که ماهواره دارد مشکل دارد، گفت: دغدغه اوّل 92% خانواده های جمهوری اسلامی ایران اعتیاد فرزندانشان است، 12 میلیون جوان زیر 18 سال دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارند و هیچ کجای مراکز فرهنگی این مسأله را رصد نمی کنند.

این کارشناس حوزوی با اشاره به این که بیش از 63% از مردم ایران ماهواره دارند، ابراز داشت: نباید فقط شعار بدهیم، بلکه باید فنی صحبت کنیم و در این صورت مردم هم قبول می کنند.

حجت الاسلام فروهر تصریح کرد: فصل اوّل ماهیّت شبکه های ماهواره ای، شناخت خود ماهواره است که ما با اصل تکنولوژی مخالف نیستیم، همان طور که امام (ره) با سینما مخالف نبودند، بلکه با فساد و فحشاء مخالف بودند.

وی به بیان یک مثال پرداخت و گفت: کشورهای غربی می گویند ما تمام محصولات هسته ای را به شما می دهیم، مانند این که به هند داده اند و الآن سانتریفیوژهای آن ها بیشتر از کشور ماست، ولی با اصل تکنولوژی برای شما مخالفیم.

این کارشناس فضای مجازی افزود: آسیب های ماهواره روی فواید آن سایه انداخته، ما با اصل تکنولوژی مخالف نیستیم و اگر مخالف بودیم، سنگ انرژی هسته ای را به سینه نمی زدیم.

وی با برشمردن آسیب های فردی ماهواره که هویت فرسایشی است، عنوان داشت: این پدیده  عجیبی است، زیرا فرد را از درون تهی می کند، در صورتی که خود فرد متوجه نیست و موجب آسیب های خانوادگی و اجتماعی نیز خواهد شد.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه فصل دوم شامل علل گرایش به شبکه های ماهواره ای است، عنوان داشت: راهکارهای مقابله با ماهواره در دو سطح کلان و مقابله فردی و خانوادگی قابل تقسیم است.

وی تصریح کرد: راهکار سطح کلان که تأثیرگذارتر و اصیل تر است عبارتند از ارتقاء سواد رسانه ای، تبیین ماهیت واقعی شبکه های ماهواره ای، جایگزین سازی و عدم برخورد شعارگونه و سلبی با ماهواره.

حجت الاسلام فروهر به آیه 219 سوره بقره برای تبیین ناهنجاری ها اشاره کرد که و گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا/ زمانی که درباره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن دو گناه و زیان بزرگى است و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد، ولى گناه آن ها از نفعشان بیشتر است.»

وی در ادامه دیدگاه یهود را بیان کرد و گفت: یهود می گوید آنچه مردم می خواهند باید به آن ها بدهیم تا بفهمند وابسته به ما هستند و مردم باید از چشم یهود به دنیا نگاه کنند.

معاون آموزش مرکز مطالعات فضای مجازی به حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) اشاره کرد که می فرماید: «امر به معروف و نهی از منکر نکنید مگر این که امر و نهی شما سه شرط را داشته باشد. اوّل: امر و نهی نکنید مگر این که معروف را بشناسی و منکر را ترک کنی. دوم عدالت داشته باشید، سوم کسی را که امر و نهی می کنی با او صمیمیت داشته باش و دوستانه انجام بده.»

حجت الاسلام فروهر با اشاره به این که پرسیده می شود آیا به خانه کسانی که ماهواره دارند برویم؟ و سر سفره شان بنشینیم؟ گفت: این سؤال و تفکر درستی نیست، بهتر است بپرسند خانه هایی می رویم که ماهواره روشن می کنند در این حین چه کنیم و چگونه برخورد داشته باشیم؟ این سؤال صحیحی است.

وی با طرح این سئوال که چرا در ایران وقتی صحبت از ماهواره می شود و عدم استفاده از آن، ما را به عقب ماندگی و تحجر متهم می کنند؟! ادامه داد: دلیل آن دیدن یک بُعد قضیه است، به عنوان مثال یک خانم بدحجاب حتماً خانم ذاتاً بدی نیست، شاید بزرگوار هم باشد و از  دایره دین خارج نیست، ولی عقیده اش را درمورد حجاب باید تغییر داد، قبل از پایین آوردن دیش ها، باید آگاهی داد و اگر ماهیت را فنی تبیین کنید، مردم قطعاً به سمت شما گرایش پیدا می کنند.

حجت الاسلام فروهر با بیان اینکه وظایف طلاب علوم دینی در سطح کلان، مطالبه گری است، افزود: نوشتن مقاله و تحقیق از جمله این مطالبه گری می باشد و باید به یاد داشته باشیم که رهبر انقلاب فرموده اند «گاهی اوقات مشکلات فرهنگی موجب شده که من شب خوابم نبرد».

وی با بیان این که راهکار دوم مقابله با ماهواره در سطح مقابله فردی و خانوادگی است، اظهار داشت: خود خانواده ها و مردم باید در مورد آسیب ها تفکر کنند و جهت دهی فکری به آن ها وظیفه ماست.

این کارشناس فضای مجازی افزود: بعضی ها می گویند ماهواره روی ما تأثیر نمی گذارد، باید جواب داد که اگر روی شما تأثیر نگذارد، روی فرزند شما قطعاً مخرب است.

وی تصریح کرد: جریان کلی رسانه ها که بخشی از آن ماهواره است، روی روابط خانوادگی دست گذاشته اند و مهم ترین شاخص های این روابط صمیمیت، انس و عطوفت بین اعضای خانواده و ارتباط اعضا با یکدیگر، امنیت و تربیت است که این اضلاع یک خانواده پایدار است و ماهواره هر سه ضلع را مورد هجمه قرار داده است.

حجت الاسلام فروهر، دو مسأله را در این زمینه نگران کننده دانست و افزود: یکی رویکرد به سمت ماهواره کاهش یافته، ولی همین ماهواره وارد گوشی ها شده است، مثل شبکه های اجتماعی، دوم کسی که در خانه ماهواره ندارد، فرزند او در مدرسه با هم کلاسی خود که گوشیِ وصل به این شبکه ها را دارد، در معرض خطر و آسیب ماهواره است.

وی در پایان تصریح کرد: مدیریت رسانه در خانواده یعنی ایمن سازی و واکسینه همراه با ارتقاء سواد رسانه ای و حذف تکنولوژی ماهواره.

گفتنی است،  کرسی آزاداندیشی "نقش زنان و خانواده در مواجهه با ماهواره" از سوی دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان و با همکاری مدرسه علمیه خواهران الزهراء (سلام الله علیها) فریدن و چادگان و کریمه اهل بیت (علیهم السلام) خوانسار برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها