یک اقتصاددان در گفتگو با "بسیج":

دولت اعتقادی به تنظیم بازار ندارد

اظهارات اخیر مسوولان بیانگر این است که هر گونه نظارتی را متهم به سوسیالیستی بودن، پوپولیستی ومی خواهند بازاررهاسازی شود به آن اسلامی می گویند کجای اسلام اینطور مطرح کرده در صدر اسلام و قران تا آنجا که اطلاع داریم روش و منش پیامبران اینگونه نبود.
کد خبر: ۸۶۸۵۹۹۰
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸

بیژن عبدی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به گرانی کالا در آستانه ماه رمضان و عدم نظارت بازار اظهار داشت: در ایام ماه مبارک رمضان ضیافت زیاد می شود به طور طبیعی  قیمت در بازار افزایش می یابد، اگر فرض شود در یک استان و شهری هزار تن مرغ بوده برای این ماه 1500 تن می شود و اگر ستاد تنظیم بازار به وظیفه اش عمل نکند قیمت ها افزایش می یابد.

وی افزود: مردم نگرانند مبادا ماه رمضان اقلام از این نگران تر شده خرید مرغ را جلو می اندازند و این گرانی تداوم پیدا می یابد وقتی هجوم اینگونه در بازار باشد ظرفیت بازار و کشتارگاه ها و دستگا ههای انجماد فضا برای نگه داری مرغ ندارند و به طور طبیعی کمبود تصنعی ایجاد می شود.

عبدی گفت: حتی اگر بخواهند ثبت واردات بدهند یک مقطع زمانی 3 ماهه طول می کشد تا به موقع به دست مصرف کننده برسد و این مصنوعی گران شدن مرغ  در سایر کالاهای جامعه اثر می گذارد اینجاست که ستاد تنظیم بازار باید از قبل پیش بینی کرده باشد که ماه رمضان یا ماه مشابه محرم و اعیاد دیگر مثل عید قربان و نوروز بازار را کنترل کند .

این اقتصاددان با اشاره به اینکه ظاهرا دولت فعلی اعتقادی به نظارت و کنترل درهیچ زمینه در بازار ندارد خاطرنشان کرد:  صحبت مسوولین بیانگر این است که هر گونه  نظارتی را متهم به سوسیالیستی بودن، پوپولیستی ومی خواهند بازاررهاسازی شود به آن اسلامی می گویند کجای اسلام اینطور مطرح کرده در صدر اسلام و قران تا آنجا که اطلاع داریم روش و منش پیامبران اینگونه نبود.

عبدی تصریح کرد: مجموعه از تدابیر مدیریتی که کسی قائل به آن نبوده و این بحران هر ساله و هرسال مسوولین را غافلگیر می شوند انگار اولین بار با آن مواجه شدند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار