زاد و ولد آهو ، بز، و میش در مناطق تحت مدیریت استان از یک هفته پیش آغاز شدهاست.
کد خبر: ۸۶۸۶۱۳۶
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: زاد و ولد آهو ، بز، و میش در مناطق تحت مدیریت استان از یک هفته پیش آغاز شده و انتظار می رود مردم شریف استان در صورت مشاهده بره ها از دست زدن به آنها خودداری نموده و نهایت همکاری را با محیط بانان استان داشته باشند.

ناصر جعفری افزود: اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد زمان آغاز فصل زاد و ولد حیات وحش (بز وحشی، آهو و میش) بوده و همه ساله تعداد زیادی از بره این حیوانات با بی احتیاطی برخی از افراد از بین می روند.

وی اظهار داشت: دشت آهوان سهرین که در منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع شده است زیستگاه تنها بازماندگان آهوان شمالغرب کشور بوده و حدود 1200 رأس آهو در این دشت زندگی می کنند و در چند سال گذشته تعداد قابل توجهی از این آهو ها به منطقه شکار ممنوع فیله خاصه مهاجرت کرده اند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: دلیل جابجایی محل زندگی آهوان دشت سهرین تغییر کاربری های صورت گرفته در منطقه و به خطر افتادن محل زندگی این حیوانات ذکر کردند.

وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده انگوران و پناهگاه حیات وحش انگوران که در شهرستان ماهنشان واقع شده است زیستگاه گونه های شاخصی مانند، قوچ و میش شاخص ارمنی ، گربه وحشی، خرس قهوه ای و ... بوده و بیش از 500 رأس قوچ و میش در این منطقه زندگی می کنند.

جعفری گفت: منطقه شکار ممنوع خرمنه سر طارم نیز زیستگاه گونه های شاخصی همچون: پلنگ، کل و بز، گربه وحشی، خرس قهوه ای بوده و بیش از 600 رأس کل و بز در این منطقه زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه مردم شریف استان باید در حفاظت از حیات وحش با محیط بانان نهایت همکاری را داشته باشند افزود: حیوانات نیز جزئی از طبیعت هستند و ما نیازمند حضور آنها هستیم و باید مراقب باشیم زندگی آنها به خطر نیفتد .

جعفری یادآور شد: زاد و ولد آهو ، بز، و میش در مناطق تحت مدیریت استان از یک هفته پیش آغاز شده و انتظار می رود مردم شریف استان در صورت مشاهده بره ها از دست زدن به آنها خودداری نموده و نهایت همکاری را با محیط بانان استان داشته باشند.

گفتنی است، هر ساله تعداد زیادی از بره حیوانات (بز وحشی، آهو و میش) با بی احتیاطی برخی از افراد از مادر خود جدا شده و با توجه به سخت بودن نگهداری در اسارت جان خود را از دست می دهند.

ارسال نظرات