خبرهای داغ:
اندیشمند اسلامی ساکن آمریکا

ایران مزاحم تبلیغ وهابیت در مناسک حج است

دکتر نزار حیدر گفت: دست آل سعود برای جهانیان رو شده است و بر کسی پوشیده نیست که ساختار وهابی عربستان منبع اصلی تروریسم است که بخشی از آن در موسم حج و از طریق انتشار گسترده کتب و نوارهای مذهبی به تمامی زبان‌ها منتشر می‌شود.
کد خبر: ۸۶۸۶۱۵۶
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر نزار حیدر مدیر مرکز مطالعات رسانه ای عراق در واشنگتن به تبیین جنبه های مختلفی از اقدام سعودی ها در ممانعت از حضور حجاج ایرانی در مناسک حج امسال پرداخت و افزود: در اینکه رژیم آل سعود با  فرقه گرایی کورکورانه با حجاج رفتار می کند، شکی وجود ندارد و تلاش می کند تا حلقه فشارها را بر برخی از کشورها تنگ تر کرده وبه برخی دیگر آزادی عمل بیشتری بدهد..

ترجمه بخش هایی مهمی از گفت و گوی اختصاصی فارس با این اندیشمند اسلامی در پی می آید.

اقدامات دولت آل سعود وافزایش فشارها برحجاج صرفنظر از مذهب وتابعیتی که دارند را چگونه تفسیر می کنید؟

نزار حیدر : در وهله اول باید گفت این نوع رویکرد بیانگر شکست بزرگی است که ساختار  فاسد آل سعود در شبه جزیره عربستان به طور اعم ودر رابطه با نحوه مدیریت موسم حج به طور اخص متحمل شده است، شکست هایی که هر سال هم تکرار می شود.

با نگاهی کوتاه به تاریخچه حج در دوره زمام داری آل سعود شاهد آن هستیم که سالانه حداقل دهها نفر از حجاج بیت الله الحرام به دلایلی کاملا پیش پا افتاده که چیزی جز اهمال، سوء مدیریت وبی تدبیری گسترده ی آل سعود نیست، جان خود را از دست می دهند.

این اقدامات چنان مستمر و متوالی است که این اعتقاد را به ا ذهان تداعی می کند که دولت آل سعود مصرانه از طریق اهمال کاری به دنبال منع مسلمانان از انجام مناسک حج می باشد.

تکرار چنین حوادثی به هر شکل باعث می شود تا به تدریج مسلمانان دیگر به فکر انجام حج بیت الله الحرام نباشند وانجام طبیعی وآسان چنین مناسکی را برای خود دور از ذهن بدانند.

یکی از دلایل عمدی بودن چنین اقداماتی تکرار همان اشتباهات واهمال ها و به تبع آن تکرار مشکلات وفجایعی است که برای حجاج هر سال به وقوع می پیوندد. اگر واقعا ریاض به دنبال حفظ امنیت وسلامت حجاج در موسم مقدس بود از مشکلات قبلی تجربه اندوزی می کرد و ابزارها وراهکارهایی برای جلوگیری از وقوع آن می اندیشید ،ودر تمامی سطوح به ویژه در رابطه با حفظ جان وامنیت حجاج عملا می کوشید.

به نظر شما چرا مسئولان سعودی تدابیری را برای ممنوعیت ورود حجاج از کشورهای اسلامی به مکه مکرمه ومدینه منوره آنهم برای ادای مناسک حج ایجاد می کنند؟

نزار حیدر: در اینکه رژیم آل سعود با  مذهب گرایی کورکورانه با حجاج رفتار می کند، شکی وجود ندارد وتلاش می کند تا حلقه فشارها را بر برخی از کشورها تنگ تر کرده وبه برخی دیگر آزادی عمل بیشتری بدهد.

به طور مثال فشار ریاض بر حجاج کشورهای  عراق ، لبنان ، سوریه و همچنین جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته و حتی شهروندان اهل تسنن کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی را که محب اهل بیت(علیهم السلام) می باشند نیز از این فشارها مستثنی نمی سازد.

تجارب تلخ موسم های حج در سال های متوالی گذشته ثابت کرد ادعای  پادشاه سعودی مبنی بر اینکه او "خادم الحرمین الشریفین" است چیزی جز یک دروغ بزرگ رژیم آل سعود نیست واین ساختار از حداقل  ویژگی های تولیت این مقام مقدس نیز بهرمند نیست. یکی از مهمترین ویژگی های این مقام توانایی در تامین امنیت حجاج  وبرخورد اخلاق مدارانه با ضیوف الرحمن است.

اما امروز شاهد آن هستیم که به جای مهمان نوازی که از تولیت حرمین شریفین باید انتظار برود آنها شرایط را برای حجاج جهت انجام مناسک حج سخت تر می کنند تا حجاج کمتری در این همایش اسلامی شرکت کنند. برخورد مذهبی با حجاج بیت الله الحرام به خودی خود یک دلیل قاطع بر نداشتن صلاحیت توسط آل سعود جهت مدیریت موسم حج می باشد .

حرمین شریفین متعلق به تمامی مسلمانان جهان است چه کسی به آل سعود حق تبعیض وایجاد تفاوت بین حجاج را داده است ؟

نزار حیدر: این یک مسئله بسیار خطرناکی است که تمامی مسلمانان وبه ویژه روحانیون واندیشمندان باید در مقابل این پدیده صف آرایی کنند. نباید اجازه داد آل سعود باحرمین شریفین در مکه مکرمه و مدینه منوره  به نحوی برخورد کند که گویی بخشی از دارایی های خانواده سلطنتی فاسد آن است.

به لحاظ شرعی و حقوقی و براساس قوانین وکنوانسیون های بین المللی آیا سعودی ها این حق را دارند که در مسیر ادای فریضه ی حج برای مسلمانان مانع تراشی کنند؟

نزار حیدر : به طور حتم هیچ کس از چنین حقی برخودار نیست ونمی تواند هیچ مسلمانی را از ادای مناسک حج منع کند . در قرآن هم آمده است : "واذ جعلنا البیت مثابة للناس وامنا واتخذوا من مقام ابراهیم مصلى وعهدنا الى ابراهیم واسماعیل ان طهرا بیتی للطائفین والعاکفین والرکع السجود".

این رویکرد دولت سعودی با قوانین وکنوانسیون های بین المللی هم منافات دارد  از اینرو و در سایه تکرار چنین اقداماتی توسط دولت عربستان باید به شکل جدی به فکر بین المللی کردن مدیریت حرمین شریفین و خارج کردن تولیت این اماکن از دست آل سعود شد.

اداره حرمین شریفین باید به دست کسانی باشد که مسلمانان خود آنها را انتخاب می کنند تا حداقل در موسم های حج شاهد امنیت و مدیریت بهتری باشیم. تا چه زمانی باید مسلمان از ادای مناسک حج ممنوع باشند ؟ تا چه زمانی باید شاهد قربانی شدن حاجیان در موسم حج باشیم. مگر سالانه در سرتاسر کره زمین مراسم های دینی ، مذهبی و ملی با حضور میلیونی برگزار نمی شود؟ چرا در آنجا شاهد وقوع چنین فجایعی نیستیم. گرچه سوء مدیریت علت وقوع این فجایع است اما این سوء مدیریت با برنامه ی قبلی صورت می پذیرد.

تا چه زمانی دولت سعودی می تواند از مناسک حج برای پیش برد اهداف وبرنامه های وهابی تکفیری خود سوء استفاده کند؟

نزار حیدر : بحمد الله تعالی دوره نظام فاسد قبیله ای به پایان رسیده است وبه طور حتم این مسئله در رابطه با ساختار وهابی حاکم بر عربستان نیز تحقق خواهد یافت. سعودی ها دیگر نمی توانند پروژه ها وطرح های خود را در موسم های حج به پیش ببرند، دست آل سعود برای جهانیان رو شده است  وبر کسی  پوشیده نیست که ساختار وهابی عربستان منبع اصلی تروریسم است که بخشی از آن در موسم حج و از طریق انتشار گسترده کتب ونوارهای مذهبی به تمامی زبان ها منتشر می شود.

امروز گسست فرهنگی، اندیشه‌ای وعقیدتی بین مسلمانان وایدئولوژی فاسد وهابی کاملا مشخص شده است.با نگاهی سریع به رسانه های مطبوعاتی، دیداری و شنیداری در اکثر کشورهای جهان عربی واسلامی بوضوح شاهد این گسست می باشیم.

خداوند چهره ی واقعی این رویکرد (وهابیت وآل سعود) را به جهانیان نشان داده است ، به نحوی که امروزه دیگر مساجد و مراکز آنها در غرب  وبه خصوص در ایالات متحده که من در آن زندگی می کنم دیگر به مانند گذشته پر بازدید نبوده وخطبه های نماز جمعه آنها دیگر از آن تاثیر گذاری سابق بهرمند نیست.

با این حال ما باید همچنان به تنویر افکار عمومی در مورد خطراتی که جریان های انحرافی از اسلام به وجود می آورند ادامه دهیم. ما همگی در مقابل دفاع از دین، جوانان، دختران و پسران، آبرو ، مساجد و عبادت خویش مسئول هستیم .

ارسال نظرات
پر بیننده ها