خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۶۸۶۴۹۳
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

صنایع‌دستی اهرمی قدرتمند برای تحقق اقتصاد مقاومتی

زهرا پرند در گفتگو با خبرنگار خبرگزرای بسیج اظهار داشت: صنایع‌دستی یکی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی زنان است که به‌نوعی می‌توان آن را میراث دوران قدیم دانست.

وی ادامه داد: زنان فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های صنایع‌دستی انجام می‌دهند، با این‌که فعالیت درزمینهٔ صنایع‌دستی زحمت فراوانی دارد، اما نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و خانوارهای شهری و روستایی می‌توانند با هر میزان سرمایه به کار در زمینه‌های مختلف صنایع‌دستی مشغول شوند.

زهرا پرند افزود: فعالیت زنان در عرصه صنایع‌دستی علاوه بر  احیای این صنف، نقش بسزایی در رشد اقتصاد خانواده‌ها خواهد داشت و درصورتی‌که بعد اقتصادی صنایع‌دستی مدنظر باشد می‌تواند به‌عنوان یک اهرم قدرتمند برای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب شود.

علاقه رمز پیشرفت / تربیت ۳۰۰ کارآموز

 وی گفت: با توجه به علاقه‌ای که به کار صنایع‌دستی داشتم این کار را از حدود ۵ سال پیش آغاز نموده و توانستم با پشتکار و اعطای مبلغ 150 میلیون ریال از سوی بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گرمه ضمن احیا این هنر اصیل، کارگاهی را برای تولید بیشتر، احداث و کارآموزانی را نیز در این عرصه آموزش دهم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳ نفر به‌صورت مستقیم و ۸ نفر به‌صورت غیرمستقیم در این کارگاه مشغول فعالیت هستند و محصولاتی همچون سرویس عروس، سرویس آشپزخانه، سرویس دم‌کنی، ترمه‌دوزی، رومیزی، رولحافی، لباس‌های محلی، چادرشب، حوله دست، حوله مسافرتی و سایر محصولات صنایع‌دستی را تولید می‌کنند.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ کارآموز از خدمات آموزشی و کلاس‌های صنایع‌دستی استفاده نموده و مدرک دریافت کرده‌اند افزود: برای استقبال خانم‌های خانه‌دار از این حرفه به کسانی که آموزش‌های لازم را می‌بینند پیشنهاد می‌شود در حد توان، محصولاتی را در منزل تولید و آن‌ها را برای فروش در اختیار ما قرار دهند تا برای آن‌ها بفروشیم که با این روش هم انگیزه خانم‌های خانه‌دار برای کار بیشتر شده و هم درآمدی عاید آن‌ها خواهد شد.

خودکفایی در تولید محصولات وارداتی از چین

وی انواع پارچه‌های تترون، متقال، ترمه، آستری، پارچه‌های آشپزخانه، پیله کرم ابریشم، قیطون، انواع سرمه، پولک، منجوق، ملیله، مروارید و نخ‌های رنگی را از جمله لوازم کار این واحد تولیدی عنوان کرد و اظهار داشت: اکثر پارچه‌های مصرفی از مشهد تهیه می‌شود و خوشبختانه تاکنون برای تهیه مواد اولیه با مشکل جدی روبرو نبوده‌ایم.

زهرا پرند ادامه داد: بخشی از مواد اولیه ما محصولات چینی هستند که به دلیل قیمت پایین مورد استقبال کارگاه‌های تولیدی قرار گرفته‌اند و ما تلاش کرده‌ایم این محصولات را در داخل کارگاه تهیه نماییم که تولید واشرهای لازم برای کارهای تزیینی از جمله این موارد است.

مشهد، بزرگترین بازار فروش

وی با بیان اینکه اراده رمز موفقیت در هر کاری است افزود: متأسفانه با توجه به رکود موجود در بازار، فروش تمامی تولیدی‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌ است اما ما سعی کرده‌ایم با تولید اجناس بهتر، بازار خود را حفظ نماییم که این اقدام بازار فروش ما را نسبت به قبل بهتر نیز نموده است.

 

این بانوی موفق گرمه‌ای ادامه داد: هم‌اکنون محصولات تولیدی این کارگاه در شهر گرمه، بازارهای مشهد، تهران و بجنورد با استقبال خوبی مواجه شده است که یکی از دلایل این استقبال مرغوبیت دوخت محصولات تولیدی است.

وی با بیان اینکه ترمه‌دوزی‌های کارگاه تولیدی ما اخیراً در استان یزد که مهد تولید ترمه است نیز مورد استقبال قرار گرفته و با فروش عالی مواجه بوده است گفت: تمامی این موفقیت‌ها به دلیل کیفیت خوب محصولات، حاصل شده است.

از درخواست کشورهای خارجی تا شرکت در نمایشگاه اکو

این فعال اقتصادی ادامه داد: تاکنون پیشنهاداتی از کشورهای خارجی برای تهیه محصولات موردعلاقه آنها داشته‌ایم اما به دلیل نداشتن ابریشم موفق به عملی ساختن خواسته‌هایشان نشده‌ایم اما در شهریورماه امسال با شرکت در نمایشگاه اکو که با حضور غرفه دارانی از سراسر کشور و کشورهای همسایه برگزار می‌شود تعاملمان با شرکت‌های داخلی و خارجی را بیشتر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پیش‌ازاین صنایع‌دستی این کارگاه در نمایشگاه‌های بجنورد، اصفهان، تهران و مشهد عرضه‌شده و ضمن فروش خوب، سفارشاتی نیز دریافت نموده‌ایم.

کالاهایی از ۵۰ هزار تا یک‌میلیون تومان

زهرا پرند درباره قیمت محصولات تولید این کارگاه گفت: کار صنایع‌دستی به جهت اینکه همراه با عشق، علاقه و دقت تولید می‌شود همواره ارزشی بیشتر از کارهای ماشینی دارد اما در این کارگاه سعی شده محصولات با قیمت مناسبتری عرضه شوند تا رضایت مشتری از همه نظر جلب شود.

وی تولید عروسک با قیمت‌های زیر ۵۰ هزار تومان، سجاده با قیمت ۸۰ هزار تومان، رومیزی‌های ۱۵۰هزارتومانی و لباس‌های محلی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان را نمونه‌هایی از قیمت این محصولات عنوان کرد.

 

این بانوی موفق گرمه‌ای ادامه داد: برخی از کارهای فعالین این کارگاه تولیدی خاص بوده و با قیمت‌های بالای یک‌میلیون تومان فروخته می‌شوند که نمونه آن را می‌توان بافت رولحافی دانست که ۶ ماه برای تهیه آن وقت صرف شده و اکنون مشتری‌هایی با قیمت یک میلیون تومان دارد.

با حداقل‌های هم می‌شود تولیدکننده شد

وی با بیان اینکه برای ورود به کار اقتصادی پشتکار مهمترین عامل است افزود: برای تجهیز این کارگاه تولیدی۱۵ میلیون تومان از محل وام‌های اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی تسهیلات دریافت کرده و با بخشی از این مبلغ این کارگاه را به چرخ‌خیاطی‌های صنعتی مجهز نموده‌ام و الباقی آن نیز صرف خرید مواد اولیه و توسعه کار شد.

زهرا پرند ادامه داد: در حال حاضر خانم‌هایی دارای مدرک لیسانس نیز در این کارگاه مشغول فعالیت هستند و اگر جوانان کشور توقعات خود را کاهش دهند و برای رسیدن به اهداف خود برنامه و پشتکار داشته باشند بدون تردید هر یک از آن‌ها به تولیدکننده‌ای موفق بدل خواهند شد.

وی بیان داشت: با همکاری دستگاه‌های متولی شرایطی را فراهم نموده‌ایم تا افرادی که کلاس‌های آموزشی را با موفقیت پیشت سر میگذارند بتوانند از وام ۴ درصد بهره‌مند شوند که این امر می‌تواند به آنان در ایجاد یک کسب‌وکار موفق خانگی کمک بسزایی نماید.


وی خطاب به مسئولین گفت: حال که شهرستان گرمه از توسعه صنعتی محروم است توجه به هنر اصیل صنایع‌دستی و برداشتن نقاب بی‌مهری از دستباف‌های هنرمندان این شهرستان می‌تواند غبار محرومیت را از چهره استعدادهای بافندگان بزداید و آنان را در راه تولید بیشتر حمایت نماید.


ارسال نظرات
پر بیننده ها