برگزاری پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان زنجان

در پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان زنجان که برگزار شد، تیم شهید چمران از دانشگاه زنجان قهرمان شد.
کد خبر: ۸۶۸۶۵۲۵
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، در پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان زنجان که برگزار شد، تیم شهید چمران از دانشگاه زنجان قهرمان شد.

گفتنی است، سال گذشته بود که پوسترهای چهارمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویی( نشان خواجه نصیر) استان زنجان، فضای دانشگاه زنجان و دانشگاه های دیگر استان را پر کرد و بسیاری از دانشجویان که از اصل قضیه اطلاعی نداشتند، با پرس و جو از یکدیگر، چند و چون ماجرا را مورد بررسی قرار می دادند.

استقبال بی رمق و محدود دانشجویان در روزهای آغازین ثبت نام مسابقات در سال گذشته، نشان از این مساله داشت که مسئولان جهاد دانشگاهی استان زنجان بایستی تلاش خود را برای شناساندن این مناظرات، چند برابر کنند تا بتوانند مسابقاتی با کیفیت برگزار نمایند.

تماس های مکرر با برخی فعالین دانشگاهی، پوسترهای متعدد، تبلیغات منظم و فشرده و موارد دیگر این چنینی دست به دست هم داد تا اندک اندک دانشجویان، مشتاق شرکت در این مسابقات شوند و توان مناظره خود را در یک جایگاه و با حضور سه داور بسنجند.

مناظرات دور چهارم برگزار شد و دانشجویانی که به هر دلیلی فرصت حضور نیافتند، پس از مشاهده جذابیت و هیجان بالای مسابقات، فقط و فقط افسوس چرایی غفلت خود را خوردند و منتظر شروع مسابقات دور پنجم ماندند.

چهار تیم برتر دور چهارم به مسابقات منطقه ای راه یافتند و از میان آن ها یک تیم نیز جواز حضور در مسابقات کشوری را بدست آورد.

مسابقات دور پنجم دیگر نیاز به تبلیغات گسترده و تماس های پیاپی نداشت. به محض علم شدن پوستر دور پنجم مناظرات، ولوله ای بین دانشجویان برپا شد و این بار خود دانشجویان بودند که شروع به گزینش هم تیمی کردند و طولی نکشید تا تعداد ثبت نام کنندگان به 44 تیم ارتقا یافت که در مقایسه با سال گذشته، رقم فوق العاده ای بود.

وقتی سوت آغازین مناظرات دور پنجم در آمفی تئاتر کشاورزی دانشگاه زنجان به صدا در آمد، در کنار هیجان مسابقات برای تیم های شرکت کننده، حواشی قابل پیش بینی نیز خود را نشان داد که مهمترین شان اعتراضات به داوری توسط تیم هایی بود که از گردونه رقابت ها کنار می رفتند.

حضور سه هیات علمی به عنوان داور در هر مسابقه نشان از حساسیت بالای برگزار کنندگان نسبت به این امر داشت و نحوه امتیاز دهی داوران که به صورت جزء به جزء و بر طبق چارچوب های اعلامی بود، حاکی از اهمیت شیوه قضاوت قضات داشت.

ابتکاری نیز از سوی برگزار کنندگان این سری از مسابقات صورت گرفت و آن هم ایجاد یک گروه تلگرامی متشکل از اعضای مناظره کننده بود که بتوانند نقطه نظرات خود را با مسئولان و سایر تیم ها در میان بگذارند؛ اما همین گروه گاها دستخوش اتفاقات متعددی گردید.

برخی تیم های بازنده که به نحوه قضاوت داوران معترض بودند، ناراحتی خود را در گروه ابراز می کردند و مدام از مسئولین تقاضای قراردادن فیلم مناظره خود را می کردند و معتقد بودند داوران با بی عدالتی رفتار کرده و بایستی در نتیجه مناظره هایشان تجدید نظر شود.

هر چه به مراحل پایانی مناظرات نزدیکتر می شدیم، هیجان مسابقات افزایش یافته و تیم های برتر برای حفظ روند رو به رشد خود، مجبور به مطالعه گسترده تر می شدند که به نظر می رسید هدف از برگزاری مسابقات نیز در شرف تحقق است.

هیجان برخی مسابقات بیش از سایرین بود؛ چرا که تیم های مدعی در مقابل هم قرار می گرفتند و یک تیم ناچار به خداحافظی از مسابقات بود.

در یکی از این مسابقات که میان تیم نایب قهرمان دوره گذشته یعنی شهید بهشتی و تیم انجمن علمی فلسفه از دانشگاه زنجان برگزار گردید، تیم شهید بهشتی با امتیاز 525 و با اختلاف فقط 8 امتیاز شکست خورد و این در حالی بود که بیشترین امتیاز برندگان آن روز 500 بود و تیم شهید بهشتی علی رغم کسب بالاترین امتیاز در میان برندگان و بازندگان از گردونه رقابت ها کنار رفت.

اما هیجان انگیز ترین مسابقات در روز پایانی رقم خورد؛ جایی که تیم های انجمن علمی فلسفه و شهید چمران در دور قبل یکبار به مصاف هم رفته بودند و تیم شهید چمران که به عنوان بهترین بازنده به نیمه نهایی صعود کرده بود، مجدد در مقابل هم قرار گرفتند.

تیم شهید چمران به دنبال زدن یک تیر با دو نشان بود؛ چرا که در صورت پیروزی هم فینالیست می شد و هم شکست دور گذشته خود را مقابل رقیب جبران می کرد.

مناظره حساس این دو تیم برگزار شد و رقابت پایاپای و استدلال های قوی هر دو تیم، قضاوت را برای بینندگان دشوار ساخته بود.

در نهایت این تیم شهید چمران بود که توانست با اختلاف فقط یک امتیاز بر حریف خود غلبه کند و فینالیست شود.

در دیگر دیدار این مرحله نیز تیم اندیشه که با پیروزی در تمامی مسابقات قبلی خود، مدعی اول کسب عنوان قهرمانی بود در مقابل تیم کلوپن از دانشگاه الزهرا به پیروزی رسید و حریف تیم شهید چمران شد.

در مسابقه رده بندی، انجمن علمی فلسفه حریف خود را شکست داد و همه منتظر مسابقه حساس فینال شدند.

در مسابقه جذاب فینال که با گزاره، یارانه نقدی فقط باید به افراد ضعیف و کم درآمد تعلق گیرد، تیم اندیشه در جایگاه موافق و تیم شهید چمران نیز در جایگاه مخالف قرار گرفت.

از لحظه شروع مسابقه هر دو تیم که دارای فن بیان بسیار خوبی بودند شروع به استدلال های متعدد کرده و هر کدام از نفرات دو تیم که پشت تریبون قرار می گرفت، علاوه بر نقد نگاه مقابل به بیان دلایل خود می پرداختند و تشویق های مکرر حاضرین، نشان از تحت تاثیر قرارگرفتن تماشاگران از روند مسابقه را داشت.

در نهایت تیم شهید چمران موفق شد با اختلاف دو امتیاز بر رقیب بدون شکست خود غلبه کرده و قهرمان شود.

در هنگام اهدای جوایز اتفاقات جالبی رقم خورد و حسین عبادتی از تیم انجمن علمی فلسفه، جایزه 250 هزار تومانی خود را به موسسه خیریه نگهداری از ایتام مهدی موعود اهدا کرد و ابراز امیدواری کرد تا از اینگونه موسسات خودجوش فرهنگی حمایت بیشتری صورت گیرد.

همچنین زمانی که مهرداد گنجی به عنوان سرپرست تیم شهید چمران پشت تریبون رفت، از مسئولان تقاضا کرد تا جوایز این دوره از مسابقات را افزایش دهند.

در این هنگام آقای سلطانی مدیر کل امور اجتماعی استانداری زنجان قول دو برابر شدن جوایز را داد که این سخن او با استقبال تیم های برنده همراه شد.

همچنین از برندگان جشنواره غذای محلی که چندی پیش در جهاد دانشگاهی دانشگاه زنجان برگزار شده بود نیز تجلیل به عمل آمد.

تیم های توسعه پایدار و صدای آرمان نیز به عنوان تیم های اخلاق این دوره معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

در پایان عکس یادگاری از 4 تیم برتر، هیات داوران و دست اندرکاران مناظرات گرفته شد.


برگزاری پنجمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان زنجان

گفتنی است در میان 12 نفری که در جمع سه تیم برترحضور داشتند، 9 نفر فعالین تشکل های بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان(تحکیم وحدت) حضور داشتند که نشان از حضور موفقیت آمیز فعالین حزب اللهی دانشگاه زنجان در این مسابقات بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار