کارگردان متعهد صدا و سیمای یزد گفت: کشورهای کثیری که با اهداف، نظام و جو حاکم بر کشور مخالف بودند سعی کردند که از طریق تهاجم فرهنگی به هدفشان برسند و این شد که با سهل انگاری و کم کاری برخی از مسئولین زمینه برای فعالیت آنها در کشور به صورت مطلوب و دلخواه آنان فراهم شد.
کد خبر: ۸۶۸۶۷۳۳
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، هنر و هنرمند همواره عواملی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و اجتماع بوده‌اند. جوامع توسعه یافته بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در حوزه فرهنگ و هنر دارند. همچنین مسئولین این کشورها صراحتاً اعلام می‌دارند که برای ایجاد تحولات فرهنگی و اجتماعی هیچ راهی بهتر از زبان هنر و هنرمند نیست.

از این رو بعلت اهمیت فرهنگ و هنر در جامعه و چگونگی اوضاع کنونی آن به سراغ کارگردان موفق و توانمند یزدی ابوالقاسم ابوترابی زارچی رفتیم و مصاحبه ای را با وی انجام دادیم که متن کامل آن به شرح زیر است.

اهمیت هنر در نگاه امام خمینی«ره»
ابوالقاسم ابوترابی در ابتدا به اهمیت فرهنگ و هنر در جامعه اشاره کرد و افزود: در یک کشور برای اینکه جامعه ای سالم و عاری از هرگونه مشکلی داشته باشیم باید طوری عمل کنیم که مردم بتوانند باتمام مسائل و مشکلات کنار بیایند و یکی از مهمترین مسائلی که در جامعه به خوبی باید نهادینه شود بحث فرهنگ و هنر است.فرهنگ بدان معناست که با هر مورد و مسئله ای که روبه رو می شویم به گونه ای عمل کنیم که موجب نارضایتی فردی در جامعه نشویم و هنر نیز وسیله ای هست که می توانیم به راحتی احساسات رابیان کنیم و عقایدمان را در هر موردی به راحتی به دیگران انتقال دهیم همانگونه که حضرت امام«ره»که می فرمایند: هیچ اثری در تاریخ ثبت نخواهد شد مگر اینکه با هنر آمیخته گردد.

وجود افراد متعهد در زمان انقلاب علت اصلی فرهنگ سازی مناسب در کشور
وی در ادامه درخصوص وضعیت فرهنگ و هنر در قبل و بعد از انقلاب گفت: فرهنگ و هنر کشور در قبل از انقلاب هنر زمینی بود به این معنا که به یکسری مسائل شهوانی انسانی باز می گشت و به معنویات و روح پاک انسانی توجهی نداشت به همین علت هنری که در آن زمان برجامعه حاکم بود به غیر از قشر خاصی که به هنر معنوی پایبند بودند انسان را از خداوند دور می کرد.

بعد از پیروزی اقلاب اسلامی یکی از اهدافی که بطور جدی دنبال می شد این بود که انسان به هدف اصلی خودش که رسیدن به تعالی و خداوند متعال دست پیدا کند و چیزی که انسان را می توانست در این زمینه یاری کند هنر ارزشی بود. در اینباره نیز تلاش های بسیاری صورت گرفت تا هنر ارزشی در جامعه نهادینه شود و اینکه مواردی که در گذشته به عنوان ارزش مطلوب می شناختیم و برای انسان مضر بود فرهنگ سازی شود و از ذهن و فکر مردم پاک شود.

فرهنگ سازی بعد از انقلاب اسلامی خوب صورت گرفت و یکی از مهمترین علل آن این بود که نیروهایی که در آن زمان حضور داشتند نیروهای ارزشی و متعهد بودند و با دل و جان خود برای کشور زحمت کشیدند و در دوره های مختلف انقلاب حضوری مستمر داشتند.

سهل انگاری و کم کاری برخی مسئولین زمینه ساز تهاجم فرهنگی در کشور
این کارگردان توانمند صدا و سیمای مرکز یزد خاطر نشان کرد: اما متاسفانه فعالیتی که از لحاظ وزنه ای صورت گرفت کمتر از تهاجم فرهنگی هایی بود که از جهات مختلفی در کشور انجام شد به این معنا که کشورهای کثیری که با اهداف، نظام و جو حاکم بر کشور مخالف بودند سعی کردند که از طریق تهاجم فرهنگی به هدفشان برسند و این شد که با سهل انگاری و کم کاری برخی از مسئولین زمینه برای فعالیت آنها در کشور به صورت مطلوب و دلخواه آنان فراهم شد.اینگونه شد که در برهه ای از زمان آمار بینندگان ماهواره ها افزایش یافت ، حجاب در جامعه کم رنگ شد و جدای از آن در بعضی از دوره های مدیریتی طرز فکرهای برخی از مدیران ارشد کشور دچار مشکل شد و با این تفاسیر کاری قرار بود مجدانه انجام شود صورت نگرفت.

برای اینکه فرهنگی در کشور نهادینه شود باید در تمام جهات فعالیت ها انجام شود و اگر در برخی فعالیت ها انجام پذیر و در برخی اهمیتی برای این امر قائل نشوند تاثیری که خواهد گذاشت تاثیر مطلوبی نخواهد بود و چه بسا تاثیر منفی بر عمل مثبت دیگران بگذارد.

اهمیت آگاه سازی جوانان نقش اصلی در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن
ابوترابی زارچی گفت: الحمدلله جوانان امروز کشور با علاقه به فعالیت های فرهنگی روی آوردند و در این زمینه آگاه سازی نقش بسیار مهمی را دارد.مدیران ارشد و متولیان و دستگاههایی متولی این امر ، یکی از وظایفشان آگاه سازی و هدایت این جوانان است زیرا جوانان امروز علاقمند به انجام کارهای فرهنگی و مطلوب هستند اما بعلت عدم آگاهی مسیر غلط و اشتباه رو پی می گیرند.

تغییر و تحولی مفید و هم سو با نظام جمهوری اسلامی با داشتن هدف مناسب محقق می شود
وی به اهمیت داشتن هدف در انجام کارهای اشاره کرد و اذعان داشت: انتظار من از مسئولین این است که با یک استراتژدی محکم ، سازماندهی قوی و برنامه ریزی منسجم یک هدفی را دنبال کنند به گونه ای که فقط فقط این برنامه ریزیها روی کاغذ و دنبال برگزاری مراسمات و جلسات مختلف نباشند. بلکه با داشتن یک هدف و دنبال کردن آن بتوانند تغییر و تحولی مفید و هم سو با نظام جمهوری اسلامی در جامعه بوجود آوردند و صرفا داشتن یک رزومه کاری خوب و ایده آل را ملاک خود قرار ندهند.

لزوم تولید آثار ارزشی برای مخاطب عام با سختگیری هیئت نظارت کننده
این کارگردان متعهد یزدی در پایان گفت: امروزه متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی از ارگان های دولتی برای برگزاری یک کار ارزشی به بودجه بسیار ناچیز و وقت کم قناعت می کنند ولی کارهنری قوی نیازمند هزینه مناسب ، صرف وقت و انرژی زیاد همراه با تعهد باشد یعنی اینکه به یک هنرمند وقت برای تولید یک اثر ارزشی با محتوای مناسب داده شود تا بتواند این کار بازدهی مورد نظر را داشته باشد. در اینگونه مسائل هیئت منتخب و نظارت کننده بر اجرای برنامه ها نقش بسزایی را دارد و باید در انتخاب افراد در این جایگاه دقت نظر بیشتری شود و همچنین نظارت بهتر و بیشتری در تولید آثار ارزشی داشته باشند و کار ارزشی را برای مخاطب عام انجام دهند نه مخاطب خاص تا از تاثیر بیشتری برخوردار باشد.

یزدهنر
ارسال نظرات