خبرهای داغ:
معضل جدید اجتماعی که چندی است بازارهای شهر با آن دست و پنجه نرم می کند، وجود دستفروشانی است که فرهنگ و چهره شهر را تغییر داده و اقتصاد شهر را تهدید می کند.
کد خبر: ۸۶۸۶۸۰۵
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲

برخی خیابان های اصلی شهر آبادان این روزها مملو از دستفروشانی است که با استقرار در پیاده روها و حتی خیابان ها، تردد عابران پیاده و همچنین وسایل نقلیه را مشکل دار کرده اند.

جمعیتی که امروز نام فروشندگان را به دستفروش مبدل کرده اند هیچ مرجع قانونی را نمی پذیرند.
ازخانواده و کودکان برای کار استفاده می کنند و در شرایطی آنها را مجبور به کار می کنند که برای یک کودک و یک زن مکان مناسبی نیست.
تاکنون قانون کار، اجبار والدین را برای اشتغال کودکان در این شهر منع نکرده است و شرایط اشتغال برای یک واحد تجاری یا اقتصادی با حضور دستفروشان در شهر معنای حقیقی را از دست داده است.
وقتی در شهر شغل کاذب دستفروشی اساس کار بازار می شود، تمامی معادلات شهر نیز در بعد اجتماعی و اقتصادی به هم می خورد.
بازار آبادان که در آن کالاهای ملوانی موسوم به ته لنجی عرضه شده و مورد توجه شهروندان و مسافران نیز قرار گرفته است، با هدف رونق تجاری و اقتصادی شهر پا گرفت ولی این بازرا نیز این روزها مملو از دستفروشان است.
چهره خیابان اصلی شهر تبدیل به خیابان بساطی ها شده است و گفته می شود، شهرداری نیز اراده ای برای مقابله با دستفروشان را ندارند و گشت اجراییات شهرداری نیز تنها به جریمه متخلفان اقدام می کند.
علاوه بر شهروندان آبادانی و خرمشهری، عده ای نیز از دیگر شهرهای دور و نزدیک برای دستفروشی به آبادان می آیند، آنان نیز ب این باورند که این شهر برای دستفروشان شرایط خوبی دارد.
*** اضلاع نادیده ساماندهی دستفروشان آبادان
برخی فعالان اقتصادی و مغازه داران خیابان امام خمینی آبادان با انتقاد از فعالیت دستفروشان در این خیابان، این اقدام دستفروشان را مخل فعالیت اقتصادی شفاف خود دانسته و ساماندهی این فعالیت ها را خواستارند.
جمعی از فعالان این عرصه معتقدند که مغازه داران، روزهای کم رونق سال را به امید روزهای پر رونق پایان سال می گذرانند تا بسا از این فرصت بتوانند برخی از مشکلات خود را حل کنند.
این افراد معتقدند که دستفروشان هیچ گونه مالیات، پول آب و برق و عوارض سالیانه به دولت پرداخت نمی کنند و از فرصت پر رونق خرید و فروش در روزهای پایان سال به خوبی سوء استفاده می برند.
دستفروشان فعال در بازار اما نظر دیگری دارند.
دستفروشان معتقدند که در روزهای پایانی سال که رونق فروش به بازار بازگشته است، باید از این فرصت برای تامین معیشت خانواده بهره برد.
برخی از دستفروشان فعال در این بازار بر این اعتقادند که حال که فرصت های کار و اشتغال دائم را ندارند، حداقل با تهیه اقلام مورد نیاز شهروندان نظیر لباس و کیف و کفش و فروش آن، گامی کوچک برای تامین معیشت خانواده بردارند.
یکی از دستفروشان خیابان امام خمینی (ره) در گفت و گو با ایرنا معتقد است که اگر این اقدام را انجام می دهد، حداقل از ارتکاب دیگر جرائم جلوگیری می کند و می تواند نیازهای خانواده را در روزهای پایان سال تامین کند.
البته یکی دیگر از دستفروشان فعال در این بازار با بیان اینکه دستفروشی سود فراوانی دارد، می گوید:فعالیت اصلی من، کولرسازی و تعمیر کولر خودرو است که به دلیل سود بالای دستفروشی، روزهای پایانی سال به دستفروشی روی می آورد.
برخی از شهروندان نیز که برای خرید به بازار خیابان امام خمینی (ره) آبادان می ایند نیز بر این عقیده اند که برخی مواقع، تامین کالای مورد نیاز از دستفروشان به صرفه تر است.
این شهروندان معتقدند که با گشت و گذار در بازار خیابان امام خمینی (ره) و خیابان احمدآباد و خرید از دستفروشان زودتر می توان به کالای مورد نیاز با قیمت مناسب تر رسید و از سویی نیز حال و هوایی عوض می کنند.
البته برخی دیگر از شهروندان که برای دفعات متوالی از این بازارها خرید می کنند، بر این عقیده اند که برخی مغازه داران نیز یا خود با واسطه یا بی واسطه دستفروشی کرده یا محیط جلوی مغازه خود را به دستفروشان اجاره می دهند.
با این وجود به نظر می رسد برای اجرای هر طرحی باید در ابتدا همه جوانب آن اندیشیده شود تا بتوان این طرح را به طور جامع و کامل اجرایی کرد.
*** شهروندان: چهره شهر زیر سوال رفت
یکی از شهروندان آبادانی می گوید:اصالت شهر آبادان زیر سوال رفته است بسیاری از مردمی که آبادان را نمی شناختند آبادان را امروز به بازار دست فروشان تهلنجی می شناسند.
محبوبه ضیایی گفت:قدمت این شهر به بازارهای محلی آن از جمله بازار کویتی ها است که شهرهای دیگر از آن کپی می کنند نه دستفروشانی که چهره شهر را مخدوش کرده اند.
ضیایی بیان کرد:جمعیت بساطی ها در شهر خیلی زیاد است جایی برای عبور و مررو در پیاده رو های کم عرض شهر نیست.
وی افزود:از کردستان و کرمانشاه برای بساط کردن با یک وانت می آیند به فروش برخی اقلام مبادرت می کنند
*** دستفروشی اقتصاد شهر را نابود می کند
یکی ازکارشناس خبره اقتصادی بازاردرخصوص نیسان های غیربومی که برای فروش کالا و محصولات شهر های مختلف در میادین و خیابان های شهر بساط می کنند گفت:رفتار معقول و اقتصادی که باید این افراد داشته باشند، این است که به محض تخلیه بار، کالای خود را به طور عمده بفروشند.
محمد ذبیحی سامانی بابیان رویکرد اقتصادی شهر آبادان، افزود:حضور عرضه کنندگان عمده کالا به صورت بساطی در شهر، ضربه اقتصادی فراوانی به بازار آبادان می زند و اقتصاد شهر را به طور جدی تهدید می کند چرا که درآمد ناشی از فروش و سود فروش هردو به شهرستان های دیگر می رود و قیمت تمام شده کالا برای مغازه داران در این شهر ها بیشتر از قیمت پایه فروش نیسان بارهای بساط کننده می شود.
سامانی افزود:پاساژها و مغازه های شهر از رونق می افتد و تجار حاضر به سرمایه گذاری در بازار نمی شوند.
وی برخورد جدی و مدبرانه را از سوی مسئولان تنها راه حل نجات اقتصاد بازار در این شهر می داند.
*** ساماندهی با تدابیر کارشناسانه لازم است
رئیس شورای شهر آبادان با بیان معیشت سخت مردم درشرایط سخت اقتصادی در این شهر گفت:نمی توان بدون ساماندهی دستفروشان آنها را از شهر حذف کرد، با برخورد غیر کارشناسانه به این معضل، تبعات اجتماعی بالاتری متحمل می شویم.
سیدفیاض موسوی بیان کرد:ابتدا برای دستفروشان شغل و مکانی تعریف کرده و سپس نسبت به حذف دستفروشان اقدام کرد.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر آبادان نیز در گفت و گو با ایرنا گفت:بازار شب با هدف ساماندهی دستفروشان منطقه امیری آبادان ساخته شد، اما نتوانست کمکی به حل این مشکل کند و دستفروشان از نحوه برخورد مأموران اجرائیات گله‌مند هستند.
حمید حنظل عیدانی بیان کرد:تعداد دستفروشان خیابان امام خمینی(ره) -ته لنجی‌ها- ی آبادان پس از آتش‌سوزی پاساژ کادوس 4 بیش از گذشته شد و همه موظفیم برای کمک به حل مشکلات با شهرداری و دستگاه‌های اجرایی همکاری کنیم، البته به شرطی که نتایج کار ملموس و نتیجه بخش باشد.
گزارش از: سعاد سودانی زاده

ارسال نظرات
پر بیننده ها