مستند داستانی شهید فرزین روایتی از زندگینامه شهید محمدعلی فرزین از زبان همرزمان، بستگان و خانواده شهید در قالبی داستانی و در سه فصل است.
کد خبر: ۸۶۸۶۸۴۰
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران به نقل از پیک نکا، احمد خدادای تهیه کننده و کارگردان مستند شهید فرزین در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد:  مستند داستانی فرزین روایتی از زندگینامه شهید محمدعلی فرزین از زبان همرزمان، بستگان و خانواده شهید در قالبی داستانی و در سه فصل است.

وی درخصوص چگونگی آغاز کار و ایده ابتدایی طرح، بیان کرد: سال گذشته در یادواره شهدای روستای اندریه فیروزکوه ایده ساخت مستند از شهید خلبان محمدعلی فرزین عشریه که اولین شهید منطقه فیروزکوه و دومین شهید خلبان مازندران به شمار می‌آید به ذهنم خطور کرد.

 

 

تهیه کننده و کارگردان این مستند، شهید فرزین را یکی از شهدای غریب مازندران توصیف و اظهار کرد: شهید فرزین یکی از اساتید خلبانان نیروی هوایی ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی بوده است اما این شخصیت برجسته به آن شکل که باید مورد توجه قرار نگرفت که برای شناساندن شخصیت وی این مستند در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تصویربرداری این مستند در سه فصل تهران، فیروزکوه و مازندران برنامه‌ریزی شد که کار تصویربرداری فصل اول در تهران از اردیبهشت 94 آغاز و در شهریور همان سال به پایان رسید.

 

 

مسئول تیم مستند شهید فرزین، گفت: تصویربرداری فصل دوم در فیروزکوه نیز پس از آن آغاز شد ولی به دلیل برخی مشکلات ازجمله بدی آب و هوا در 6 ماه دوم سال گذشته تا چند روز گذشته به طول انجامید و در نهایت در همین هفته به پایان رسید.

خدادای ادامه داد: فص سوم و پایانی این مستند باتوجه به نامگذاری یک کوچه در منطقه زینبیه نکا به نام این شهید و وجود قبر پاک وی در شهرستان قائم‌شهر تا پایان خردادماه در شهرهای نکا، ساری و قائمشهر انجام می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: این مستند توسط یک تیم 11 نفره از هنرمندان نکایی تهیه می‌شود و پس از آماده‌سازی نهایی ابتدا در چند جشنواره شرکت کرده و سپس برای پخش در تلویزیون در هفته دفاع مقدس روی آنتن می‌رود.

 

 

به گزارش پیک نکا، شهید محدعلی فرزین عشریه در شهرستان شیرگاه دیده به جهان گشود، وی تحصیلات دوره ابتدایی خود را در شهرستان‌های نکا و بهشهر گذراند، سپس دوره دبیرستان خود را در تهران سپری کرد و از آنجا عاشق پرواز و وارد نیروی هوایی ارتش شد و دوره آموزشی خود را در کشور آمریکا گذراند.

وی پس از بازگشت از آمریکا ازدواج کرده و به پایگاه نیروی هوایی بوشهر منتقل می‌شود، در آنجا به انجام وظیفه می‌پردازد تا اوایل انقلاب می‌شود، پس از آغاز جنگ به پایگاه چهارم هوایی دزفول منتق شده و در بسیاری از مأموریت‌ها شرکت می‌کند که عملیات کمان 99 از شاهکارهای نیروی هوایی جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی یکی از این موارد بوده است.

 

 

اما در تاریخ چهارم آبانماه  سال 59 در بازگشت از یکی از عملیات‌ها در آسمان عراق مورد اصابت قرار گرفت اما با همان وضعیت به داخل کشور آمد که به علت عدم توانایی در کنترل هواپیما ناچار به ترک هواپیما شده و سالم اما بیهوش به زمین می‌رسد.

یکی از منافقین در آن منطقه حضور داشته و شهید را پیدا می‌کند، زمانی که به زنده اما بیهوش بودن وی پی می‌برد با همان چتر نجات وی را خفه می‌کند، همچنین پس از بازرسی بدنی از این شهید، اسلحه و برخی از وسایل وی از سوی منافق و عامل شهادت این خلبان دلاور غارت می‌شود.

 

 

برای این شهید تشییع پیکر بزرگی در زادگاهش برگزار می‌شود اما این شهید طبق وصیتش در قائم‌شهر دفن شده است.

اما یک سال بعد در یکی از درگیری‌های شهر مشهد این منافق دستگیر می‌شود و با ضبط اسلحه وی و باتوجه به شماره‌ی سازمانی آن و اعتراف این منافق، ماجرای شهادت این شهید آشکار می‌شود.


انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها