مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آثار نویسندگان استان زنجان:
یکی از مهمترین چالش ها در حوزه ادبیات جنگ، نبود منابع است که می تواند بعنوان یک آسیب و تهدید مدنظر باشد.
کد خبر: ۸۶۸۷۵۳۹
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آثار نویسندگان استان زنجان در خصوص آثار ارائه شده در عرصه ادبیات جنگ در کشور و استان گفت: با اشاره به آثار خوبی که منتشر می شود می توانیم بگویم که در ایده آل ترین دوران طلایی خاطرات جنگ قرار داریم. وی افزود: در سال های اخیر با حضور نویسندگان قابل در عرصه ادبیات جنگ سربازان جنگی نیز متقاعد شده اند که باید صحبت کنند تا خاطراتشان ثبت و ضبط و نگه داری گردد.

مرتضی سرهنگی در باره آموزش نویسندگان و تبدیل خاطرات آنها به رمان های قابل چاپ افزود: امروزه ما در کشورمان کلاس رسمی برای نوشتن خاطرات نداریم و معمولا جلسات بصورت کوتاه مدت یک یا دو روزه است.

وی اظهار داشت: در این کارگاه ها ابتدا مباحث تئوری و سپس بعد عملی آن مطرح می شود که نویسندگان با خواندن خاطرات خود آثارشان را مورد نقد و بررسی قرار می دهند و نقاط ضعف و قوت آثار بیان می شود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آثار نویسندگان استان در زمینه خاطرات دفاع مقدس را در مقایسه با آثاری که در کشور چاپ می شود خوب ارزیابی کرد و خاطرنشان شد، طی کارگاه هایی که بهمن سال 94 و امسال در حوزه هنری زنجان برگزار شده شاهد رشد روز افزون نویسندگان باهوش در حوزه ادبیات جنگ بوده ایم.

وی علاقه و تعهد نویسندگان استان نسبت به سربازان زنجانی و ثبت خاطرات آنها را قابل تحسین دانست.

سرهنگی با اشاره به برنامه ریزی حوزه هنری استان زنجان جهت گردآوری نامه های اسیران و سربازان جنگی استان ابراز خرسندی کرد و تصریح کرد: کار در سطح خود کار گسترده و وسیعی است.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر هر اسیر یا سرباز جنگی 5 نامه داشته باشد پس این نامه ها می تواند از منابع بسیار غنی نامه های زمان جنگ باشد و یکی از منابع تحقیقاتی در آینده همین نامه اسیران جنگی خواهد بود که حوزه هنری زنجان تصمیم دارد این کار را انجام دهد و امیدوارم که نهادهای دیگر هم با حوزه هنری همکاری های لازم را انجام دهند تا کار به نحو احسن انجام و نامه ها گردآوری شود.

سرهنگی گفت: چون در خوشبینانه ترین شرایط، شما در دو دهه سرباز جنگ خواهید داشت که می تواند حرف بزند، بنابراین سخنگویان جنگ منابع مکتوب و کتابها خواهد بود.

کلام آخر، یکی از مهمترین چالش ها در حوزه ادبیات جنگ، نبود منابع است که می تواند بعنوان یک آسیب و تهدید مدنظر باشد؛ اگر منابع در دست محقق باشد قطعا اتفاقهای خوبی در ادبیات جنگ می افتد.

ارسال نظرات