خبرهای داغ:
در جشنواره فرهنگی هنری زاگرس عنوان شد؛

ضرورت صیانت از کوهستانهای زاگرس با سهم 40 درصدی از تشکیل منابع آب کشور

جشنواره فرهنگی هنری زاگرس با هدف نهادینه کردن مشارکت اقشار مختلف مردم در صیانت از سرمایه گرانقدر منابع طبیعی و محیط زیست و تجلیل از فعالان این عرصه در گیلان غرب برگزار شد .
کد خبر: ۸۶۸۷۵۵۵
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلانغرب؛در نخستین جشنواره نقش زاگرس نشینان و طوایف ایل کلهر در حراست از منابع طبیعی و محیط زیست که به مدت یک روز در شهر گیلانغرب برگزار شد، جمع کثیری از کارشناسان، فعالان، نخبگان استادان دانشگاهی و بزرگان طوایف ایل کلهر حضور داشتند و در ارتباط با راه های حفاظت از عرصه های طبیعی ، محیط زیست ، حیات وحش و توسعه و ارتقای زیستگاه ها سخنرانی شد
این جشنواره که به منظور تبیین  و ترویج فرهنگ صیانت از محیط زیست و  وحمایت از منابع طبیعی برگزار شد  طی ان برنامه های متنوعی از سخنرانی فرماندار ، سخنرانی بزرگان ایلات ، اجرای هوره ، شعر خوانی ، اجرای موسیقی  و بیان نکته نظرات  دو مدیر کل منابع طبیعی و محیط زیست استان کرمانشاه و در پایان تجلیلی  از فعالان عرصه حمایت و صیانت از محیط  زیست برگزار شد 

درابتدای  نخستین جشنواره نقش زاگرس نشینان و طوایف ایل کلهر در حراست از منابع طبیعی و محیط زیست فرماندار گیلانغرب نقش بنیادی این جشنواره را  عنوان و اظهار داشت:  در واقع هدف از برگزاری این جشنواره نهادینه کردن مشارکت اقشار مختلف مردم در صیانت از سرمایه گرانقدر منابع طبیعی و محیط زیست و تجلیل از فعالان این عرصه است.

کرم محمدی تصریح نمود: برگزاری این گونه همایش ها بتواند راهکاری موثر برای جلوگیری از تخریب منابع ارزشمند طبیعی و محیط زیست ارایه دهد تا بتوانیم برای صیانت از عرصه های طبیعی گام های موثری برداریم.

این مسئول  به مشاحت کلی منابع طبیعی و جنگلی شهرستان را یاد اور شد و افزود:  گیلانغرب دارای 175 هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی استو باید گفت  به علت بارش های خوب سال گذشته و همچنین در دو ماه نخست امسال ، پوشش گیاهی مطلوبی در این شهرستان شکل گرفته است.
فرماندار گیلانغرب اضافه کرد که با همکاری خودجوش مردم ، گروه های دوستدار طبیعت و همیار محیط زیست ، برنامه های ویژه ای هم درحوزه آموزش در مراکز آموزشی ، اداری و صنوف مختلف و هم در بخش مشارکت انجمن ها تهیه و اجرایی شده است و یا درحال اجراست.

محمدی با عنوان اینکه امیدواریم  با همکاری خوب مردم و دوستداران طبیعت ، شاهد هیچ گونه حادثه ناگواری در تخریب و تعدی به منابع حیاتی طبیعی و محیط زیست نباشیم افزود: به منظور ممانعت  از وقایع تلخ آتش سوزی و آن چه که در سال گذشته در جنگل های این شهرستان رخ داده است ، امسال تمهیدات ویژه ای اتخاذ شد و گروه های مرتبط در دستگاه های ذیربط نیز پای کار هستند.

 در ادامه و بعد از سخنرانی  فرماندار برنامه های مختلفی از اجرای هوره و قرائت شعر نیز جزویی از سین اجرایی برنامه بود و بعد از ان مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه  ضمن اشاره به اهمیت کوهستانهای زاگرس گفت : این واقعیت که امروز 40 درصد از منابع آبی کشور از جنگل ها و کوهستان های زاگرس تامین می شود را باید بیش از پیش مورد توجه قرار داد و بسترهای صیانتی از این فضای با اهمیت و حیاتی را بیش از پیش تقویت نمود.

 

مراد شیخ ویسی  بر ضرورت حفض و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی تاکید کرد و ابراز داشت : حفظ این منابع ارزشمند جز با کمک مردم امکان پذیر نیست و انجمن ها و سمن ها بعنوان یک ظرفیت بزرگ در این راستا نقشی بی بدیل دارندو البته در این راستا  برنامه های دولت در این بخش نیز تنها با مشارکت و همکاری مردم محقق خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه، خشکیدگی درختان بلوط در مناطق مختلف کشور به ویژه منطقه زاگرس را ناشی از گرم شدن چند درجه ای کره زمین و بخشی هم به علت بروز بیماری ذغالی عنوان کرد و گفت: به تازگی دو گروه از فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) از سه استان کرمانشاه، ایلام و فارس که با این مشکل مواجه هستند بازدید صورت گرفت و برای رفع نگرانی ها در بخش نیز از سوی دولت اعتبار لازم اختصاص یافته است.
شیخ ویسی با بیان اینکه اجرای طرح های آبخیزداری در گیلانغرب از سایر مناطق استان کرمانشاه بیشتر بوده است افزود: این طرح در منطقه وسیعی از دهستان حیدریه در بخش گواور با 30 میلیارد ریال اعتبار اجرا شد و برای سال جاری نیز طرح های آبخیزداری در بخش قابل توجهی از دیگر مناطق گیلانغرب اجرا خواهد شد.

در ادامه برنامه های تدوین شه برای جشنواره یاد شده مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه هم در سخنانی اهمیت و ضرورت حرکت برای بازیافت زباله ها و جلوگیری از خسارت انها به محیط زیست را یاد اور شد و اظهار داشت: ایجاد واحد بازیافت برای رفع مشکل زباله شهر گیلانغرب در دستور کار قرار گرفته است و به زودی این معضل رفع می شود.

غلامحسین کاظمی از برنامه سازمان حفاظت از محیط زیست برای احیای تالاب های کشور از جمله استان کرمانشاه خبرداد و افزود: استان کرمانشاه به لحاظ تنوع زیست محیطی جز استانهای پیشرو کشور محسوب می شود.
وی اجرای موفق جشنواره فیلم سبز پس از 10 سال توقف در 60 ساعت اکران در مرکز استان و برپایی نمایشگاه بین المللی محیط زیست را از اقدام های محیط زیست و نقطه ای عطف در تاریخ این سازمان دانست و ادامه داد: شهرستان گیلانغرب با در اختیار داشتن 43 هزار هکتار مناطق حفاظت شده در منطقه قلاجه و 40 هزار هکتار منطقه شکار ممنوع در زله زرد، از زیستگاه های مهم جانوری و وحیات وحش استان کرمانشاه محسوب می شود.

 به منظور قدردانی و ترویج فرهنگ صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست دراین جشنواره  از 50 فعال عرصه فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست با اهدای هدایایی تجلیل شد

در سالهای اخیر وجود بیماریهای متنوعی که همزمان با خشک سالی های گذشته چهره زیبای درختان و طبیعت زاگرس خصوصا در گیلانغرب را مخدوش و انها را در برابر چالشهای دردناکی قرار داد و همچنین در  سال گذشته وقوع اتش سوزیهای بیشمار و خسارتهای هنگفت به بسر منابع طبیعی و جنگلهای گیلان غرب حرکت و اهتمام بیش از پیش مسئولان برای فرهنگ سازی  و صیانت از منابع طبیعی را دو  چندان میکند .


ارسال نظرات