خبرهای داغ:
معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز استان اصفهان گفت: بی توجهی به لزوم اقامه نماز در مساجد و به جماعت را یکی دیگر از معضلات فرهنگی جامعه برشمرد
کد خبر: ۸۶۸۷۸۰۶
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

بی توجهی به اقامه نماز در مساجد و جماعت از معضلات فرهنگی جامعه استبه گزارش خبرگزاری بسیج از شهرضا، حجت الاسلام ابراهیم رنجبر، در همایش توسعه و ترویج فرهنگ نماز که در سالن شهید رجایی فرمانداری شهرضا برگزار شد، اظهار داشت: تکامل فردی و اجتماعی در هر جامعه‌ای در گرو اقامه نماز اول وقت است.

وی افزود: اگر در اجتماع نماز ضایع شود، جامعه انسانی به یکباره سقوط خواهد کرد و لازم است نماز را در اول وقت آن هم با نشاط و شادابی اقامه کنیم و این فرهنگ الهی را در جامعه گسترش دهیم و مطرح نماییم تا نهادینه شود.

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز استان اصفهان با بیان اینکه اسلام به عنوان آخرین دین الهی برنامه‌ای کامل و جامع برای زندگی انسان‌ها ارائه داده است، گفت: اگر عمل به دستورات این دین در رأس برنامه‌های ما قرار گیرد، مشکلات حل می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل غلبه روزمرگی و مشکلاتی که در زندگی‌های امروزی وجود دارد ما اصول دین را رها کرده‌ایم و به فرعیات می‌پردازیم و در این مسیر ارزش‌هایی مانند نماز و واجبات دینی را فدای کسب منافع مادی می‌کنیم.

حجت الاسلام رنجبر گفت: نماز مختص نوع بشر و در تمام ادیان الهی وجود داشته و هیچ یک از این ادیان بدون ایجاد رابطه بین خدا و بنده، وضع نشده است.

وی تصریح کرد: نماز اولین و مهم‌ترین اولویت وحی الهی در رابطه با تمام انبیاء گذشته بوده است و از این نظر اقامه نماز اصلی‌ترین برنامه یک مؤمن به خداوند است، اما واقعیات موجود در زندگی امروز نشان می‌دهد نماز خواندن به عنوان یکی از امور فرعی و غیر ضروری تلقی می‌شود.

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز استان اصفهان بیان کرد: زمانی که پیامبر اسلام(ص) به رسالت مبعوث شد و از غار حرا به سمت دامنه کوه سرازیر شد، اولین آیات راجع به نماز و وضو بر ایشان نازل شد، همچنین آن حضرت به مدت 13 سال از ابتدای دوران رسالت خود را تبلیغ برای نماز و نفی شرکت و کفر پرداختند.

وی گفت: در قرآن کریم برای افرادی که به نماز بی توجه باشند عواقب سختی وعده داده شده است تا جایی که در سوره مدثر علت جهنمی شدن بعضی از افراد را بی توجهی آنان به نماز دانسته است.

حجت‌الاسلام رنجبر تصریح کرد: جمهوری اسلامی زمینه توجه به به احکام اسلامی از قبیل نماز را فراهم کرده است تا جایی که رهبر معظم انقلاب تنها به دو اجلاس حج و نماز پیام صادر می‌کنند.

وی افزود: در آخرین پیام رهبر انقلاب به اجلاس نماز، توجه به نماز به عنوان تنها راه حل مشکلات اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعلام شده است، بر همین اساس اگر ما می‌خواهیم جامعه‌ای عاری از مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی داشته باشیم، باید فرهنگ اقامه نماز را در جامعه و به ویژه در بین نسل جوان، ترویج کنیم.

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز استان اصفهان اظهار داشت: مسئولان در هر شرایطی به عنوان الگوهای جامعه مطرح هستند، اگر اقامه نماز اول وقت در ادارت دولتی به عنوان یک فرهنگ معرفی شود، اثرات این اقدام در سایر بخش‌های جامعه نیز بروز پیدا می‌کند.

وی گفت: در اسلام تأکید و سفارش زیادی به اقامه نماز اول وقت شده است تا جایی که حدود 700 روایت در این زمینه صادر شده است اما علی رغم تمام این تأکیدات شیعیان به نماز اول وقت بی توجه هستند و این در حالی است که در گذشته شیعیان را بر اساس اقامه نماز در اول وقت می‌شناختند.

حجت الاسلام رنجبر بیان کرد: در آیه 59 سوره مریم خداوند علت شیوع فساد و فحشا در جوامع را بی توجهی به نماز و ضایع کردن این فریضه الهی می‌داند، در گذشته برخی از فقه مثل شیخ صدوق اقامه نماز اول وقت را واجب می‌دانستند و فقهای امروز نیز تأخیر در اقامه نماز اول وقت به علت وسعت در وقت را تنها منحصر به افراد دارای عذر شرعی دانسته‌اند.

وی گفت: امام خمینی(ره) در اوج مبارزات سیاسی دوران قبل از انقلاب و در دوران بعد از پیروزی و حتی در آخرین لحظات عمر خود، هیچ گاه اجازه ندادند نماز اول وقت به تأخیر بیفتد و همواره می‌فرمودند هیچ چیزی نمی تواند بر امر خداوند به نماز برتری داشته باشد.

معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز استان اصفهان بی توجهی به لزوم اقامه نماز در مساجد و به جماعت را یکی دیگر از معضلات فرهنگی جامعه برشمرد و گفت: اصل در اقامه نماز در اسلام، اقامه نماز اول وقت در مسجد و به جماعت است، اما در این زمینه هم مردم به حکم اسلام بی توجه هستند و کمتر در مساجد حاضر می‌شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها