خبرهای داغ:
امروز به همراه فرمانده سپاه ناحیه فریدن سرهنگ علی فتحیان راهی شدیم تا از دو طرح اقتصاد مقاومتی که جوانان تحصیل کرده در فریدن به تازگی آغاز کرده بودند بازدید کنیم.
کد خبر: ۸۶۸۸۱۱۴
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹

به گزارش خبرگزاری ازفریدن، شهرستان فریدن یکی از شهرستانهای غرب استان اصفهان می باشد که زمینه ی تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال را دارد که امسال نیز شاهد اقدام و عمل بسیاری از جوانان فریدنی در این  راستا هستیم.

امروز به همراه فرمانده سپاه ناحیه فریدن سرهنگ علی فتحیان راهی شدیم تا از دو طرح اقتصاد مقاومتی که جوانان تحصیل کرده در فریدن به تازگی آغاز کرده بودند بازدید کنیم.

سرهنگ فتحیان در حاشیه بازدیدها در گفتگو با بسیج دو عامل را در تحقق شعار سال بسیار مفید و ارزشمند دانست و گفت: مسئولان چه در سطح شهر ستان و چه در کشور باید بتوانند ابتدا در زمینه اقتصاد مقاومتی الگوسازی و سپس این الگوها را به دیگران معرفی کنند که اینکار موجب تشویق جوانان می گردد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از راه های که باید در راستای اقدام و عمل صورت پذیرد، تقویت و حمایت همه جانیه از فعالان اقتصاد مقاومتی است که این امر باعث می گردد، افراد زیادی مشتاق به فعالیت در این عرصه شوند.

فرمانده سپاه ناحیه فریدن آموزش را در اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان اصلی دانست و اظهار کرد: باید ترویج و آموزش در وهله ای اول قرار گیرد و همچنین در مرحله ی آموزش باید به متقاضیان طرح های موفق را نشان داد که این امر کمک شایانی به افراد تازه کار در عرصه اقتصاد می کند.

اولین طرحی که امروز از آن بازدید به عمل آمد، طرح گلخانه ای بود که علی مظاهری جوان ۲۷ ساله قفری با همت بلندش راه اندازی کرده بود.

مظاهری که دهیار روستای کوچک و زیبای قفر نیز هست پس از دریافت مدرک کارشناسی در رشته باغبانی اقدام به احداث گلخانه ی به مساحت ۱۰۰۰ متر کرده است تا با این کار بتواند الگوی برای جوانان هم ولایتی خود باشد. 

این جوان بابیان اینکه الان خیلی از جوانان مستعد روستا منتظر هستند تا بینند این طرح به نتیجه می رسد یا نه؟  گفت: من سعی و تلاش خود را انجام می دهم تا بتوانم الگوی خوبی برای همسالان خود باشم و بتوانم هم ولایتی های خود را نیز وارد این عرصه کنم.

وی هم اکنون خیار داربستی را در گلخانه مورد نظر کشت کرده بود و سعی بر این داشت که با امکانات موجود بتواند بهترین شرایط را برای کشت این محصول فراهم سازد.

این جوان کارشناس برای آبیاری این محصول از روش تیپ استفاده کرده بود که در این خصوص توضیحاتی نیز داد و گفت: اگر بخواهیم این روش را با آبیاری غرقابی مقایسه کنیم فرق آن بسیار زیاد است، در این طرح شاید به نسبت یک دهم غرقابی نیز آب مصرف نگردد. 

وی ادامه داد: با این مشکلاتی بی آبی که در این سالهای کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنند، روش آبیاری تیپ یکی روش بسیار مفید و مقرون به صرفه است.

طرح دومی که از آن بازدید شد، پرورش ماهی آقای منوچهر سلطانی ۲۷ ساله با مدرک فوق لیسانس بود که در کنار کشاورزی اقدام به این کار کرده است.

این جوان یکی از راههای موفقیت را دیدن طرح های موفق و استفاده از تجارب دیگران  می دانست و برای آغاز کار خود نیز ابتدا به علت اینکه از افراد کم تجربه مشورت گرفته بودند با مشکلات روبرو شدند اما با دیدن طرح های مشابه و استفاده از تجارب دیگران توانستند موفق تر عمل کنند.

استخری که برای پرورش ماهی استفاده شده بود همان منبعی است که آب مصرفی کشاورزی را نیز تامین می کرد و اینگونه با یه تیر دو نشان زده بودند..

گفتنی است سلطانی بیش از ۱۲۰ جریب از زمین های کشاورزی خود را نیز به کشت جو اختصاص داده بود.

نکته قابل توجه در این دو طرح کمک دو پدر برای موفقیت فرزندانشان بود که به گفته ای آنها برای اینکه فرزندشان از منطقه مهاجرت نکنند و در شهرهای بزرگ با مشکل روبرو نگردند، پای کار ایستاده بودند تا شاهد موفقیت فرزندان خود باشند.

شاید این روزها بسیار از والدین موفقیت فرزند خود را در مهاجرت از شهرستان می بینند اما باید گفت این دو پدر می توانند الگوی خوبی برای خانواده ها باشند که پای موفقیت فرزندانشان ایستاده اند و حتی مهاجرت را یک شکست تلقی کردند.

اما درد دل این فعالان اقتصادی نیز شنیدنی بود، آنها بیان کردند که بعضی مواقع کاغذ بازی در ادارات آنقدر زیاد می شود که گاه موجب دلسردی جوانان می گردد.

یکی از این فعالان اقتصادی نیز به نکته ای اشاره کرد که تامل برانگیز بود، وی گفت: در اداره ی برای آغاز طرح رفتیم و با ارائه طرح مسئول مربوطه چنان سرد و بی تفاوت برخورد کرد که گویا آب سردی بر پیکره ای من ریخته شد اما من مصمم بودم که کار را انجام بدهم و دادم اما برخورد آن مسئول برای من بسیار سنگین بود

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها