خبرهای داغ:
رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) تصریح کردند: چندوقت پیش یک سیاستمدار آمریکایی گفت ایران بخاطر انقلاب اسلامی تحریم است. اصل تحریم برای انقلاب1979است؛ این یک حقیقت است.
کد خبر: ۸۶۸۸۵۲۴
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (جمعه) در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی (ره)، امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه راه «امامِ انقلابیِ ملت» به عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخص مهم «انقلابی گری» را تبیین کردند و افزودند: باید با استفاده از تجربه مذاکرات هسته ای یعنی اثبات ضرورت بی اعتمادی به امریکا، مسیر حرکت و پیشرفت کشور را ادامه داد.
حضرت آیت الله خامنه ای در سخنان خود در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی تعبیر «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» را صفتی جامع برای امام راحل برشمردند و افزودند: امام بزرگوار، «مؤمن به خدا»، «مؤمن به مردم»، «مؤمن به هدف» و «مؤمن به راهی بود که او را به این هدف می رساند».

ایشان در خصوص متعبد بودن امام(ره) خاطرنشان کردند: ایشان عبد صالح پروردگار و اهل خشوع، تضرع و دعا بود.
رهبر انقلاب به وی‍‍ژگی سوم امام (ره) اشاره کردند و گفتند: امام، «امامِ انقلابی» بود و همین صفت علت اصلی عصبانیت قدرتهای مادی از ایشان است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه قدرتها از کلمه انقلاب و انقلابی گری ملت ایران به شدت هراس دارند، افزودند: علت اصلی فشارهایی که در طول سالهای متمادی با بهانه های مختلف از جمله موضوع هسته ای و حقوق بشر به ملت وارد شده است، خصوصیت انقلابی گری ملت ایران و نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب با اشاره به خارج شدن ایران از کنترل قدرتها و تبدیل نظام اسلامی به الگوی الهام بخش ملتها گفتند: مسئله اساسی این است که امامِ انقلابی، کشور را از بسیاری از منجلاب ها از جمله «منجلاب های وابستگی، فساد سیاسی، فساد اخلاقی، حقارت بین المللی، عقب ماندگی های علمی، اقتصادی و فناوری و آقا بالا سری امریکا و انگلیس» نجات داد و در مسیر حرکت کشور و ملت، تغییری بزرگ ایجاد کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه امام بزرگوار (ره)، ریل حرکت کشور را به سمت هدفهای بزرگ یعنی «حاکمیت دین خدا» تغییر داد، افزودند: حاکمیت دین خدا عبارت است از، تحقق عدالت اجتماعی واقعی، ریشه کنی فقر و جهل، ریشه کنی استضعاف و آسیب های اجتماعی، برقراری منظومه ارزشهای اسلامی، تأمین سلامت جسمی و اخلاقی و معنوی، پیشرفت علمی کشور، تأمین عزت و هویت ملی و اقتدار بین المللی و فعال کردن ظرفیت های کشور.

ایشان با تأکید بر اینکه امام راحل (ره) به برکت انقلاب اسلامی، کشور را به سمت این اهداف حرکت دادند، خاطرنشان کردند: اگرچه رسیدن به این اهداف، زمان بر و نیازمند تلاش است اما آنها قابل تحقق هستند و تنها شرط تحققشان حرکت در مسیر انقلاب و انقلابی گری است.

رهبر انقلاب اسلامی در نوعی آسیب شناسی از روند حرکت نظام افزودند: بعد از رحلت امام بزرگوار (ره)، در هر مقطعی که انقلابی عمل کردیم، پیشرفت به دست آوردیم و هر دوره ای که از انقلابی گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.
حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به همه قشرهای مختلف مردم گفتند: می توان در این مسیر با شیوه انقلابی حرکت کرد که در آن صورت، پیشرفت قطعی است و می توان با شیوه دیگری حرکت کرد که در چنین وضعیتی، سرنوشت رقت باری رقم خواهد خورد و ملت ایران و اسلام سیلی خواهد خورد.

ایشان انقلاب اسلامی را سرمایه ممتاز و منحصر به فرد ملت و کشور دانستند و تأکید کردند: برای به نتیجه رسیدن انقلاب، هزینه های سنگینی پرداخت شده است اما در کنار این هزینه ها منافع فراوانی نیز وجود داشته است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به استحکام انقلاب اسلامی بعد از گذشت ۳۷ سال افزودند: امروز شرایط ملت ایران، روشن تر و هموارتر از گذشته است و هزینه ها قابل اجتناب تر شده اند.

ایشان تأکید کردند: انقلاب با عزم، اراده و ایمان مردم بوجود آمد و با همین نیروی مردمی باقی ماند و ریشه دواند و در مقابل تهدیدهای نظامی و تحریم ها ایستاد و فلج نشد و شجاعانه و سربلند به حرکت خود ادامه داد که از این پس نیز باید این حرکت ادامه یابد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه انقلابی بودن فقط منحصر به دوران مبارزه یا دوران امام (ره) نیست، خاطرنشان کردند: انقلاب و انقلابی گری برای همه دورانهاست و انقلاب یک رود جاری است و همه کسانی که براساس شاخصهای انقلابی گری عمل کنند، انقلابی هستند حتی جوانانی که امام (ره) را هم ندیده باشند.

رهبر انقلاب، طرز تفکری که انقلابی گری را مساوی افراطی بودن می خواند، و مردم را به «تندرو» و «میانه رو» تقسیم می کند یکی از خطاها برشمردند و گفتند: چنین دو گانه هایی که سوغات بیگانگان و سخن دشمنان است نباید وارد فرهنگ سیاسی کشور شود.
رهبر انقلاب به یک خطای دیگر در موضوع انقلابی بودن و انقلابی گری اشاره کردند و گفتند: توقع یک میزان انقلابی گری از همه کسانی که در مسیر شاخصها و جهت گیری های انقلاب حرکت می کنند، اشتباه است و اصل بر این است که شاخصهای انقلابی گری وجود داشته باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ممکن است فردی نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی، بهتر حرکت کند و فرد دیگری با شدت و جدیت او حرکت نکند اما هر دو انقلابی هستند و نمی توان هر فردی را که در مسیر شاخص های انقلاب قرار دارد اما خوب حرکت نمی کند، متهم به غیرانقلابی گری و ضد انقلاب بودن، کرد.

رهبر انقلاب سپس در تبیین معیارهای اصلی انقلابی گری به تشریح پنج شاخص عمده پرداختند: «پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف گیری مستمر آرمانها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه جانبه کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی».

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین شاخص اولِ انقلابی گری یعنی «پایبندی به ارزشها و اصول مبنایی» افزودند: «اعتقاد به اسلام ناب در مقابل اسلام امریکایی»، اصلی ترین نکته این شاخص است.

ایشان خاطرنشان کردند: اسلام امریکایی دو شاخه «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» دارد که استکبار از هر دو شاخه حمایت می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، «اعتقاد عمیق به محور بودن مردم» را از دیگر مبانی انقلاب خواندند و تأکید کردند: در نظام اسلامی، «رأی و خواست و اهداف و منافع مردم» اصل است و اعتقاد واقعی به این حقایق، از ضروریات انقلابی گری است.

رهبر انقلاب، «پیشرفت، تحول و تکامل» را از دیگر ارزشهای اساسی انقلاب برشمردند و افزودند: فرد انقلابی به این ارزش نیز اعتقاد دارد و هر روز در پی تحول و بهتر شدن اوضاع است.

«حمایت از محرومان و اقشار ضعیف» و «حمایت از مظلومان جهان» ارزش دیگری بود که رهبر انقلاب در تبیین اولین شاخص انقلابی گری یعنی پایبندی به اصول و مبانی انقلاب به آن اشاره کردند.

ایشان افزودند: اگر این پایبندی و به تعبیر قرآن «استقامت» وجود داشت، حرکت مسئولان و نظام در تندباد حوادث نیز، مستقیم و مستحکم خواهد بود، وگرنه به «عمل گرایی افراطی» دچار می شویم و با هر حادثه ای، مسیر و جهت حرکت عوض می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس در تبیین شاخص دوم انقلابی گری یعنی «همت بلند برای پیشرفت و رسیدن به آرمانها» افزودند: در هیچ وضعی نباید از پیگیری اهداف بزرگ انقلاب و مردم منصرف شد یا به وضع موجود رضایت داد.

ایشان، «تنبلی، محافظه کاری و ناامیدی» را نقطه مقابل این شاخص دانستند و تأکید کردند: راه پیشرفت، تمام نشدنی است و باید با انقلابی گری، مدام در این مسیر حرکت کرد.

شاخص سوم انقلابی گری، «پایبندی به استقلال» است که رهبر انقلاب در سخنان خود در اجتماع عظیم مردم در بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام (ره) آن را در سه بعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبیین کردند.

ایشان افزودند: معنای حقیقی استقلال سیاسی این است که فریب شیوه های مختلف دشمن را نخوریم و در هر موقعیتی، مراقب استقلال داخلی، منطقه ای و جهانی باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در اشاراتی به شیوه ها و حیله گری های دشمنان به‌خصوص امریکا، خاطرنشان کردند: آنها همیشه با تهدید جلو نمی آیند، گاه با لبخند و حتی تملق حرف می زنند، مثلاً نامه می نویسند که بیایید مشکلات جهانی را با مشارکت هم حل کنیم، در این مواقع انسان ممکن است دچار وسوسه شود که خوب است برویم با یک ابرقدرت در حل مسائل بین المللی همکاری کنیم، غافل از اینکه دشمن در باطن قضیه دنبال اهداف دیگری است.

رهبر انقلاب افزودند: دعوت دشمن برای همکاری در حل مسائل جهانی، یعنی دعوت به کمک و ایفای نقش در «بازی و میدانی که او برای حل مسائل مورد نظرش ترسیم و تعیین کرده است».

ایشان در ذکر یک مصداق، به قضیه سوریه اشاره کردند و افزودند: اینکه در مسئله سوریه و مسائل مشابه، حاضر نشدیم در ائتلاف به اصطلاح امریکایی شرکت کنیم، به این علت بود که می دانستیم آنها می خواهند از قدرت و نفوذ ما و دیگر کشورها در تحقق اهداف مورد نظرشان استفاده کنند.

رهبر انقلاب در تذکری عمیق افزودند: اینجور کارها که در ظاهر منافاتی با استقلال ندارد، در عمل به معنای پر کردن جدول کاری دشمنان است و حقیقتاً ضد استقلال است.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین دومین شاخه از شاخص استقلال، بر اهمیت بی بدیل «استقلال فرهنگی» تأکید و خاطرنشان کردند: انقلابی گری یعنی «انتخاب سبک زندگی ایرانی اسلامی» و «پرهیز جدی از تقلید از غرب و بیگانگان».

ایشان در همین زمینه ابزارهای جدید در فضای مجازی را ابزارهایی برای «مهندسی اطلاعات» و «تسلط غرب بر فرهنگ ملتها» برشمردند و افزودند: این ابزارها البته می توانند مفید باشند اما باید سلطه دشمن را از آنها سلب، و به گونه ای عمل کرد که فضای مجازی به وسیله ای برای نفوذ و سلطه فرهنگی دشمن تبدیل نشود.

«استقلال اقتصادی» به معنای هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی، نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب در تبیین شاخص سوم انقلابی گری یعنی «پایبندی به استقلال همه جانبه کشور» بیان کردند.

ایشان افزودند: امریکایی ها بعد از مذاکرات هسته ای گفتند: معامله هسته ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه جهانی بشود، معنای این حرف این است که ایران در «نقشه و نظامی که سرمایه داران عمدتا صهیونیسم برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده اند»، هضم و جذب شود.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: امریکاییها در تحریم، فلج کردن اقتصاد ایران را دنبال می کردند، اکنون نیز که مذاکرات به نتایجی منتهی شده، می خواهند اقتصاد ایران در هاضمه اقتصاد جهانی که سردمدار آن امریکاست، بلعیده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را تنها راه تحقق استقلال اقتصادی اعلام کردند و افزودند: خوشبختانه دولت براساس گزارشی که داده است، در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اقداماتی را شروع کرده که اگر با همین قوت پیش برود، یقیناً مردم آثارش را می بینند.

ایشان خاطرنشان کردند: در همه تصمیمات بزرگ و همه کارها از جمله قرارداد با کشورهای دیگر باید اقتصاد مقاومتی جداً مد نظر باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای با نقد کسانی که رونق اقتصادی را صرفاً در گرو سرمایه گذاری خارجی می دانند، گفتند: جذب سرمایه گذاری خارجی، خوب و لازم است اما مهمتر از آن، فعال کردن ظرفیت های درونی کشور است و نباید همه چیز را به جذب سرمایه گذاری های خارجی منوط کرد.

ایشان با همین نگاه در خصوص فناوری های نو و پیشرفته نیز تذکر دادند: اگر کشورهای خارجی اینگونه فناوریها را بدهند، خوب است اما اگر هم ندهند، جوانانی که ایران عزیز را در نانو، هسته ای و برخی عرصه های دیگر به یکی از ۱۰ کشور برتر جهان تبدیل کرده اند، در صورت برنامه ریزی صحیح، حتماً فناوریهای مورد نیاز کشور را تأمین خواهند کرد.

رهبر انقلاب سپس به تبیین شاخص چهارم انقلابی گری یعنی «حساسیت در مقابل دشمن» پرداختند.

ایشان تأکید کردند: همچون جبهه جنگ باید هر حرکت دشمن را رصد و تحلیل کرد، اهداف او را شناخت و با حساسیت لازم در مقابل زهر احتمالی فعالیتهای دشمن، پادزهر آماده کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از کسانی که با چشم بستن بر دشمنی های آشکار و مکرر امریکا، سخن گفتن از دشمن را «توهم توطئه» می نامند، افزودند: انکار دشمنی های عمیق، مستمر و واضح امریکا با جمهوری اسلامی و ملت ایران، توطئه ای است برای کاهش حساسیتها در مقابل شیطان بزرگ.

رهبر انقلاب خصومت امریکا با انقلاب را ذاتی خواندند و افزودند: نظام سلطه با جنگ افروزی، حمایت از تروریسم، سرکوب آزادی خواهان و ظلم و ستم بر مظلومان فلسطینی، طبیعت خود را آشکار می کنند و نظام اسلامی نمی تواند در مقابل این سرکوبها، ساکت و بی اعتنا بماند.

رهبر انقلاب، کمک مستقیم امریکا به کشور مهاجم به مردم یمن را، مشارکت در بمباران و کشتار مردم بیگناه برشمردند و تأکید کردند: براساس آموزه های اسلام، نمی شود در مقابل این جنایات ساکت بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در نوعی جمع بندی از این قسمت سخنانشان تأکید کردند: هر فرد و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می کند، اگر به امریکا اعتماد کند، دچار خطای بزرگ شده و سیلی آن را خواهد خورد.

ایشان خاطرنشان کردند: در همین سالهای اخیر نیز برخی جریانهای اسلامی منطقه به اسم «عقل سیاسی» و «تاکتیک» با امریکاییها همکاری کردند، اما اکنون چوب اعتماد به شیطان بزرگ را می خورند.

حضرت آیت الله خامنه ای، انگلیسیها را از دیگر دشمنان واقعاً خبیثِ ملت ایران دانستند و افزودند: انگلیسیها هیچگاه از خباثت علیه ملت ایران دست بر نداشته اند.

ایشان افزودند: در ادامه همین دشمنی هاست که دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس در سالگرد امام بزرگ و مطهر،‌ با کمک امریکاییها و جعل سند، علیه امام راحل ملت ایران تبلیغات می کند.

رهبر انقلاب، رژیم منحوس صهیونیستی را به موازات امریکا و انگلیس از دیگر دشمنان ملت ایران خواندند و تأکید کردند: باید در مقابل دشمنان حساس بود و در مقابل هر پیشنهاد آنها، از جمله نسخه های سیاسی و اقتصادی احتیاط کرد که اگر این حساسیت باشد، «عدم تبعیت» نیز به دنبال خواهد آمد که این همان «جهاد کبیر» است.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین در تبیین آخرین شاخص انقلابی گری یعنی «تقوای دینی و سیاسی» گفتند: تقوای دینی یعنی تلاش و مراقبت برای تحقق همه اهدافی که اسلام برای جامعه تعیین و مطالبه کرده است.
ایشان خاطرنشان کردند: در این زمینه نباید به محاسبه صرفاً عقلانی تکیه کرد، زیرا پیگیری این اهداف، تکلیف دینی است و هرکس اسلام را از حوزه های اجتماعی و سیاسی جدا کند، دین مبین خدا را نشناخته است.

رهبر انقلاب افزودند: اگر تقوای دینی حاصل شد، تقوای سیاسی نیز حاصل خواهد بود و انسان را در «لغزشگاههای سیاسی و مسئولیتی» حفظ خواهد کرد.

بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع پر شکوه مردم در تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل، به چند توصیه مهم اختصاص داشت که نخستین آنها، «توجه به امام به عنوان یک الگوی کامل» بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در این زمینه گفتند: در نقشه راهی که امروز بیان و ترسیم شد، امام در همه شاخصها در بالاترین سطح قرار دارد و باید به عنوان یک الگوی کامل مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

ایشان، تأمل و تعمق مستمر در صحیفه امام و وصیتنامه ایشان و انس گرفتن با گفتار و مواضع امام را، راهی برای الگو قرار دادن آن عزیز به عرش سفر کرده برشمردند و به همه به ویژه جوانان، این مسئله را توصیه کردند.

توصیه دوم رهبر انقلاب، «فراموش نکردن تجربه حاصل شده از مذاکرات هسته ای» بود.

ایشان تأکید کردند: این تجربه به ما می آموزد که اگر در مقابل امریکا حتی تنازل کنیم، او هیچگاه از نقش مخربش دست بر نمی دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مذاکرات با ۱ + ۵ و حتی مذاکرات جداگانه با امریکا در موضوع هسته ای افزودند: با تلاش برادران فعال ما، مذاکرات به نقاط مشترکی رسید اما امریکا تاکنون در «عمل به تعهدات خود»، بدقولی و بد عهدی کرده و دبّه درآورده است.
ایشان افزودند: خیلی ها قبل از مذاکرات هسته ای نیز این رفتار امریکا را می دانستند و پیش بینی می کردند اما برخی نمی دانستند که حالا باید بدانند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: اگر بر فرض محال در هر زمینه ای از جمله حقوق بشر، موشکی، تروریسم، لبنان، فلسطین و هر قضیه دیگری با امریکا، بحث و مذاکره کنیم و از اصول و مواضع خود کوتاه هم بیاییم، او کوتاه نمی آید و بعد از لبخندها و تبسم ها و حرفها، در عمل اهداف خود را دنبال می کند.

توصیه سوم رهبر انقلاب، «اتحاد دولت و ملت» بود.

ایشان افزودند: هرکسی در مقاطع مختلف ممکن است از دولتی خوشش بیاید یا نیاید که البته ایرادی ندارد اما اتحاد ملت و دولت، نباید در هیچ حالتی بر هم بخورد.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: البته انتقاد و مطالبه از دولت بی اشکال است و با وحدت منافاتی ندارد اما همانگونه که در زمان همه دولتها این توصیه را بیان کرده ام، باید مراقب بود نقار و کدورت به وجود نیاید و همه در مقابل تهدیدها و دشمنی ها، هم دوش و هم دل باشند.

ایشان با تأکید بر «وحدت قوای سه گانه» افزودند: وحدت، منافاتی با عمل به وظایف قانونی قوا ندارد اما نباید با احساسات شخصی یا جناحی، همدلی و همراهی قوا را خدشه دار کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: باید از بیان حرفهایی که «دو جریانی»، «دو قطبی گری» و «تخاصم» به وجود می آورد خودداری کرد تا دشمن، همه ایران را یکپارچه ببیند.

چهارمین توصیه رهبر انقلاب، «جبهه ای دیدن تقابل با امریکا» بود.

ایشان خاطرنشان کردند: امریکا البته در مرکز این جبهه قرار دارد اما امتداد این جبهه به جاهای گوناگون و گاه حتی به داخل کشور کشیده می شود که باید مراقب فعالیتهای همه شاخه های پنهان و پیدای این جبهه بود.
«برجسته بودن و پررنگ ماندن خطوط فاصل با دشمنان»، پنجمین توصیه رهبر انقلاب اسلامی در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام (ره) بود.

ایشان تأکید کردند: برخی جریانهای داخلی با غفلت از این ضرورت، خطوط مرزی را حفظ نکردند و فاصل گذاری ها، تضعیف و کم رنگ شد اما باید مراقب باشیم خطوط مرزی با دشمنان انقلاب و امام و ملت کم رنگ نشود.
و آخرین توصیه حضرت آیت الله خامنه ای به ملت و مسئولان: به وعده نصرت خدا اعتماد کامل کنید و مطمئن باشید آینده به کوری چشم دشمنان از آن ملت و جوانان ایران است.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی (ره) در سخنانی، انقلاب اسلامی را انقلابی الهی و مردمی خواند و گفت: برخورداری از هدایت الهی، عزت، مودت و مهربانی، وحدت، نصرت پروردگار و پشتوانه مردمی از ویژگی های بی نظیر حرکت عظیم و تاریخی امام خمینی است و این حرکت و مجاهدت بزرگ پس از ارتحال امام خمینی نیز با انتخاب جانشینی شایسته به بهترین شکل استمرار یافت.
Bookmark and Share

ارسال نظرات
پر بیننده ها