کشاورز زحمتکش گلوگاهی توانست با تغییر الگوی کشت به کمک کارشناسان نه تنها گام مهمی را در اقتصاد مقاومتی بر دارد بلکه موجب شد تا فرزندان خود را که برای کار به شهر مهاجرت کرده بودند را دوباره به روستا برگرداند.
کد خبر: ۸۶۸۸۶۳۸
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،بهره‌گیری از علم کارشناسان کشاورزی در خصوص نحوه کاشت‌، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و انتخاب الگوی کشت مناسب با توجه به اقلیم و خاک منطقه می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تامین محصولات غذایی داشته باشد.

نمونه عملی تغییر الگوی کشت و بهره‌وری در مزرعه رمضان‌علی دماوندی دیده می‌شود، این مزرعه در روستای اوراد در منطقه هزارجریب گلوگاه واقع شده است.

۴



صاحب این مزرعه در زمین ۷ هزارمتری خود جو کشت می‌کرد که سالانه حداکثر ۵ کیسه جو حاصل زحماتش می‌شد، با توجه به اینکه زمین این کشاورز شیب‌دار است، او مشغول کاری سخت‌وپرمشغله بود اما بیشترین درآمدش ۳۰۰ هزار تومان در سال از این مزرعه بود.

فززندان این پدر زحمتکش که با زندگی در روستای محروم مشکلاتی را تحمل می‌کردند، نتوانستند با بیکاری و درآمد کم طاقت بیاورند و به شهر مهاجرت کردند.

۲



اما این اتفاق ادامه نیافت و دماوندی با کمک کارشناسان خودکفایی کمیته امداد توانست با  احداث باغ برای خود و فرزندان بیکارش شغلی پردرآمد و کم هزینه ایجاد کند.

این کشاورز تنها الگوی کشت را تغییر داد و با دریافت تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی از کمیته امداد ضمن احداث باغ، محصولات دیگری نیز همچون توت فرنگی و گل گاو زبان کشت کرد و در سال نخست از محل فروش این محصولات توانست ۷ میلیون کسب در آمد کرده که در واقع نصف تسهیلات دریافتی خود را در سال نخست توانست تامین کند.

۱



فرزندان آقای دماوندی که دارای مدرک دانشگاهی نیز هستند، روزگاری از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند اما اکنون برای کسب درآمد و امرار معاش با مهاجرت معکوس به روستا بازگشته‌اند.

این کشاورز زحمتکش با توکل به خدا همراه با کار و تلاش و همچنین به کارگیری علم روز  توانسته گام مهمی را برای تحقق افتصاد مقاومتی بردارد. / گلوگاه ما







ارسال نظرات
پر بیننده ها