مدرس حوزه علميه قم معتقد است مبلغان ديني در فضاهايي مانند نمازجمعه ، مساجد و حوزه ها بايد در جهت اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر بيشتر تلاش كنند، زيرا مبارزه با اعتياد تكليف و نهي از منكر است .
کد خبر: ۸۶۸۸۸۸۵
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا ثقفي  با بيان اينكه در جهت پيشگيري اوليه از مصرف مواد مخدر بايد باورهاي مذهبي مردم بويژه نوجوانان و جوانان را تقويت كرد، افزود: از طريق سخنراني‌ها، نوشتن كتاب و ساخت فيلم‌هاي متعدد بايد در مبارزه با اين بيماري و آسيب‌هاي اجتماعي كه ويران‌كننده جسم و روان هر فردي است، در جامعه گام‌هاي اساسي برداشته شود.

وي اظهار كرد: هشدار در مورد علائم و عوارض مواد مخدر، مشاوره خانواده‌ها و مطرح كردن آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از اعتياد در جامعه از طريق رسانه‌هاي ديداري و شنيداري بايد بدون هر گونه پنهان كاري و تعارف به افراد اطلاع‌رساني شود و درعين حال با استفاده از كارشناسان مذهبي ، باورهاي ديني نوجوانان و جوانان همراه با نيازهاي آنان در جامعه تقويت كرد زيرا تحقيقات و مشاهدات مختلف ثابت كرده است كه پايبندي به اصول مذهبي ، فرد را از بسياري بيراهه‌ها نجات مي دهد.

ثقفي تاكيد كرد: در کنترل و ریشه کنی اعتياد استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های اجتماعی، فرهنگی و دینی موجود در جامعه مهم است و بايد مبلغان ديني برای کنترل و مبارزه با نابودی پدیده شوم و نگران کننده اعتیاد به کار گرفته شوند.

اين مدرس حوزه علميه قم اضافه كرد:بخش های نظامی و انتظامی جامعه در زمینه مبارزه با اعتیاد وظایف خود را انجام می دهند و اگر کاستی هایی هم وجود داشته باشد در فرآیند خود بررسی می شود در این میان ظرفیت بالای مساجد در مبارزه با اعتیاد نیز باید بررسی و به کار گرفته شود.

اين كارشناس اخلاق با تاكيد بر اينكه از شعار زدگي مبارزه با مواد مخدر بهتر است پيشگيري كنيم، گفت: وقتي فردي معتاد مي‌شود نمي‌تواند اراده‌اي حاكم بر جامعه خود داشته باشد و در حوزه خانوادگي و اجتماعي نيز بسياري از زنجيره‌هاي عاطفي و محيطي از بين مي رود و فضاي نامطلوبي بوجود آمده و فرد معتاد وجه خود و جامعه خوب را از بين مي برد.

ثقفي افزود: متاسفانه بحث مصرف مواد مخدر بويژه صنعتي و قرصهاي روان گردانها به فضاهاي آموزشي از جمله دبيرستان‌ها نيز كشيده شده و اين زنگ خطر و مسئله اي نگران كننده براي خانواده ها و مسوولان است .

وي با اشاره به اينكه عوامل زمينه ساز اعتياد به مواد مخدر بايد قبل از اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر ارزيابي شود ، اظهار كرد: بايد تحقيق و بررسي شود كه چرا دانش آموز و يا دانشجو مواد مخدر مصرف مي كند؟ مشكل كجاست ، اگر به چنين مواردي توجه شود ، بحث پيشگيري اوليه از اعتياد بيشتر مورد استقبال آحاد مردم قرار مي گيرد.

مدرس حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: در حال حاضر بيكاري جوانان دغدغه اصلي خانواده ها شده ، وقتي جواني بيكار باشد، نمي‌تواند تشكيل خانواده نيز دهد، به همين خاطر بيشتر اوقات فراغت خود را صرف دور همي هاي دوستانه خواهد كرد و اولين تجربه مصرف مواد مخدر نيز از همان جا نشات مي گيرد.

ثقفي تصريح كرد: دست اندكاران مبارزه با مواد مخدر بايد به سياست گذاران دولت عوامل اصلي مصرف مواد مخدر را بارها و بصورت مكرر گوشزد كنند تا مسير مبارزه اجتماعي با مواد مخدر آسان تر شود.
ارسال نظرات