خبرهای داغ:
مهاجرت پدیده‌ای نیست كه به تازگی وارد زندگی انسان‌ها شده و حیات بشر را در كام فراز و نشیب‌های گوناگون قرار داده باشد، این پدیده از دیر زمانی در میان ملت‌ها رواج داشته و اهداف متفاوتی مردم را به مهاجرت از یک سرزمین به سرزمین مورد نظر دیگر، مجبور نموده است.
کد خبر: ۸۶۸۸۸۸۸
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، اما این پدیده در حیات افغان‌ها مفهوم دیگری دارد و حلقه آن در زندگی مردم ما از سه دهه به این سو دایره وسیع تری یافته است.

از دلایل اساسی مهاجرت افغانها به کشورهای دیگر ناامنی، فقر و بیکاری، بیثباتی اقتصادی، نبود زمینههای آموزش و مشکلات امنیتی است.

هرچند مهاجرت‌های قانونمند در چارچوب قواعد مشخص یك اصل پذیرفته شده در میان جوامع و كشورهای دنیا به شمار می‌رود؛ اما موج مهاجرت افغان‌ها این اصل را شكسته و مرز قواعد بین المللی را درنوردیده است.

در حال حاضر در بیش از 90 کشور جهان بیش از شش میلیون افغان زندگی میکنند و در ایران نیز بیش از 930 هزار افغان به عنوان پناهنده زندگی میکنند که تحت حمایت سازمان ملل هستند و 1.4 میلیون نفر به عنوان مهاجر زندگی میکنند که از این حمایت برخوردار نیستند.

مهاجرت غیرقانونی و بی ضابطه اقوام مختلف در چند سال اخیر به کشورمان رشد قارچ گونه ای داشته است.

فعالیت‌های باندهای ورود غیرمجاز افاغنه به د اخل کشور در حالی در جنوب شرق کشور گسترش یافته و ادامه دارد که اقامت بلندمدت افاغنه غیرمجاز در داخل استان اصفهان، مردم این استان را با خطرات و مشکلات متعددی مواجه کرده است.

براساس آمار حدود 450 هزار اتباع بیگانه در اصفهان حضور دارند که از این تعداد 250 هزار اتباع بیگانه مجاز و 200 هزار اتباع بیگانه غیر مجاز هستند.

تبعات منفی حضور آنها از یکسو باعث شده فرصت های شغلی از جوانان گرفته شود و از سوی دیگر پیامد های نامطلوب اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و بهداشتی متعددی به همراه داشته است.
متاسفانه با وجود اقدامات گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی استان اصفهان در کنترل مسیرهای اصلی و فرعی که از طریق آنها افاغنه غیرمجاز به این استان انتقال می یابند، همچنان شاهد قاچاق به شهر های مختلف به اصفهان هستیم و قاچاق افاغنه به یک منبع درآمد پربار برای عده ای از افراد سودجو تبدیل شده است.
یک منبع آگاه که خود از نزدیک بارها شاهد چگونگی قاچاق افاغنه بوده است، در گفت وگو با "خبرگزاری بسیج" می گوید: باند های قاچاق افاغنه به صورت یک زنجیره به هم متصل عمل می کنند، به گونه ای که ابتدا در داخل افغانستان افاغنه ای که قصد سفر به ایران دارند شناسایی می شوند و پس از به توافق رسیدن هزینه انتقال آنها به د اخل ایران و قاچاق به مقصد مورد نظر؛ قاچاقچیان با عبور دادن افاغنه از کوه ها و دشت های صعب العبور مرزهای ایران و افغانستان آنها را به داخل ایران منتقل کرده و به مبادی ورودی استان هایی که از قبل مشخص شده، می برندودر آنجا آنها را در صندوق عقب و داخل خودروهایشان به طرز اسفباری می گنجانند و به مقصد مورد نظر انتقال می دهند.
وی می افزاید: بسیاری از افاغنه نیز با پرداخت مبالغی به راننده ها در جعبه های بار اتوبوس های عبوری پنهان می شوند و رانندگان این اتوبوس ها با چیدن ساک مسافران در دو طرف آنها، افاغنه را از دید مسافران و ماموران انتظامی پنهان می کنند تا به مقصد برسانند.
این منبع آگاه با بیان این که قاچاقچیان انسان برای انتقال هر یک از افاغنه حدود یک میلیون تومان دریافت می کنند و این مبلغ با توجه به دور و نزدیک بودن مقصد مورد نظر کم و زیاد می شود، تصریح می کند: قاچاقچیان با گرفتن این وجوه از اتباع بیگانه حاضرند حتی به قیمت به خطر انداختن جان خود ، تا آنجا که خودرویشان گنجایش دارد ، افغانی ها را در خودرو جای دهند و با سرعت بسیار بالا برای رسیدن هر چه سریعتر به مقصد به دور از چشم قانون حرکت کنند.
تهدید جان مردم

یکی از خطراتی که در راه قاچاق افاغنه جان مردم این استان ر ا تهدید می کند، سرعت بسیار بالای خودروهای حامل افاغنه غیرمجاز است که از مسیر های اصلی و فرعی شهرستان های شرقی اصفهان عبور می کنند؛ خودروهایی که طی چند سال گذشته سرعت بسیار بالای آنها تصادفات مرگباری را رقم زده و جان ده ها نفر از افاغنه غیرمجاز و مردم ساکن این مناطق را گرفته است.

نمونه بارز آن برخورد یک دستگاه خودروی پژو 405 که حامل 11 نفر در روز بیستم آذرماه امسال به خاطر سرعت غیرمجاز در ورودی شهرستان نایین بود که به دلیل عدم کنترل خودرو از جاده منحرف و پس از برخورد با یک دستگاه زانتیا از بلوار اصلی خارج و با یکدستگاه خودروی مینی‌بوس و پراید که در مسیر مقابل در حال حرکت بودند برخورد کرد.

در این حادثه اسفبار ، بر اثر شدت برخورد خودروی پژو 405 دچار آتش سوزی شده و این آتش به خودروهای دیگر نیز سرایت می‌کند که متاسفانه 11 نفر از سرنشینان خودروی پژو 405، یک نفر از سرنشین پراید و یک نفر سرنشین مینی‌بوس در صحنه فوت می‌کنند.
به هر حال میل به بازگشت اتباع افغانستان به کشورشان بستگی به شرایط کشورشان دارد و بعلت عدم امنیت افغانستان، میزان بازگشت اتباع خارجه کم شده است.

مدير پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري اصفهان معتقد است: وقتی اتباع بیگانه وارد شهر می شوند در مرحله اول دغدغه کار دارند ، از این رو دستفروشی و یا تکدی گری را جزو برنامه های روزمره خود قرار می دهند.

مجتبي كاظمي رفع ريشه‌اي تخلفات شهري را از اولويت‌ها و اهداف اصلي اين مديريت خواند و گفت: ماموران ما انرژی زیادی را برای شناسایی ، دستگیری و تحویل اتباع بیگانه غیرمجاز به مزکز اتباع بیگانه خرج می کنند اما متاسفانه باز هم توسط عده ای سودجو باز می گردند و تخلفات قبلب خود را مرتکب می شوند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر يكي از معضلات اصلي ما وجود متكديان تكراري است يعني متكدياني كه يك يا چندبار جمع آوري شده و مجددا آزاد شده‌اند زيرا بعد از دستگيري آن‌ها اقدامات بازتواني و حل ريشه‌اي معضلات آن به نحو شايسته انجام نمي‌شود.

مدير پيشگيري و رفع تخلفات شهري شهرداري اصفهان با تاكيد بر اينكه اصفهان نسبت به ساير كلانشهرها در رابطه با جمع آوري متكديان و كودكان خياباني نمونه است گفت: اگر ساير ارگان‌هاي مربوطه در اين زمينه وارد عمل شوند و قاطعانه برخورد کنند، به طور حتم بسياري از مشكلات ريشه كن شده و شاهد وضعيتي به مراتب بهتر از وضع موجود بوديم.

وی تاکید کرد: کمک به متکدی کمک به رشد یک معضل اجتماعی است .

آمار مهاجرین غیر مجاز در دست نیست

موضوع اتباع افغانی در ایران موضوع جدیدی نیست و مشکل هم عدم کنترل مرزها از سوی کشورهای شرقی است و نمی‌توانند اتباع خود را کنترل کنند و مسائل مطرح شده هم عواقب آن است که اعلام شد و نیروی انتظامی در هر جای کشور با هر اتباع افغانی غیرمجاز برخورد می‌کند و او را بازداشت و از کشور اخراج می‌کند ولی مجدداً برمی‌گردند.

رییس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان می گوید:آمار مهاجرین غیر مجاز در اختیار ما نیست، چراکه اولاً آن‌ها به صورت پراکنده در استان اصفهان زندگی می‌کنند و دوما پلیس فقط بحث دستگیری آن‌ها را دنبال می‌کند.

سرهنگ عاصمی در گفت و گو با "خبرگزاری بسیج" با بیان اینکه بیشتر اتباع خارجی غیر مجاز اصفهان از اتباع افغانستان هستند، ادامه می دهد: پلیس امنیت عمومی اصفهان در بحث دستگیری این افراد وارد می‌شود و نمی‌تواند راه بازگشت آن‌ها را مسدود کند، چراکه این افراد به مرزهای کشور ارجاع داده می‌شوند، اما متاسفانه دوباره باز می‌گردند.

وی تصریح کرد: ذکر این نکته بسیار مهم است که وسایل حمل و نقل عمومی که این افراد را جا بجا می‌کنند، قطعاً با برخورد شدیدی مواجه خواهند شد و وسیله نقیله افراد خاطی از شش ماه تا یکسال توقیف و به پارکینگ منتقل و هزینه سنگینی را متحمل می‌شوند.

رییس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه با قاچاقچیان و جا‌به‌جا کنندگان اتباع که عمدتاً برای سود اقتصادی این کار را می‌کنند، قوانین و مقررات بهتری باید مصوب شود، گفت: در هر صورت ساماندهی این قضیه بر عهده نیروی انتظامی نیست.

رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان تصریح می کند: روزانه بین 10 تا 15 درصد خودروی حامل اتباع بیگانه در اصفهان متوقف و تحویل پارکینگ می‌شود.

خروج روزانه 500 نفر اتباع بیگانه از اصفهان!

در حال حاضر آمار گیری رسمی از اتباع بیگانه استان اصفهان در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک آمار رسمی این افراد در استان اعلام خواهد شد ، اما بنابر اعلام استاندار اصفهان برآورد می‌شود بیش از 450 هزار اتباع بیگانه در استان اصفهان وجود داشته باشد، ادامه داد: از این تعداد 250 هزار اتباع بیگانه مجاز و 200 هزار اتباع بیگانه غیر مجاز هستند.
رسول زرگرپور با اشاره به خارج کردن روزانه 500 نفر اتباع بیگانه از این استان ،بیان می کند: این تعداد افراد روزانه دستگیر و به مرز فرستاده می‌شونداما متاسفانه ورودی مرز ایران و افغانستان به صورت کامل پوشش داده نمی‌شود و از این رو آمار این اتباع بیگانه در کشور به صورت شناور است.

راهکار پیشنهادی

ممنوع اعلام کردن استان اصفهان برای حضور افاغنه بهترین راهکار برای جلوگیری از حضور و اقامت آنها در این استان است؛ راهکاری که در چند سال گذشته بارها توسط مسئولان مختلف اجرایی و انتظامی این استان مطرح شده است .
با وجود این در چند سال گذشته نیروی انتظامی استان کرمان به طور جدی با حضور افاغنه غیرمجاز در کرمان برخورد کرده و هزاران نفر از آنها را جمع آوری و به افغانستان برگردانده است، اما متاسفانه پس از مدت کوتاهی این افراد از راه های مختلف دوباره به ایران بازگشته و در اصفهان ساکن شده اند.

یک کارشناس مسایل اجتماعی می گوید: اتباع بیگانه از یک سو فرصت های شغلی را از جوانان ما می گیرند، از سوی دیگر برخی از آنها با دختران ایرانی ازدواج کرده و فرزندانی با تابعیت دوگانه دارند که اگر به طور جدی برای آن تصمیم گیری نشود در آینده به یک مشکل بزرگ برای کشور تبدیل می شود.

احمد میرزایی ادامه می دهد: این مشکل باید منطقی حل شود و افاغنه به عنوان اتباع بیگانه داخل کشور در قالب برنامه ای مشخص و براساس ضوابطی خاص ساماندهی شوندو حتی همانند دیگر کشور های منطقه مالیات و عوارض بپردازند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها