خبرهای داغ:
روند لاک پشتی احداث شبکه فاضلاب روشن دشت به دلیل کمبود اعتبار!
در محدوده منطقه 4 شهرداری اصفهان درست در چند کیلومتری مناطق خوش نشین ، کسی باور نمی کند که فاضلاب روان، زباله های انباشت شده و بازی کودکان معصوم میان تلی از فاضلاب منازل و زباله تصویرگر منطقه ای محروم در کلان شهر اصفهان باشد.
کد خبر: ۸۶۸۸۸۹۲
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، آری ! اینجا "روشن دشت" است ؛ یکی از مناطق شرق کلان شهر اصفهان که مواردي همچون نبود سيستم دفع فاضلاب، عدم پاسخگويي سيستم قديمي سبتينگ اين منطقه و افزايش جمعيت آن طي سال هاي اخير سبب شده فاضلاب اين منطقه در وضعيتي نامناسب و بعضاً در کوچه و خيابان روان شود.

ريشه هاي بروز مشکلات فعلي براي ارائه خدمات شهري به ساکنان منطقه روشن دشت ،‌ از آنجایی آغاز شد که قبل از الحاق اين منطقه به شهر اصفهان، از سوي بخشداري تفکيک هايي در اين منطقه صورت گرفت و پروانه ساخت به افراد داده شد.

پس از الحاق روشن دشت به اصفهان در سال 86 ، صاحبان پلاک هاي اين منطقه درخواست صدور پروانه ساخت طبقاتي کردند که به سبب عدم پيش بيني ارائه خدمات شهري در اين منطقه با اين درخواست ها موافقت نشد.

آن زمان بالغ بر 3 هزار پلاک در منطقه روشن دشت تفکيک شد اما اکنون فقط حدود 25 درصد اين پلاک ها ساخته شده و مردم در آن ساکن هستند.

یکی از ساکنان منطقه روشن دشت به خبرنگار ما می گوید: سالهاست که ساکنان روشن دشت و چند منطقه اطراف آن از نبود فاضلاب در رنج و عذاب به سر می برند و فاضلاب منازل به سمت خیابان اصلی سرازیر می شود، گاهی با همین فاضلاب ها فضای سبز و بلوار وسط خیابان ها را هم آبیاری می کنند.

فریده فصیحی می افزاید: این منطقه زیر نظر شهرداری منطقه 4 اصفهان است ؛ به این معنا که همان عوارضی را که شهروندان مناطق بالا شهر اصفهان پرداخت می کنند ، شهروندان روشن دشت نیز پرداخت می کنند اما تفاوت ارایه خدمات شهری به ما نسبت به ساکنان جنوب شهر اصفهان از زمین تا آسمان است.

وی ادامه می دهد: متأسفانه فاضلاب بالادست شهرک روشن دشت به منازل مسکونی پایین دست نفوذ می کند و مشکلاتی برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.

فصیحی تصریح می کند: بخشداری در گذشته كانال كشي، زه كشي و دفع آبهاي سطحي در روشن دشت و شهرک زاینده رود را به صورت نیمه کاره رها کرده و در این مدت برخی از اهالی این شهرک خروجی شبکه فاضلاب خود را به صورت خلاف به خط زهکشی متصل کرده اند که به همین دلیل در کنار معابر این محدوده بوی تعفن فاضلاب ایجاد شده است.

وی با انتقاد از این که منطقه روشن دشت بدون هیچ مطالعه ای از لحاظ ژئو فیزیکی و زمین شناسی احداث شده است ، اظهار می کند: در نظر نگرفتن این مباحث منجر شده معضلاتی گریبانگیر شهروندان و شهرداری شود چرا که خاک این شهرک به دلیل سنگلاخی بودن، آب را در خود نفوذ نمی دهد و باعث می شود فاضلاب بالادست شهرک روشن دشت به منازل مسکونی پایین دست سرایت کند و مشکلاتی برای اهالی این منطقه به وجود آورد.

همکاری بخش خصوصی لازم است

هنوز از سوی مسؤولان بهداشت بروز بیماری شایعی در این منطقه گزارش نشده اما قطعاً وضعيت کنوني جمع شدن فاضلاب براي مردم و محيط زيست مشکلات جدي به دنبال خواهد داشت.

مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان در گفتگو با "خبرگزاری بسیج" اظهار می کند: منطقه روشن شهر و شهرک زاینده رود محلات جدیدی هستند که در اصفهان شکل گرفته اند، اما روشن دشت یکی از محله هایی است که قبلاً به صورت شهرک خارج از محدوده شهرداری تحت مدیریت فرمانداری اصفهان بود و چند سالی است که به محدوده ی شهر اضافه شده است.

محمد هویدا با بیان اینکه تقسیم بندی امور در دستگاههای مختلف انجام شده و رسیدگی به وضعیت فاضلاب شهری یکی از وظیفه های شرکت آبفای استان اصفهان است ، ادامه می دهد: با توجه به شرایطی که در این نقطه از شهر وجود دارد ، دو شرکت بخش خصوصی وارد مذاکره شده اند و شهرداری می تواند در قبال پساب به نوعی با عنوان سرمایه گذاری به موضوع ورود پیدا کند اما این مباحث هنوز در حد جلسه و نشست است .

وی تاکید می کند: رسیدگی به اینگونه موارد جزو وظایف شهرداری نیست ولی ما برای رفع این مشکل همراهی هایی را انجام خواهیم داد.

به گفته ی مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به دلیل کمبود اعتبارات نمی تواند این مشکل بزرگ را ظرف دو یا سه سال انجام دهد، از این رو همراهی شهرداری را اعلام می کنیم ، بخش خصوصی هم در حال ترغیب است و اگر این اتفاق بیفتد تا دو سال آینده مشکل فاضلاب این منطقه هم مرتفع خواهد شد.

هویدا اضافه می کند: با توجه به وجود مشکلات دیگر در این محدوده ، در قسمت ورودی اصلی روشن دشت محور 60 متری پیش بینی شده که خط پروژه آن در شورای سیاست گذاری به تصویب رسید و آزادسازی آن جزو برنامه های سال 95 شهرداری منطقه 4 است.

250 میلیارد ریال اعتبار لازم است

مدت هاست از سوي استانداری و شهرداری اصفهان به اهالی منطقه روشن دشت و چند محله دیگر اطراف آن برای حل مشکلات شبکه آب و فاضلاب وعده هایی داده شده است ؛ وعده هایی که هنوز در کما به سر می برند.

به دنبال طرح مشکلات ناشي از نبود شبکه فاضلاب در منطقه روشن دشت اصفهان،‌ بارها مسؤولان بازديدهایي از اين منطقه انجام داده و مسايل آن را مورد بررسي قرار داده اند و رفع مشکلات موجود توسط آب و فاضلاب استان به صورت جدي مطالبه شد.

پيگيري هاي اخیر مسؤولان نیز سبب شد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان براي حل مشکل فاضلاب اين منطقه به جاي استفاده از روش سبتينگ، طراحي يک شبکه منظم فاضلاب را براي حل ريشه اي اين مشکل در دستور کار قرار دهند.

در این باره مدیرآب و فاضلاب منطقه یک شهر اصفهان در گفت و گو با "خبرگزاری بسیج" ضمن تایید اینکه محور شرق اصفهان از جمله مناطق شهری کلان شهر اصفهان است که هنوز فاقد شبکه فاضلاب است ، می گوید: بر اساس مطالعات و طراحی های انجام شده منطقه های روشن دشت، دنارت، کانال ردان ، فیزدان، پینارت، روشن شهر ، شهرک زاینده رود، ارغوانیه و روستای سمسور در مجموع به 100 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب نیاز دارند که از ابتدای منطقه سالن همایش های بین المللی اجلاس سران آغاز و به خیابان شریعتی و خوراسگان منتهی می شود .

سعید توکلی ادامه می دهد: از محور جی شیر نیز شبکه جمع آوری به سه راه پینارت منتهی و از طریق ایستگاه پمپاژ به کلکتور در حال اجرای قطر 1200 میلی متر خیابان شریعتی ،منتهی می شود.

وی با اشاره به اینکه در منطقه های روشن دشت، دنارت، کانال ردان ، فیزدان، پینارت، روشن شهر ، شهرک زاینده رود، ارغوانیه و روستای سمسور حدود 50 هزار نفر ساکن هستند که شامل 11 هزار انشعاب فاضلاب می شود، می افزاید: برای روشن دشت 5 کیلومتر خط انتقال فاضلاب طراحی شده که یک ایستگاه پمپاژ و 20 کیلومتر شبکه فاضلاب دارد و جمعیتی نزدیک به 5 هزار نفر را نیز تحت پوشش قرار می دهد .

مدیرآب و فاضلاب منطقه یک شهر اصفهان تاکید کرد: اجرای شبکه فاضلاب در روشن دشت و 9 محله اطراف آن بر اساس برآورد سال جاری حداقل 250 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد که منابع مالی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در تکاپوی تأمین آن در مدت زمان کوتاه است اما با توجه به اینکه اجرای شبکه های فاضلاب برای رسیدن به نتیجه در کوتاهترین زمان مستلزم منابع مالی کافی می باشد، در این راستا علاوه بر استفاده از منابع داخلی ، از بودجه های عمرانی نیز باید بهره مند شود تا مدت زمان اجرای آن کوتاه شود .

وی با اشاره به پیشرفت 5 درصدی پروژه اجرای شبکه فاضلاب روشن دشت، تصریح می کند: با توجه به وسعت انجام کار و میزان اعتبار مورد نیاز بالای آن ، پیش بینی می شود اجرای این طرح چند سال زمان ببرد که مدت اجرای آن بستگی به تأمین و تحقق اعتبار از منابع مالی دارد.

توکلی اضافه کرد: در صورت تأمین اعتبار این پروژه و حمایت معاونت عمرانی استانداری اصفهان ، اجرای شبکه فاضلاب در این منطقه 3 سال طول خواهد کشید.

مشکل فاضلاب باید اساسی حل شود نه مقطعی !

پس از اینکه مدیرآب و فاضلاب منطقه یک شهر اصفهان انجام هر چه سریعتر اجرای شبکه های فاضلاب را مستلزم منابع مالی دانست ، خبرنگار ما بارها و بارها حهت پیگیری این موضوع و میزان تخصیص اعتبار به این طرح برای اجرای آن در حداقل زمان ممکن با معاونت عمرانی استانداری اصفهان تماس گرفت، اما متأُسفانه پیگیری های خبرنگار ما به نتیجه نرسید و معاونت عمران استانداری اصفهان پاسخگوی این سوال ها که "چه میزان اعتبار برای تسریع در عملیات فاضلاب روشن دشت در نظر گرفته شده است و اینکه مشکلات ناشی از نبود فاضلاب در امن منطقه چه زمانی تمام می شود؟"، نبود.

زندگي در فضاهای محروم شهر با افسردگي، هرج و مرج و فقدان خدمات شهری همراه است و در يك كلام زندگي سالم شهري در این محله ها جريان ندارد. بر اين اساس يكي از ضرورت هاي مهم برای مسؤولان و مدیران شهری باید رسیدگی به مناطق محروم و کمی آن طرف تر از مرکز شهرها باشد.

رشد سريع شهرنشيني در دهه هاي اخير و بي توجهي به ابعاد كيفي زندگي انسان، پيامدهاي نامطلوب بر سطح سلامت فردي و اجتماعي شهروندان به دنبال داشته است.

به هر حال آنچه در تصاویر این گزارش نیز به چشم می خورد، این است که منطقه "روشن دشت" و روستاهای الحاقی به دلیل کمبود زیرساخت های خدماتی به پاشنه آشیل این منطقه تبدیل شده است.

امید است مسؤولان اصفهان گوشه چشمی هم به حل مشکل فاضلاب شرق اصفهان که بوی تعفن آن تا میانه هسته مرکزی این شهر رسوخ کرده بیندازند و برای رفع این مشکل عزم خود را بیش از پیش جزم کنند تا ساکنان این مناطق نیز از کوچکترین حق خود ، یعنی"زندگی" بهره مند شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها