خبرهای داغ:
پیشرفت یک جامعه مرهون زحمات و تلاشهای جوانانی است که وقت خود را صرف خدمت و پیشرفت علم و صنعت کشور می کنند اما متاسفانه به واسطه بیکاری ،جوانان شهر ما نتوانسته اند هویت واقعی خویش را در یابند و به رسالتی که بر دوش آنهاست جامه عمل بپوشند
کد خبر: ۸۶۸۹۲۵۷
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلانغرب؛ نرخ بیکاری لجام گسیخته در شهرستان گیلانغرب باعث گردیده که جوانان به عارضه هایی چون بی ارزشی ،فقر ،سوق یافتن به سمت جرم و جنایت و اعتیاد به مواد مخدر گرفتار شوند.

 

کار ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری یکی از معضلات بزرگ و اساسی در بسیاری از کشورهای دنیا می باشد.

بیکاری عمدتا در کشورهای جهان سوم همچون ایران دارای نرخ بسیار بالایی است و این نشان ازوضعیت بد اقتصاد در این کشورها را دارد که باعث گردیده مردم از درآمد سرانه پایین و سطح رفاه کمی برخوردار باشند.

 در کشور ما ایران عاملی به اسم تورم با رکود و بیکاری ترکیب گشته و مثل تب ولرز بلای جان اقتصاد ما شده است و سالهاست اقتصاد ما در حضیض ترین وضعیت خود به سر می برد و این باعث گردیده که سطح حداقل معیشت مردم پایین بیاید و ومردم ایران در دوره ای که گذشت از سطح رفاه خوبی برخوردار نبودندو نیستند چرا که تحریم های صورت گرفته و مسایل و مشکلات داخلی ،اقتصاد ایران را چنان فلج کرد که کارگران کارخانه ها اخراج شدند، بسیاری از رشته های دانشگاهی منحل گردید.

موج عظیمی از دانشجویان دانشگاهها فارغ التحصیل شدند ودستگاههای دولتی اشباع شدندودیگر قدرت استخدام نداشتند بنابراین همه این عوامل  باعث گردید تقاضا برای کار بیش از پیش شود و نرخ بیکاری مسیر صعودی خود را تا حال حاضر طی کند.

 

 متاسفانه همچنان معضل بیکاری به عنوان بزرگترین مشکل برای جوانان تبدیل گشته که خودباعث شده اثرات مخرب زیادی برجای بگذارد.

 

از منظر اجتماعی بیکاری اثرات فردی و اجتماعی زیادی روی شخص و خانواده و محیط بر جای گذاشته است و بسیاری از جوانان ما را منزوی،ترسو ،غیر فعال و حتی به نابودی کشانده است.

 

مهمترین عوارض بیکاری برای نسل جوان بی ارزشی ،فقر ،سوق یافتن به سمت جرم و جنایت و اعتیاد به مواد مخدر و ... می باشد که این مسایل باعث گردیده بسیاری از جوانان ما طی زمان متمادی آرامش روحی و روانی خود و خانواده را مختل سازند.

 

در واقع پیشرفت یک جامعه مرهون زحمات و تلاشهای جوانانی است که وقت خود را صرف خدمت و پیشرفت علم و صنعت کشور می کنند اما متاسفانه جوانان کشور ما و شهر ما نتوانسته اند هویت واقعی خویش را در یابند و به رسالتی که بر دوش آنهاست جامه عمل بپوشند وبیکاری باعث گردیده که سن ازدواج و تشکیل زندگی بالا رفته و نتیجه تنهایی و انزوای جوانان چیزی جز مبتلا شدن به ناراحتی های روحی و روانی و افتادن در کام اعتیاد ودیگر بلایای مخرب اجتماعی نیست.

 

شهرستان گیلانغرب با نرخ بیکاری حدودا 44 درصدی از این مسئله نیز مستثنی نیست و بیکاری لجام گسیخته در گیلانغرب باعث گردیده که جوانان به همان مسائلی که ذکر کردیم گرفتار شوند.

اما سوال اینجاست که دلیل این نرخ بیکاری بالا و رکود در بازار و سایر مشکلات اقتصادی در گیلانغرب چیست ؟

 

شهرستان گیلانغرب به عنوان یکی از شهرهای مرزی ایران و همسایه با کشورعراق دارای یک بازارچه مرزی به اسم سومار برای تجارت و دادوستد است که به علت نبود راه ارتباطی مناسب فعلا این بازارچه روند رو به رشد وفعالی نداشته که بتواند گوشه ای از مسئله اشتغال جوانان را حل کند.

 

 ازطرف دیگر گیلانغرب باوجود سه سد مخزنی و ذخیره آب حدودا 70 میلیون متر مکعب آب دارای منابع آبی کافی برای کشاورزی و باغداری و... می باشد اما متاسفانه عدم کارایی و پیگیری مسئولین و سایر عوامل باعث گردیده ما نتوانیم از ظرفیت منابع آبی و کشاورزی به عنوان مهمترین مزیت نسبی این منطقه استفاده کنیم و زمینه ای دیگر را برای اشتغال جوانان فراهم کنیم .

 

راههای زیادی برای برون رفت از معضل بیکاری وجود دارد که به اعتقاد بنده مهمترین عوامل همین دو مورد بود که اگر با دلسوزی و پیگیری و تلاش زیاد مسئولین مدیریت شود می توان با بستر سازی شغلی مناسب زمینه اشتغال را برای جوانان مهیا ساخت.

ارسال نظرات