خبرهای داغ:
مدیرکل پایگاه منطقه ای، آموزشی انتقال خون خوزستان خبرداد
مدیر کل پایگاه منطقه ای، آموزشی انتقال خون خوزستان گفت: 13 پایگاه انتقال خون در خوزستان فعال هستند
کد خبر: ۸۶۸۹۴۳۵
|
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲

به گزارش خبرنگاربسیج از اهواز،عبدالحسین قاسم زاده یکشنبه در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: اهدا کنندگان به سه دسته شامل بار اول، با سابقه و مستمر تقسیم بندی می شوند که باسابقه به معنای داشتن حداقل یک بار سابقه اهدای خون، و مستمر حداقل در یک سال، دوبار متوالی خون اهدا کرده باشد.

وی افزود: هر چقدر شاخص اهدا کننده مستمر بالاتر باشد یعنی ایمنی خون در آن مرکز بالاتر است چون اهدا کننده مستمر شرایط اهدای خون و ایمنی بالایی دارد.

قاسم زاده ادامه داد: سالیانه با بیش از 180 هزار مراجعه کننده، 115 هزار واحد خونی در خوزستان تولید می شود که استان پارسال از نظر میزان تولید خون، رتبه چهارم را در کشور کسب کرد.

مدیرکل پایگاه منطقه ای، آموزشی انتقال خون خوزستان گفت: در سال، بیش از 230 هزار واحد فرآورده خونی در خوزستان تهیه و در اختیار بیماران نیازمند در بیمارستان ها قرار می گیرد و محصولات مختلف خونی متناسب با دستورات پزشکی و موارد مصرف در بیمارستان ها استفاده می شود.

وی اضافه کرد: انتقال خون خوزستان از سال 86 تاکنون بیش از 150 هزار واحد پلاسما را برای تبدیل شدن به دارو به کشورهای خارجی از جمله آلمان ارسال کرده که پس از تبدیل به داروهای مورد نیاز بیماران به کشور برگشت و در اختیار آنها قرار گرفته و می گیرد.

قاسم زاده در خصوص کمبود گروه های خونی گفت: خون با گروه های منفی به همان نسبت که پراکندگی کمی در جامعه دارند به همان نسبت موارد مصرف آنها در بیمارستان ها نیز زیاد نیست.

مدیر کل پایگاه منطقه ای، آموزشی انتقال خون خوزستان ادامه داد:خوزستان به استان های دیگر خون ارسال نمی کند اما در صورت نیاز از استان های دیگر دریافت می کند چون مصرف خون در خوزستان نسبت به استان های دیگر بالاتر است.

وی اظهار کرد: از آنجا که خوزستان دارای بیمارستان های بزرگ و امکانات خوبی است در نتیجه با بیماران مراجعه کننده از استان های دیگر به مراکز درمانی خوزستان، نیاز بیشتری به خون وجود دارد.

قاسم زاده با اشاره به اینکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم افزود: این تصور وجود دارد که اهدای خون در این ماه باعث ضعف می شود اما از نظر پزشکی دادن خون پس از صرف سحری تا 12 ظهر برای فرد روزه دار منعی ندارد.

وی گفت: پایگاه های انتقال خون در ماه مبارک رمضان از ساعت 6 بعد از ظهر تا 10 شب آماده دریافت خون روزه دارانی هستند که قصد اهدای خون پس از افطار را دارند.

وی ادامه داد: انتقال خون خوزستان در روزهای با مراجعه کننده کمتر، ذخایر خونی را برای تامین نیاز بیمارستان ها نگهداری می کند.

قاسم زاده اظهار کرد: زنان هر چهار ماه یکبار و مردان هر سه ماه یکبار می توانند خون اهدا کنند و درصد اهدا کنندگان زن در کشور و خوزستان پایین تر از مردان است.

مدیرکل پایگاه منطقه ای، آموزشی انتقال خون خوزستان افزود: بیشترین سن برای اهدا بالای 63 سال و کمترین سن 17 سال است و اهدا کنندگان خوزستان در رده سنی 20 تا 40 سال قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 13 پایگاه انتقال خون در خوزستان فعال هستند که سه پایگاه در اهواز استقرار دارند.

قاسم زاده ادامه داد: خون محصولی است که تولید آن برابر با نیاز برنامه ریزی می شود و پراکندگی پایگاه ها بر اساس طرح آمایش استانی یعنی بر اساس فاصله ها، نسبت جمعیتی، تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی، اهدا کننده و یا ضریب نفوذ برخی بیماری ها در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام/ض

ارسال نظرات
پر بیننده ها