کارشناس توسعه گفت: یکی از ویژگی های آقای جفری ساکس این است که به هر کشوری که وارد می شود، برای اینکه نسخه دهد می گوید با خودم پول می آورم.
کد خبر: ۸۶۸۹۵۰۴
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

محمدصادق شهبازی کارشناس توسعه در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج  درباره سفر جفری ساکس (همکار جورج سوروس) به تهران،  با بازخوانی سوابق گذشته این فرد و جریان متبوع وی، اظهار داشت: وقتی که آمریکا در دهه های 60 تا 90 میلادی به دنبال بازسازی کشورهای جهان سوم و کشورهای اروپایی بود و می خواست اقتصاد این ها را بر اساس اصول اقتصاد بازار آزاد شکل دهد، یک استاد در دانشگاه شیکاگو میلتون فریدمن که به عنوان پدر اقتصاد بازار آزاد خوانده می شود همراه آمریکا در این تغییرات بود و هر کودتایی که آمریکا می خواست انجام دهد اول اقتصاد بعد از کودتا را همچون فریدمن مشخص می کرد و بعد آمریکا در آن کشور کودتا و یا دخالت نظامی می کرد مهمترین نمونه ها هم اندونزی و شیلی است که آگوستو پینوشه در داخل شیلی به قدرت نشست با پیر شدن میلتون فریدمن از دهه 80 جای او را جفری ساکس گرفت. جفری ساکس در آن روزها در دانشگاه هاروارد بود و به کشورهای مختلف مسافرت می کرد و اقتصاد آن ها را سامان می داد؛ اقتصاد بولیوی که منفجر شد با طراحی او شکل گرفت، اروپای شرقی که شروع آن از لهستان بود و بعد به کل اروپای شرقی سرایت پیدا کرد که در اکثر موارد هم با حمایت جورج سروس این سفرها انجام می شد و مهمتر از همه مغز متفکر یلتسین برای فروپاشی شوروی و سامان دادن اقتصاد بعد از دوره شوروی بود که او جزو تیم اصلی یلتسین بود و به همین علت در دانشگاه هاروارد هم به مسئولیت موسسه توسعه بین المللی دانشگاه هاردوارد منصوب شد ولی در اکثر قریب به اتفاق موارد، این برنامه ها و دخالت ها موجب بحران شد مثلا روسیه دچار بحران و کودتا شد و کار به جایی رسید که کمتر از یک دهه یلتسین مجبور به کناره گیری شد و کار را به پوتین واگذار نمود؛ یا اقتصاد بولیوی در وضعیت انفجاری قرار گرفت و مورالس در اعتراض به وضعیتی که اینها ایجاد کرده بودند، توانست به قدرت برسد. در اروپای شرقی هم بحران اقتصادی بیشترین لطمه را به کشورها وارد کرد؛ همه اینها ثمره نقشه های آقای جفری ساکس بود.

عضو سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی در ادامه بازخوانی تاریخی جریان مذکور اظهار داشت: جفری ساکس، بعد از چند سال که این بحران ها مشخص شد و مشخصا بعد از اتفاقات روسیه مجبور شد دانشگاه هاروارد را ترک کند و به دانشگاه کلمبیا رفت و به مشاورت آقای بان کی مون منصوب شد ولی در مجموعه مواضعش تغییر جدی ایجاد نشده است؛ تنها موردی که اشکالاتی را که پذیرفته، ماجرای روسیه است که می گوید اقتصاد روسیه منفجر شد یک طبقه مرفه در داخل روسیه شکل گرفت و کار ناتمام ماند.

کارشناس توسعه در مورد کیفیت و اهداف سفرهای جفری ساکس به کشورهای مختلف بیان کرد: یکی از ویژگی های آقای جفری ساکس این است که به هر کشوری که وارد می شود، برای اینکه نسخه دهد می گوید با خودم پول می آورم. در داخل لهستان با خودش پول برد، در روسیه وعده 15 میلیارد دلار داده بود که البته این وعده محقق نشد و یکی از مهمترین دلایل و اصلاحاتی که اصلاحات سرمایه دارانه ای که می خواست انجام دهد به انفجار انجامید، وعده های آقای جفری ساکس بود.

شهبازی سپس به ماجرای حضور جفری ساکس در ایران پرداخت و گفت: سوال این است که با چه نیتی این سفر در حال انجام است؟ آیا پشت صحنه طراحی ها برای اقتصاد کشور، براساس همان الگوهای انفجاری که داخل اروپای شرقی و آمریکای لاتین به وسیله آقای جفری ساکس انجام شد، در حال ایجاد است؟ یا اتفاقات پشت صحنه دیگری در جال وقوع است که ما اطلاع نداریم. به هرحال آمدن آقای جفری ساکس به ایران با این سابقه تیره سوال برانگیز است و باید مورد سوال و جدی قرار بگیرد.

عضو سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: حداقل این است که آقای جفری ساکس باید بیاید جلوی اقتصاددانان عدالتخواه کشور قرار بگیرد و به سوالات جدی آنها پاسخ دهد. اگر مسئولین واقعا هدف مثبتی از سفر وی به ایران دارند، پیشنهاد مشخص ما برگزاری مناظره میان اقتصاددانان عدالتخواه کشور با این فرد است.

وی یادآور شد: ما تجربه های تلخ نسخه های بانک جهانی، نسخه های سرمایه داری قبل از انقلاب و در دهه 70 در داخل کشور را داریم و حتی کشور 5 سال ابتدای دهه 70 به آشوب کشیده شده بود؛ مهمترین مسئله این است که جلوی این حرکت گرفته شود و ایشان به عنوان پاسخگو این اقدامات گذشته که انجام داده است، بیاید در دانشگاه های ما جوابگو باشد.

وی درباره میزبانان حضور چنین فردی در داخل کشور نیز اظهار داشت: همان طور که در رسانه ها مطرح شد، ایشان با دعوت سازمان ملل به تهران آمده است و چندین مکان از جمله دفتر مطالبات وزارت خارجه و دانشگاه امیرکبیر برای سخنرانی او برنامه ریزی کردند.

ارسال نظرات