آنچه در همایش اقتصاد مقاومتی فرمانداران گذشت؛

«معشوره» به شورای عالی آب رفت/ سرمایه‌گذار پالایشگاه را نمی‌خواهد

همایش اقتصاد مقاومتی فرمانداران لرستان برگزار شدو در آن مباحثی مانند تعیین تکلیف سد معشوره، سرمایه گذاری در پالایشگاه پلدختر، بیکاری کارگران کاشی جم و ... مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۶۹۰۲۰۹
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، شامگاه یکشنبه همایش اقتصاد مقاومتی استان با حضور فرمانداران و بخشداران شهرستان های استان برگزار شد و در این جلسه فرمانداران شهرستان های استان نظرات خود را در خصوص سند اشتغال و سند اقتصاد مقاومتی استان بیان کردند.

هیچ سرمایه گذاری پالایشگاه پلدختر را نمی خواهد!

فرماندار شهرستان پلدختر به بی میلی سرمایه گذاران وارد شده به این شهرستان برای سرمایه گذاری در پالایشگاه این شهرستان اشاره کرد و گفت: برای تامین خوراک پالایشگاه شهرستان پلدختر با سرمایه گذاران زیادی صحبت کرده ایم که می گویند زیر ۱۰۰ هزار بشکه برای سرمایه گذاری آن ها مقرون به صرفه نیست و از سرمایه گذاری در پالایشگاه پلدختر منصرف می شوند.

نورالدین درمنان یکی از آیتم های اقتصاد مقاومتی را مردمی بودن آن و حضور بخش خصوصی دانست و گفت: وجود تسهیلات بانکی با سود بانکی بالا و نبود سرمایه در گردش برای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از موانع سرمایه گذاری هستند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه ایراد فرماندار پلدختر درست بوده زیرا هیچ سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی و پالایشگاه با کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه توجیه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: برای رفع این ایراد از معاون برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواسته می شود اقدامات لازم را انجام دهد.

هوشنگ بازوند سهم سرمایه در گردش استان را ۴۰۶ میلیارد تومان دانست و افزود: بر اساس این مبلغ توزیع شهرستانی صورت خواهد گرفت.

وی میزان نقدینگی موجود در کشور را حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: برای خروج از رکود و ایجاد اشتغال در استان باید سالی چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در لرستان صورت گیرد.

بازوند درخصوص ایجاد بندر خشک در شهرستان دورود گفت: پیشنهاد ایجاد بندرخشک در دورود توسط نماینده قبلی این شهرستان مطرح شد ولی چون زمین در نظر گرفته شده برای این منظور کوچک بود مجوزی برای ایجاد بندر خشک صادر نشد.

استخدامی هایی که برایشان اعتبار در نظر گرفته نشده است

فرماندار شهرستان دورود نیز در این جلسه به افتتاح ایستگاه پمپاژ در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در حوزه شهرستانی بعضی از پروژه ها و طرح ها در یک بازه زمانی کوتاه مدت نتیجه می دهند بطوریکه دو نفر جوان با ایجاد یک واحد تولیدی با سرمایه گذاری بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان موفق شده اند برای ۳۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کنند.

ماشاالله نعمتی پور افزود: لازم بود قبل از نهایی شدن سند اشتغال استان پیشنهادات فرمانداران در حوزه شهرستان ها برای نهایی شدن سند گرفته شود.

فرماندار شهرستان کوهدشت نیز با اشاره به اینکه این شهرستان در بحث بیکاری رتبه هشتم را در میان شهرستان های استان دارد، اظهار داشت: با وجود بیکاری بالا در این شهرستان و محرومیت آن تقاضا می شود توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

احسان جهانیان با بیان اینکه در بحث گازرسانی به روستاهای کوهدشت ۲۱۸ نفر اشتغال زایی درنظر گرفته شده است عنوان کرد: این شغل ها، شغل های پایداری نیستند و با پایان پروژه های پیمانکاری این افراد نیز بیکار می شوند..

وی با اشاره به اینکه برای جذب ۴۵ نفر از معلمان حق التدریس این شهرستان و هفت نفر از افرادی که از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شده اند اعتباری در نظر گرفته نشده است، افزود: روند استخدام در آموزش و پرورش متوقف شده در حالیکه ۵۲ نفر در کوهدشت سهمیه جذب در آموزش و پرورش را دارند.

۴۵۰ کارگر سامان کاشی بیکار شدند

فرماندار شهرستان دلفان نیز محور اصلی اشتغال در این شهرستان را بحث کشاورزی و زیر بخش های آن دانست و گفت: از مجموع دوهزار و ۲۹ شغل در نظر گرفته شده برای این شهرستان بیش از ۵۰ درصد به بخش خدماتی اختصاص داده شده که عمدتا مربوط به پروژه ها و فعالیت های پیمانکاری است لذا این شغل ها ناپایدار هستند.

طولابی به عملکرد بانک ها در خصوص اعطای تسهیلات برای تامین اشتغال در این شهرستان انتقاد کرد و گفت: بانک ها در رابطه با سند اشتغال موانع و بهانه های مختلفی از جمله محدودیت سنی برای ایجاد اشتغال را مطرح می کنند لذا باید راهکارهایی برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

فرماندار بروجرد نیز به موضوع تعطیل بودن کارخانه سامان کاشی بروحرد اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود سرمایه گذاری حجیمی که در این کارخانه انجام شده ۴۵۰ نفر از کارکنان آن بیکار شده اند.

مسلم پورقاسمیان خواستار تزریق اعتباراتی از طریق تسهیلات برای راه اندازی سامان کاشی شد و بیان داشت: باید موانع و مشکلات موجود بر سر راه کارخانه ها رفع شود و کارخانه ایی که در حال رکود است را به چرخه تولید باز گردانیم.

وی اعتبار مورد نیاز برای احداث شرکت سردشت غرب بروجرد را ۱.۵ میلیارد تومان برشمرد و گفت: اعتباراتی برای بعضی از پرو ژه های خیرساز در نظر گرفته شده است که خیران با وجود تسهیلات می توانند زودتر پروژه ها را به بهره برداری برسانند.

فرماندار افزود : بین ۲۵ تا ۴۵ درصد از واحدهای دامی و مرغداری این شهرستان به دلیل نداشتن سرمایه در گردش راکد مانده اند.

نظرخواهی پیامکی از فرمانداران در رابطه با سهم اشتغال!

استاندار لرستان بعد از شنیدن اظهار نظر فرمانداران شهرستان های استان در خصوص وجود برخی مشکلات در سند اشتغال استان اظهار داشت: در سند اشتغال استان باید فرمانداران شهرستان ها روی سهم خود نظر می دادند و ما نسبت به برگزاری جلسه با فرمانداران تاکید کرده بودیم که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت با فرمانداران جلسه گذاشته ایم ولی طوری که مشخص است آشتاب از طریق پیامک نظر فرمانداران را گرفته است.

بازوند افزود: لازم است فردا صبح جلسه ای از سوی مدیرکل تعاون و کار استان برگزار شده و به سوالات فرمانداران شهرستان ها در خصوص سند اشتغال استان پاسخ داده شود.

«معشوره» به شورای عالی آب رفت

وی با بیان اینکه اجرای سد معشوره به طور قطع در دستورکار سند اقتصاد مقاومتی استان قرار می گیرد، افزود: وضعیت اجرایی سد معشوره کوهدشت روز چهارشنبه در دستورکار شورای عالی آب قرار گرفته و تعیین تکلیف می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: از فرمانداران شهرستان های استان درخواست داریم سند اشتغال استان را رصد کرده و روند اجرایی شدن آن را از دستگاه های اجرایی شهرستان مطالبه کنند.

مهرداد غضنفری به تشکیل کمیته نظارت و ارزیابی سند اشتغال استان اشاره کرد و گفت: این کمیته به صورت هفتگی از طریق دفاتر ستادی استانداری پیگیری شده و ما مصمم به اجرای سند اشتغال استان هستیم.

وی افزود: سال گذشته شاهد کاهش نرخ بیکاری استان و افزایش میزان مشارکت مردم بودیم و این امر نشان دهنده توانایی بالای مدیریتی استان است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار