کاهش سن مصرف قلیان و شکسته شدن قبح استعمال آن در بین خانواده ها زنگ خطری است که در صورت عدم هوشیاری مسئولین ذیربط و خانواده ها بنیان جامعه را خواهد لرزاند.
کد خبر: ۸۶۹۰۳۰۵
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر، امروزه با وجود اینکه بسیاری از جوانان از مضرات قلیان کشیدن اطلاع و آگاهی دارند باز هم به سراغ آن میروند.

از سویی برخی از جوانان به ویژه نوجوانان آن را تفریح دانسته و ادعا میکنند که مصرف تفننی است در حالی که آنها کاملا به این تفریح مضر عادت میکنند و در واقع کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز سبب اعتیاد به آن میشود.

این روزها وقتی در جمع تعدادی از جوانان قرار میگیرید سخن از طعمهای مختلف چون دو سیب، هلو، پرتقال، نعناع، آلبالو، انگور، دارچین و لیمو میزنند حتی شوخیهای جوانان نیز تبدیل به این مطالب و عناوین شده و به قول خود آنها « چه طعمی میل دارید» یکی از جملات معروفی است که امروزه حتی بین نوجوانان نیز به شوخی یا جدی رد و بدل میشود.

کاهش سن مصرف قلیان و سیگار در جامعه به یکی از نگرانکنندهترین مسائل در بین مردم و مسئولان تبدیل شده است.

البته مسئولان امر در زمینه کاهش سن مصرف قلیان هشدارهای لازم را به خانوادهها میدهند اما تاکنون نتایجی از این هشدارها گرفته نشده است.

طی سالهای گذشته اقدامات زیادی چون پلمب مراکزی که قلیان ارائه میشود، انجام شد، اما در حال حاضر استفاده از قلیان در چایخانه ‏ها و قهوهخانهها یک امر عادی تلقی شده و مسئولان مربوط نیز از این امر اطلاع دارند.

سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

استفاده از قلیان در کنار سرطان ریه با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان و مثانه نیز همراه است از سویی تحقیقات نشان داده که کشیدن قلیان خطر ابتلا به سل ریوی را نیز افزایش می‌دهد.

مصرف سیگار و قلیان سبب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمونهای جنسی شده و به تسریع پوکی استخوان منجر میشود.

افرادی که قلیان می‌کشند باید از این واقعیت مطلع باشند که دود قلیان چون از آب رد می‌شود و مرطوب است مدت زمان بیشتری در ریه‌ها می‌ماند، برخی میکروب‌ها، عمدتا باکتری‌هایی که سبب ابتلا به بیماری سل می‌شوند، در لوله قلیان وجود دارد.

امیدواریم مسئولان در همه نقاط کشور از جمله نیر موضوع پلمب مراکزی را که قلیان به مشتری میدهند را جدی گرفته و همواره برای حفظ سلامت جسمی و اجتماعی افراد مورد توجه قرار دهند.

ارسال نظرات