"رمضان ماه نزول قرآن و صعود انسان است"

روزه، آموزش صبر و مجاهدت با نفس است

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: روزه نوعی صبر کردن است تا انسان مجاهدت با نفس را بیاموزد.
کد خبر: ۸۶۹۰۳۲۴
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در مراسم افتتاحیه برنامه‌های قرآنی و اخلاقی ماه مبارک رمضان سپاه روح‌الله که در حسینیه این نهاد برگزار شد با اشاره به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه رمضان فرصتی برای مهار نفس سرکش آدمی است تا انسان در مقابل پروردگار خویش سر به خاک بگذارد و سجده بندگی به جای آورد.

وی افزود: در این ماه مبارک شرایط برای اصلاح درون فراهم است مومنان بایستی با استفاده از فرصت‌ها تعالیم قرآنی و دینی را بیش از پیش در زندگی به کار گیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: ماه مبارک رمضان با برکات و نعمت‌های الهی ذخایر درون انسان را از خزانه موهبت و الطاف بیکران الهی غنی می‌سازد و راه ایمان و تقوای الهی را هموار می‌کند، ماه بهار قرآن و ماه توفیق طاعات و عبادات است.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره به لزوم حفظ حرمت این ماه گفت: بهره‌مندی و درک صحیح از برکات ماه مبارک رمضان، زمینه به دست آوردن مواهب و عطایای الهی را فراهم می‌سازد و افزایش آگاهی مردم از اهمیت و جایگاه فضیلت‌های ماه رمضان، حفظ حرمت این ماه در جامعه را به دنبال دارد.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای تقویت بنیان‌های اعتقادی و ایمانی است

وی لحظه‌لحظه این ماه را معنویت و بخشش گناهان دانست و افزود: باید تلاش کنیم از لحظات این ماه برای پاکسازی روح و جان استفاده کنیم و با عبادت مخلصانه و کمک به همنوعان توشه‌ای از این ماه برداریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: با تفسیر روشن دعاهای صحیفه سجادیه، مفاتیح‌الجنان، نهج‌البلاغه و کتاب بهار مرحوم مجلسی و تبیین اهمیت و جایگاه بالای ماه مبارک رمضان می‌توان مردم را برای استفاده هر چه بیشتر از فضایل این ماه آماده‌تر کرد.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی رمضان را ماه نزول قرآن خواند و گفت: ماه رمضان را قدر بدانیم، ماهی که قرآن یکباره بر قلب مبارک پیامبر اسلام(ص) نازل شد، آیات قرآن کریم جای تدبر است برخی از آیات به تدریج بر پیامبر(ص) نازل شد ولی خداوند متعال برخی از احکام را نیز یک‌باره نازل فرموده است به عنوان مثال مسئله انفال بعد از جنگ بدر نازل شد، آیه انفال و خمس دوباره ندارند "وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِن شَی ءٍ فَأَنَّ للَّهِ ِ خُمُسَهُ"

وی افزود: در رابطه با خمس و انفال، آیات متعدد وجود ندارد البته آیاتی در تأکید پرداخت زکات و صدقات نازل شده است و در امور مالی، انفاق و صدقات و احسان و.. آیات متعددی نازل شده اما این عناوین خاص در قرآن کریم یک یا دو آیه در مورد فیء، یک آیه در مورد خمس و یک مورد انفال آمده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: قرآن کریم سه مفهوم مقدس را در بسیاری از آیات خود توأم آورده ایمان، هجرت و جهاد که ایمان مهمترین شرط رستگاری بشر است.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی با اشاره اقسام هجرت گفت: هجرت نیز بر دو قسم است هجرت صغری و هجرت کبری، "هجرت صغری" آن است كه انسان از محلی كه نتواند در آن شعایر دینی را احیا كند،‌ كوچ كرده و به جایگاهی برود كه توان اقامه دین در آن جایگاه میسر باشد و «هجرت كبری» آن است كه انسان از هرگونه پلیدی، دوری و پرهیز كند.

وی افزود: آیه پنجم سوره مدثر به این مهم اشاره کرده و خداوند چنین فرموده است " از خواسته‌های باطل نفس كوچ كرده و به حدی برسد كه نفس، از او طلب گناه نكند." پس هجرت صغری،‌ و هجرت كبری در برابر جهاد اصغر و جهاد اكبر هستند و با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: "جهاد اصغر" آن است كه انسان با دشمن بیرون بجنگد و پیروز شود "جهاد اكبر" آن است كه انسان با دشمن درون نبرد كرده، عادل و با تقوی شده و در صحنه نبرد با هوس درون، پیروز شود، ماه رمضان بهترین فرصت برای جامه عمل پوشیدن به این امور است و اگر انسان از گناه بدور شد و روح خود را صیقل بخشید بی‌شک سعی می‌کند همواره آن را مطهر نگه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار