فضای مجازی همان گونه که مزایای فوق العاده ای دارد، معایب زیادی نیز دارد و می تواند همچون دیگر وسایل ارتباطی نوین، خود چالشی برای جوامع و حاکمیت ها باشد.
کد خبر: ۸۶۹۱۰۷۵
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان: فرمانده سپاه ناحیه ماهنشان در جمع بسجیان و نشست بصیرتی گفت: برای مقابله با تبادل اطلاعات یکسویه ، ضد ارزشی و منفی در فضای مجازی لازم است افراد ارزشی و بسیجی در تمام قالبهای موجود در دنیای مجازی محتوای غنی اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی را برای کاربران جویای حق و تشنه آموزه های ناب اسلامی عرضه کنند.

مجتبی برزگر با اشاره به نقش سایبر و فضای مجازی در جذب جوانان به اسلام و ترویج مبانی غیر اسلامی و بی محتوا افزود: گسترش روزافزون فناوری جدید ارتباطات در سال های اخیر، تمام جنبه های فرهنگ و حیات اجتماعی را با چالش روبه رو کرده است و به لحاظ چند بعدی هم مزایا دارد و هم معایب .

وی در ادامه اظهار داشت: فضای مجازی همان گونه که مزایای فوق العاده ای دارد، معایب زیادی نیز دارد و می تواند همچون دیگر وسایل ارتباطی نوین، خود چالشی برای جوامع و حاکمیت ها باشد.

فرمانده سپاه ناحیه ماهنشان گفت: جدای از تأثیرات مثبتی که فضای مجازی دارد، استفاده نابهنجار و نادرست از آن سبب بروز یک سری چالش هایی می شود که در درجه اول اعتیاد اینترنتی را به همراه دارد، که این امر از نظر روان شناسی سبب ایجاد اختلال هایی در اخلاق و شخصیت هویتی فرد می شوند.

برزگر اظهارکرد: اگر استفاده نادرست از فضای مجازی ادامه پیدا کند، فرد با واقعیت هایی که در آن رشد کرده بیگانه می شود و هنجارها و الگوهایی را که زمانی می توانست با آنها ارتباط برقرار کند، بی ارزش و کم اهمیت می شوند و در مقابل عناصر و ارزش هایی را جایگزین آن می سازد که در بطن فضای مجازی قابل تعریف هستند بنابراین نتیجه این امر، دوگانگی در هویت و شخصیت فرد می شود که سلامت روانی او را به مخاطره می اندازد.

وی با بیان اثرات مخرب استفاده ناصحیح از فضای مجازی و اینکه خواه یا ناخواه فرزندانمان و نسل جدید جامعه با آن سر و کار دارد، افزود: لازم است در سطح جامعه نسبت به استفاده صحیح از فضای مجازی و اثرات مثبت و منفی که این پدیده دارد، فرهنگ سازی شود که این امر یکی از وظایف مراکز فرهنگی کشور است، که نقش دولت در این امر می تواند بسیار مؤثر باشد.

فرمانده سپاه ناحیه ماهنشان با اشاره به استفاده درست از تکنولوژی های امروزه، گفت: فضای مجازی به عنوان یکی از جدیدترین ابزار تبلیغ دینی در یک محیط پر مخاطب و مملو از کاربران جستجو گر مدرن، امکان انتقال آموزه ها و مفاهیم دینی و غیر دینی را فراهم ساخته است بنابراین باید افراد ارزشی وارد این عرصه شوند تا دشمنان که با این نوع ابزار قصد داشتند جوانان و آینده این کشور را تهدید کنند و همچنان هم کمی موفق عمل کردند به فرصت تبدیل شده و با تولید محتوای اسلامی و انقلابی و فرهنگ اصیل ایرانی آنان را در اجرای نرم خویانه نقشه هایشان شکست دهند.

برزگر اظهار کرد: امروزه اینترنت، فضا و موقعیتی را در عرصه فن آوری و اطلاعات در جهان کنونی ایجاد کرده، که به هیچ عنوان توجیهی برای چشم پوشی و نادیده انگاشتن آن وجود ندارد. گسترش روز افزون و همه جانبه و نیز حضور بسیار فراگیر آن در تمام زوایای پنهان و آشکار جوامع انسانی موجب شده ، تا از آن برای تبادل اطلاعات و انتقال مفاهیم و محتوای هدفمند، بهره گیری شود.

وی افزود: با توجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی به هر میزان که دچار کم کاری شویم و یا ورود و حضور پر رنگ در فضای سایبر را جدی نگیریم و یا تعلل و غیبت در تمام صحنه ها و زمینه ها و بسترهای قابل بهره گیری در این فضا داشته باشیم، مطمئناً لطمات و صدمات جبران ناپذیرتری در آینده در زمینه ارتباطات و تبادل اطلاعات با جهان خارج خواهیم داشت و این فرصت بسیار ارزشمند، با بی توجهی ما، تبدیل به تهدید خواهد شد.

فرمانده سپاه ناحیه ماهنشان گفت: شایسته است در این فضای چالشی با هدف تبدیل تهدید و تحدید زمان و مکان تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی، به فرصت، یا برای کاهش تهدیدها، در مقابل فرصتها بسیار زیرکانه و مسئولانه به بهره گیری از تمام توان و ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری در این حوزه، وارد عرصه تولید و انتقال مفاهیم، محتوا و اطلاعات شویم.

ارسال نظرات