خبرهای داغ:

فرصتی برای عروج از فرش به عرش/ ابعاد اجتماعی رمضان را دریابیم

رمضان فرصتی است که خداوند در برابر بندگان خویش قرار داده است تا بار دیگر آنها را از ظاهر دنیا جدا کرده و به واقعیات الهی معطوف سازد.
کد خبر: ۸۶۹۱۳۷۱
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سلام بر رمضان زیباترین ماه الهی، ماه رحمت و مغفرت، ماه ضیافت‌الله، ماهی که خوان نعمت خداوندی گشوده می‌شود و مشتاقان کوی الهی برای بهره‌گیری از لحظه لحظه آن سر از پا نمی‌شناسند. ماهی که در سحرگاهش می‌خوانی :اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ کَمَالِکَ بِأَکْمَلِهِ وَ کُلُّ کَمَالِکَ کَامِلٌ ... و در افطارش لب می‌گشایی با زمزمه :اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ ، ماهی که شب‌های قدرش زمزمه می‌کنی :سُبْحانَکَ یا لا اِلـهَ إلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ ... و ماهی که در پایانش می‌خوانی :اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ...

آری فرا رسیده است ماهی که لحظه لحظه‌اش ذکر و نیایش است. ماهی که نفس را، جان را ، دل و دیده را نور دیگری می‌بخشد و تکیه‌گاه صالحان و عابدان می‌شود. ماه رمضان ماه ضیافت الهی بار دیگر فرا رسیده و خوشا به حال آنانکه سبد توشه‌شان در این ماه لبریز از مناجات‌های الهی گردد...

ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن از جمله ماه‌هایی است که خداوند متعال آن را راهی برای بازگشت بندگان به سوی خود قرار داده و ضروری است که با بهره‌گیری از این ماه نفس‌های خود را از زنگار گناهان بشوییم و برای درک حقانیت الهی لحظه‌ای فروگذار نکنیم. ماه رمضان ماهی است که می‌توان بخشید و بخشیده شد، می‌توان با آبی پاک تمام غم‌ها و کینه‌ها را شست و تماشاگر لبخند خدا بود...

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس فدایی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه ماه رمضان ماه رویش‌های الهی در وجود انسان است، گفت: این ماه ماهی است که انسان در محضر خداوند قرار می‌گیرد و نگاه خداوند در تمام روح و جان انسان حس می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها قلب سلیم می‌تواند با خداوند ارتباط یابد، ادامه داد: برای درک این مهم باید ذات وجودی خود را از هرگونه کینه و کدورت پاک سازیم و خود را از دلبستگی به دنیا رها کنیم.

فدایی با اشاره به اینکه باید قلب انسان از هر آنچه غیر خداست خالی و پاک شود، گفت: تنها قلب است که می‌تواند جایی برای حضور خداوند باشد و اگر آن را با چیزی غیر از خداوند پر کنیم بی‌شک از واماندگان درگاه الهی خواهیم بود.

وی با اذعان به اینکه تنها انسان کامل و به کمال یافته می‌تواند به درک واقعی و درست ماه رمضان نائل شود، گفت: باید از آنچه غیر خدایی است دور شد تا بتوانیم در این ماه تحولی نو در قلب و روح و زندگیمان ایجاد کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: ماه رمضان فرصتی برای سیر و سلوک عرفانی است و باید با مراقبه و انجام امور دینی از هر آنچه مانع رسیدن به کمال خداوندی می‌شود دور شد.

وی این ماه را کارخانه انسان سازی عنوان و تصریح کرد: باید تلاش کرد تا در پایان ماه قلب و روحی سالم سرشار از معنویت  داشته باشیم و این مهم مهیا نمی‌شود مگر با شب زنده‌داری و احیای شب‌های قدر و بهره بردن از فضیلت‌های این ماه.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی حیدری کارشناس مذهبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه ماه رمضان ماه نزول قرآن و ماه غفران و رحمت الهی است، گفت: این ماه فرصتی برای بازگشت انسان‌های خطاکار به سوی خداست و می‌توان با استغفار و طلب آمرزش بنده درگاه اوحدیت شد‌.

وی با بیان اینکه ماه رمضان فرصتی مناسب برای مبلغان دین است، ادامه داد: باید مبلغان از این فرصت بهره جویند و منابر را برای بیان معارف و احکام دینی و چگونگی رسیدن به کمال الهی اختصاص دهند.

حیدری با اشاره به اینکه امروزه دشمنان تلاش‌های فراوانی برای اسلام‌زدایی و دور کردن جوانان از مبانی دینی دارند، افزود: رمضان فرصتی مناسب برای رفع شبهات و ترویج دین اسلام و علوم اسلامی است که لازم است مبلغان و عالمان دینی در منابر خود به آن توجه کنند و از سیاسی بازی بپرهیزند.

کارشناس مذهبی اذعان کرد: ماه رمضان ماهی است که می‌توان با بهره‌مندی از آن به معنویتی دست یافت که هرگز انسان چنین توفیقی را در دیگر ماه‌های سال تجربه نکرده است.

وی با بیان اینکه در این ماه نفس کشیدن و خواب روزه‌دار نیز عبادت است، افزود: انسان باید در این ماه با خلوص نیت به سوی پروردگارش قدم بردارد و این نعمت الهی را قدر دانسته و شاکر لطف الهی باشد.

حیدری توجه به صله رحم، احترام به پدر و مادر و نیکی و بخشش به دیگران و دوری از حرام‌های الهی را در این ماه لازم دانست و گفت: اگر می‌خواهیم جزو بندگان و اهالی این ماه باشیم باید در این ماه نسبت به این مسائل بیش از گذشته حساس شویم و به آنها توجه کنیم.

احمدرضا آل طاهر مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل دینی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ماه رمضان را یک حرکت فردی و جمعی برای تقرب به خداوند دانست و افزود: البته اکنون بیشتر در خصوص جنبه‌های فردی ماه مبارک رمضان تمرکز صورت گرفته است درحالی که از منظر جمعی نیز رمضان فرصتی برای کمال جامعه انسانی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از اعمال و عبادات ماه مبارک رمضان در صورت جمعی بودن ثواب بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برخی ممنوعیت‌ها مثل تظاهر به روزه خواری در ملأ عام نشان از یک نظم و انضباط جمعی می‌دهد و به تعبیر بهتر در ماه رمضان روح معنویت در سیمای جمعی ظهور می‌کند.

آل طاهر یکی دیگر از این مظاهر را شب‌های لیالی قدر و احیای این شب‌ها به طور جمعی عنوان و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر این محافل با استقبال بسیار گسترده مردم و به ویژه قشر جوان مواجه شده است و این نشان می‌دهد که رمضان درمان دردهای جامعه امروز ماست.

استاد دانشگاه یکی از موضوعاتی که مومنین در ماه مبارک رمضان باید بدان توجه داشته باشند را جلب جوانان به اسلام دانست و افزود: این یک واقعیت است که بخشی از بدنه جامعه جوان هرچند کوچک دچار برخی آسیب های اجتماعی شده است و فرصت ماه مبارک رمضان این امکان را ایجاد می‌کند که این افراد مجذوب معنویت اسلامی شوند.

از این رو در نهایت باید گفت رمضان فرصتی است که خداوند در برابر بندگان خویش قرار داده است تا بار دیگر آنها را از ظاهر دنیا جدا کرده و به واقعیات الهی معطوف سازد. در این اثنا آنانی که از این فرصت بهره کافی و وافی را ببرند خیر دنیا و آخرت نصیبشان شده است اما آنانی که باز در خواب غفلت بوده و بیدار نشوند از رحمت خداوند دور مانده‌اند.

گزارش از سمیه رضایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار