یک پزشک عمومی شهر اصلاندوز گفت:در طول ماه مبارک رمضان از نوشابه گازدار استفاده نشود چون باعث التهاب معده می شود.
کد خبر: ۸۶۹۱۷۸۱
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

دکتر "علی حمادی" پزشک عمومی و باسابقه شهر اصلاندوز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصلاندوز،با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه سالم و منطقی در ماه مبارک رمضان،گفت: افرادی که دیابتی هستند مشکلی برای گرفتن روزه ندارند ولی باید با علایم افت قند خون که شامل تعریق،احساس گرسنگی،ضعف،تاری دید و بی حالی شدید آشنا باشند به محض احساس افت قندخون بهتر است افطار کنند.

وی تصریح کرد:افرادی که مشکل کلیوی دارند و کم آبی برای آنها مضر است حتما باید با پزشک خود مشورت کنند این افراد در صورت روزه دار بودن حتما از تعریق در طول روزه داری خودداری کنند چرا که در تعریق آب بدن از طریق پوست به هدر رفته و کلیه ها دچار کم آبی شدید می شود.

حمادی در ادامه افزود:حتما از آب جوش استفاده کنید چون دهان را شتشو و معده را آماده می کند و بعد از آن از سوپ و فرنی گرم استفاده کنید.

پزشک عمومی اصلاندوز با بیان اینکه در افطاری سعی شود از سبزی استفاده نشود گفت:بهتر است بین افطاری و وعده اصلی غذا هم فاصله باشد.

وی مصرف سبزی و میوه را برای جلوگیری از یبوست موثر دانست و افزود:روزه داران از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنند چون شیره معده را رقیق کرده و هضم غذا مشکل می شود.

حمادی همچنین با اشاره به اینکه در افطار مصرف آب سرد و نوشابه توصیه نمی شود گفت:در طول ماه مبارک رمضان از نوشابه گازدار بهتر است استفاده نشود چون باعث التهاب معده می شود.

این پزشک در ادامه گفت:در صورت امکان نیم ساعت زودتر برای سحری از خواب برخیزید تا با عجله غذا نخورید و در طول روزه داری با آب گرم حمام نکنید.

وی با بیان اینکه بعد از صرف افطار و سحری حتما از مسواک استفاده کنید، خاطرنشان کرد:مسواک زدن در ماه مبارک رمضان باید بیشتر از سایر روزها باشد بعد از مسواک بهتر است با آب نمک دهان شسته شود(غرغره شود).

حمادی با اشاره به اینکه استفاده از گروه سبزیجات و میوه جات در سحری باعث رفع تشنگی در طول روز می شود افزود:مصرف نمک زیاد، فلفل و ادویه در وعده سحر و فعالیتهای که تعریق آور است موجب تشنگی در طول روز میشود.

پزشک عمومی اصلاندوز در پایان ضمن قبولی طاعات و عبادت روزه داران افزود:در ماه رمضان وعده های غذایی(افطاری و سحری)مانند وعده های قبلی باشد و از مصرف زیاد خودداری شود.

ارسال نظرات