در گرمی منطقه ای محروم در شمال استان اردبیل زمزمه هایی از بازگشت شنیده می شود، آنهایی که دو سه دهه پیش از روستا با پای پیاده رفته بودند خسته از زندگی ماشینی سودای بازگشت کرده اند.
کد خبر: ۸۶۹۱۸۱۹
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی، روستاهایی که در طول سال های گذشته خالی از سکنه شده بودند اکنون ویرانه هایشان با بازگشت دوباره مهاجران در حال آباد شدن است.
سیل مهاجرت از گرمی مغان طی دو سه دهه پیش شتابی گسترده تر گرفت و مردم به امید رهایی از فقر و بیکاری موج وار راهی کلانشهرها شدند.
میر علی رحیمی زاد فرماندار گرمی مغان که هنوز هم نگران مهاجرت و کاهش جمعیت این شهرستان می باشد می گوید : در دو دهه گذشته 30 هزار نفر از این شهرستان مهاجرت کرده اند و برخی از روستاها نیز خالی از سکنه شده اند.
به گفته وی ، جوانان گرمی برای تامین معاش به دیگر شهرها و عمدتا تهران ، رشت و کرج مهاجرت کرده اند.
جمعیت گرمی مغان طی دو دهه از 120 هزار نفر به 80 هزار نفر کاهش یافته است.
اما اینک رگه های از امید در حال بازگشتن به گرمی است و نیاز است تا مسئولان قدر آن دانسته و با سرمایه گذاری مناسب زمینه ماندگاری جمعیت در این منطقه و بازگشت هرچه بیشتر مهاجران را فراهم سازند.
روستاهای مسجدلو و حاج عباس در دهستان قره آغاج بخش انگوت از جمله روستاهایی هستند که اهالی آنها سال ها پیش به دلیل نبود درآمد و مشکلات معیشتی به شهرهای دیگر مهاجرت کرده بودند و در هریک از آن روستاها یک یا دو خانوار باقی مانده بودند.
حیات در این روستاها که در حال پایان بود از پارسال رونقی دیگر به خود گرفته و مهاجران خسته از مشکلات، دود و غم کلانشهرها در آن بار دیگر سکنی می گزینند.
روستای حاج عباس در حال حاضر بازگشت و سکونت 17 خانوار را شاهد است و اهالی برای احداث اصطبل، انبار و سایر ابنیه لازم متقاضی افزایش محدوده روستا هستند.
مهاجران عمدتا با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستا خانه احداث کرده اند و تکاپوی آنها برای ماندگاری در روستا ادامه دارد.
علی عباسی یکی از اهالی بازگشته به روستای حاج عباس می گوید که نام روستا از نام نیای ما (حاج عباس) گرفته شده و تقریبا نام خانوادگی همه اهالی روستا (عباسی) است.
وی گفت: با نگهداری صدها راس گوسفند، گوشت، شیر، کره و پنیر مورد نیاز خود را تامین می کنیم، مازاد آن را می فروشیم و خدا را شاکریم.
بهرام عباسی نیز می گوید: ما برادران عباسی بازگشت به روستا و دامداری و آباد کردن وطن خود را به خوش نشینی در تهران و البرز ترجیح دادیم.
روستای مسجدلو در دهستان قره آغاج انگوت نیز به جهت وجود مقبره کربلایی میرعطا مورد توجه اهالی و روستائیان اطراف قرار دارد و هرچند 15 خانواده به طور موقتی و فصلی در آن روستا سکونت دارند اما ساخته شدن خانه های نو توسط اهالی، مهاجران دیگر را به بازگشت به زادگاهشان ترغیب می کند.
بخشدار انگوت شهرستان گرمی مغان هم از بازگشت مهاجران به برخی از روستاهای این بخش و رونق دوباره زندگی در آنها خبر می دهد .
جهانبخش فیروزی، روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا می گوید : ارایه خدمات دولتی و تامین تاسیسات زیربنایی در ترغیب روستائیان به ماندگاری در روستاها اهمیت زیادی دارد و به تازگی با حضور مسوولان ادارات دولتی در روستای حاج عباس، زمینه های خدمات رسانی به آن مورد بررسی قرار گرفت.
او ادامه داد: به خاطر مورد توجه گردشگران بودن روستای مسجدلو، دو باب سرویس بهداشتی در محوطه آن احداث شد و راه آن روستا با همیاری اهالی و کمک بخشداری انگوت بازسازی شده است و تامین برق روستا نیز به عنوان یکی از الویت های کاری بخشداری پیگیری می شود.
بخشدار انگوت گفت: مسجدلو زمین های مسطح و یکپارچه برای کشاورزی ندارد اما برای باغداری مستعد است و تلاش می شود با توسعه باغات و ایجاد تولید و درآمد برای مردم، مهاجرت معکوس در این روستا تسریع شود.
به گفته کارشناسان، ایجاد زمینه های اشتغال در روستاها و شهر گرمی مغان با توسعه صنعت و کشاورزی می تواند به ماندگاری جمعیت و بازگشت مهاجران به این شهرستان کمک کند.
احداث یکی از بزرگترین کارخانه های تولید شیرآلات در گرمی مغان با چندین هزار زمینه اشتغال که در مراحل پایانی خود قرار دارد ، سرمایه گذاری های بزرگ دولت در پروژه های سدسازی و آب و خاک ، گسترش کشاورزی صنعتی و ایجاد واحدهای کشت و صنعت جدید می تواند به روند بازگشت مهاجران گرمی مغان شتاب بیشتری بخشد.
در صورت تصویب لایحه دولت در باره ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی شمال استان در مجلس که بخشی از شهرستان گرمی مغان را نیز شامل می شود، منطقه شاهد یک خیزاقتصادی خواهد بود و در این صورت مهاجرت های کوچک معکوس امروزی می تواند شکلی گروهی به خود گرفته و موجب رونق این شهرستان شود.
فرماندار گرمی مغان می گوید : برای ایجاد بسترهای سرمایه گذاری در این شهرستان دیداری با رییس بنیاد مستعضعفان داشته و از سعیدی کیا درخواست حضور این بنیاد در این شهرستان محروم را کرده است.
وی در این دیدار به سخنان مقام معظم رهبری در سفر سال 1379 به گرمی و جمله تاریخی معظم له که فرمودند 'آنهایی که می خواهند محرومیت را ببینند به گرمی بیایند' اشاره کرد و خواستار سرمایه گذاری ، توجه جدی و حمایت های این بنیاد در شهرستان گرمی شده است.
به گفته رحیمی زاد ، رییس بنیاد مستضعفان دستور داده است که کارشناسان بنیاد در این شهرستان حاضر شده و زمینه های فعالیت در آن را مورد مطالعه قرار دهند.
سرمایه گذاری دولت تدبیر و امید در بخش اقتصاد، فرهنگ و سلامت شهرستان گرمی مغان زمینه شکوفایی این منطقه را تا حدودی فراهم کرده است و دیر نیست که با به نتیجه رسیدن سرمایه گذاری های بزرگ دولت شاهد افزایش جمعیت گرمی با بازگشت مهاجران باشیم .

ارسال نظرات