خبرهای داغ:
دبيرکل مجمع شهرداران آسيايي گفت: بايد برنامه‎ريزي‌هاي لازم براي بهره‎برداري از ظرفيت‎هاي جاده ابريشم صورت گيرد.
کد خبر: ۸۶۹۱۹۳۴
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، محمد خدادادي دبيرکل مجمع شهرداران آسيايي در سومين جلسه هماهنگي يازدهمين اجلاس شهرداران جاده ابريشم که در کاشان برگزار شد، افزود: بسياري از کشورها از جمله ترکيه، کره و چين با برنامه‌هاي مشخص در حال بهره برداري و استفاده از اين ظرفيت هستند و ما نيز بايد ايده‌ها و اهداف مان را مشخص و در راستاي بهره‎مندي از اين فرصت گام برداريم.

وي با اشاره به اينکه در زمينه ارتباطات دانشگاهي مذاکراتي با دانشگاه هايان در هايکو چين و دانشگاه دوشنبه تاجيکستان براي همکاري دو جانبه انجام شده است، عنوان کرد: بايد با برنامه ريزي و تلاش بي وقفه، اهداف و برنامه‌هاي خود را مشخص کنيم.

دبيرکل مجمع شهرداران آسيايي افزود: دکتر کواک، رئيس مجمع شهرداران آسيايي در تماس تلفني از برنامه ريزي و ميزباني شهرهاي قزوين و کاشان تقدير تشکر کرد.

از ظرفيت جاده ابريشم براي همکاري‌هاي اقتصادي، فرهنگي و گردشگري استفاده شود

حميد سيادت‎موسوي، مديركل دفتر حمل و نقل عمومي و ترافيك شهري سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور نيز در اين جلسه گفت: فرصت بسيار خوبي براي کشور فراهم شده است که شهرداري‌ها مي‌توانند از اين فرصت نهايت استفاده و بهره‌مندي را براي ايجاد همکاري‎هاي اقتصادي، فرهنگي و گردشگري داشته باشند.

سيادت‎موسوي افزود: بايد موضوعات و بندهاي مشخص شده توسط سازمان‌ها، شهرداري‌ها و مناطق آزاد کشور با جديت اجرايي شود.

همکاري شهرداري‎ها با بخش خصوصي در حوزه گردشگري تقويت شود

احسن، نماينده سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور با اشاره به اينکه تقويت همکاري شهرداري‌ها با بخش خصوصي در حوزه گردشگري بسيار مهم است، گفت: بهتر است تمام شهرداري‌هاي کشور در کارگروه گردشگري عضو شوند تا بتوان از نقطه نظرات شهرداري‌ها در تصميم گيري‌هاي کلان بهره برد.

دستاوردهاي اجلاس شهرداران جاده ابريشم در حوزه مديريت شهري بسيار حائز اهميت است

ايرج زاهدپور، مديرکل دفتر امور شهري و شوراهاي استانداري قزوين که از ديگر سخنرانان اين جلسه بود، عنوان کرد: با توجه به اينکه اجلاس شهرداران جاده ابريشم، اولين اجلاس بين‎المللي در حوزه مديريت شهري است که در کشور برگزار مي‌شود، بنابراين دستاوردهاي آن در حوزه مديريت شهري بسيار مهم است.

زاهدپور با بيان اينکه استان قزوين آمادگي لازم براي برگزاري اجلاس شهرداران جاده ابريشم را دارد، گفت: درخواست ما از سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور اين است که در هماهنگي ملي ميان شهرداري‌ها و جلب مشارکت آن‌ها بيش از گذشته همکاري داشته باشد.

اولويت کشورهاي چين و کره افزايش مبادلات اقتصادي است

علي صادقي‌نيارکي، عضو شوراي اسلامي شهر قزوين نيز در اين جلسه گفت: اولويت کشورهاي چين و کره مباحث اقتصادي است و در کنار آن به مباحث گردشگري نيز مي‌پردازند.

صادقي‎نيارکي افزود: آنها به دنبال توليد ثروت و رونق اقتصادي هستند و ما نيز بايد از ظرفيت کشورهاي جاده ابريشم در زمينه اقتصادي بهره‎برداري کنيم.

استفاده از تجربيات يازده اجلاس گذشته لازم و ضروري است

مريم نخستين، عضو شوراي اسلامي شهر قزوين نيز در اين جلسه با اشاره به اينکه استفاده از تجربيات يازده اجلاس گذشته لازم و ضروري است، اظهار کرد: تعيين چشم‎انداز برگزاري اجلاس شهرداران جاده ابريشم بسيار مهم است و بايد اين چشم‎انداز به روشني مشخص شود.

نخستين با بيان اينکه بايد برنامه‎محور عمل شود، افزود: تعيين اهداف موجب مي‌شود تا دستيابي به آن‌ها تسهيل شود.

بايد پايش علمي و تخصصي از نقاط مشترک ايران و ساير کشور‎هاي جاده ابريشم صورت گيرد

حسين غياثوند، عضو شوراي اسلامي شهر قزوين نيز در اين جلسه گفت: نياز کشور براي اجرايي شدن مباحث اقتصادي، فرهنگي و گردشگري بيشتر از کشورهاي مسير جاده ابريشم است.

غياثوند با بيان اينکه بايد پايش علمي و تخصصي از نقاط مشترک ايران و ساير کشور‎هاي جاده ابريشم صورت گيرد، تصريح کرد: بايد اين نقاط مشترک تعيين و تفاهم‎نامه‌هايي براي همکاري‌هاي دو جانبه منعقد شود.

وي با اشاره به اينکه بايد نقش مردم و مشارکت‌هاي مردمي جدي گرفته شود، عنوان کرد: اين موضوع بايد در کارگروه اقتصادي و سرمايه گذاري با استفاده از مشاوران تخصصي مطرح شود تا بتوان با برد ملي و منطقه‌اي از اين امر بهره برد.

شهرداري قزوين در حوزه بين‎الملل پيشرو بوده است

ناظم رضوي، شهردار کاشان نيز در اين جلسه با بيان اينکه شهرداري قزوين در حوزه بين‎الملل پيشرو بوده است، گفت: شهرداري‌ها به عنوان يک نهاد عمومي مي‌توانند بسياري از امور شهرها را تسهيل نمايند.

رضوي با بيان اينکه بهتر است اين جلسات با حمايت وزارت کشور و ساير حوزه‌ها تداوم يابد، افزود: با توجه به نامگذاري امسال با عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل، بايد از اين جلسات براي دريافت خروجي‌هاي مؤثر و مثبت بهره برد.

ظرفيت بسيار خوبي براي معرفي شهر کاشان به وجود آمده است

محسن جاوري، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کاشان در اين جلسه گفت: راه ابريشم و راه‌هاي اصلي شمال و جنوب کشور در گذشته و اکنون از شهر کاشان عبور مي‌کرده و مي‎کند و به همين دليل کاروانسراهاي متعددي در اين شهر واقع شده است.

جاوري افزود: وجود کارگاه‌هاي صنايع دستي و خانه‌هاي تاريخي ظرفيت بسيار خوبي را براي معرفي شهر کاشان به‎وجود آورده است.

شهرداري‌ها محور گردشگري استان‌ها هستند

سيد مصطفي رسولي، شهـردار همـدان در اين جلسه با اشاره به اينکه شهرداري‌ها محور گردشگري استان‌ها هستند، عنوان کرد: بهتر است کارگروه هاي گردشگري با محوريت سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و با همکاري شهرداري‌ها شکل بگيرد و اين سازمان بر همکاري ادارات‎کل و سازمان‎هاي زيرمجموعه خود در استان‌ها با شهرداري تأکيد داشته باشد.

رسولي افزود: در مباحث اقتصادي نيز اتاق‌هاي بازرگاني و ادارات‎کل اقتصاد و دارايي در استان‌ها با شهرداري همکاري و تعامل لازم را داشته باشند.

بايد برنامه‌ها هدف‎مند باشند

علي‎اکبر نظري، رئيس شوراي اسلامي شهر همدان نيز در اين جلسه گفت: بايد برنامه‌ها هدف‎مند باشند تا بتوان مسير را مشخص کرد.

نظري افزود: با توجه به تشکيل سه کارگروه اقتصادي، فرهنگي و گردشگري و اهميت موضوعات سياسي بهتر است کارگروه سياسي نيز در اين اجلاس تشکيل شود.

لزوم استفاده از فضاي مجازي در توسعه گردشگري کشور

اکبري، نماينده شهرداري تهران و شهر ري در اين جلسه بر ضرورت استفاده از فضاي مجازي در توسعه گردشگري کشور تأکيد کرد و افزود: حمايت از فارغ‎التحصيلان رشته گردشگري، استفاده از نخبگان و ورزشکاران ملي در حوزه گردشگري و تهيه نرم‎افزار مسافر راه ابريشم ايران از جمله راه‌هاي توسعه گردشگري کشور مي‌باشد.

هماهنگي سند چشم‎انداز شهرها با برنامه‌هاي جاده ابريشم مهم است

محمودرضا دارائي، مديرعامل سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري سمنان نيز در اين جلسه گفت: هماهنگي سند چشم‎انداز شهرها يا برنامه ششم تدوين شده در استان‌ها با برنامه‌هاي جاده ابريشم مهم است.

دارائي با اشاره به اينکه پايداري برنامه‌هاي اجرايي جاده ابريشم با همکاري و مشارکت مردم امکان‎پذير است، گفت: بهتر است همزمان با قزوين مراسم‌هايي در ديگر شهرهاي عضو برگزار شود و برپايي ايستگاه‌هاي بوم‎گردي نيز بايد مدنظر قرار گيرد.

وي افزود: نقش دانشگاه‌ها بايد در تصميم‎گيري‌ها و برقراري ارتباطات مؤثر ميان کشورهاي جاده ابريشم بيشتر و از پايان‎نامه‌هايي در اين زمينه استقبال شود تا بتوان با بهره‎مندي از آن‌ها برنامه‌هاي اجرايي بهتري تدوين کرد.

تعيين اهميت ويژه ايران در جاده ابريشم با برگزاري اجلاس شهرداران جاده ابريشم در قزوين

نماينده شهرداري اصفهان نيز در اين جلسه گفت: با برگزاري اجلاس شهرداران جاده ابريشم در قزوين بايد از اين فرصت براي يادآوري و تعيين اهميت ويژه ايران در اين جاده استفاده کرد.

وي با اشاره به اينکه کشورهاي چين و کره رويکردشان در حوزه جاده ابريشم، رويکرد اقتصادي است، تصريح کرد: ترکيه نيز در حال بهره‎مندي در اين فرصت است و ايران بايد از اين فرصت نهايت استفاده را در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و گردشگري ببرد.



1001/پ30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها