خبرهای داغ:
رییس سازمان جهادکشاورزی استان قم، سرانه مصرف شیر در قم را مناسب ندانست و گفت: کاهش سرانه مصرف شیر ضررهای جبران ناپذیری را بر سلامت جامعه و واحدهای تولیدی این محصول وارد کرده است.
کد خبر: ۸۶۹۲۱۸۹
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷


به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمدرضا طلایی در خصوص تعطیلی برخی واحدهای مجتمع لبن استان قم، افزود: با قطع شدن یارانه شیر و کاهش مصرف، زیرساخت‌هایی که برای تولید شیر ایجاد شده بود از جمله واحدهای گاوداری و کارخانجات شیر، به تعطیلی کشیده شد که نمونه بارز آن مجتمع لبن استان قم است که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد واحدهای این مجتمع غیر فعال هستند.

وی با اشاره به کارکرد پروار و شیری بودن گاوداری ها افزود: بحث پروار به زمان اقتصادی بودن گوشت گوساله و دام بستگی دارد و اگر شرایط مهیا باشد دامدار به پروار دام اقدام می کنند و اکنون که قیمت گوشت پایین و گوساله گران، دامدار اقدامی انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه 6 درصد گوشت قرمز کشور در استان قم تولید می شود، ادامه داد: معمولا در دوره یکساله حداقل یک دوره تولید گوساله در استان انجام می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی، مشکلات موجود در بحث گاو شیری را مورد توجه ویژه قرار داد و گفت: در استان 50 تا 60 درصد مصرف شیر کاهش یافته است، و زمانی که شیر یارانه داشت وضعیت خوب بود ولی امروز که یارانه ندارد و مصرف پایین است، تولید نیز به نسبت کاهش یافته است.

طلایی با ذکر مثالی در خصوص اینکه کسی که پروانه 100 راسی را از سازمان دارد ولی با ظرفیت تولید 30 درصدی فعالیت می کند، گفت: بسیاری از واحدها به دلیل کمی مصرف و مازاد تولید عمدتا بهره برداری نمی شود که مجتمع لبن نیز جز این واحدها به شما رمی رود.

وی اظهار کرد: در لبن 40 تا 50 درصد گاوداری های شیری خالی و یا با ظرفیت کم در حال فعالیت هستند ولی زمانی که رونق بازار شیر مناسب باشد این وحدها اقدام به فعالیت می کنند.

وی در خصوص حمایت های رونق تولید گفت: ستادی در استان به ریاست استاندار با عنوان ستاد رفع موانع تولید تشکیل شده است و دولت امسال مصصم به رفع مشکلات تولیدی است .

وی ادامه داد: واحدهایی که مشکلاتی مالیاتی، نقدینگی، مالی و تسهیلاتی دارند دود 15 روز است که اطلاع رسانی شده تا واحدهایی که مشکل دارند بتوانند با ثبت نام در سامانه و شرکت در جلسه استانداری که با حضور مجموع بانک ها تشکیل می شود مشکلاتشان رفع شود.

ریس سازمان جهادکشاورزی، گفت: سیاست سازمان بر تولید محصولاتی با بازار مشخص است و نباید بار سنگینی را اضافه کرد و عمده خرید تضمینی شیر در بحث های دامی در راستای حمایت از این بخش صورت می گیرد.

طلایی ادامه داد: حدود 30 تن مازاد در این حوزه وجود دارد که به شیرخشک تبدیل می شود ولی در بحث صادرات مواد لبنی نیز مشکلاتی وجود دارد و به دلیل کاهش مواد لبنی در جهان صادرات دچار چالش شده است.

وی با بیان اینکه بحث خرید حمایتی از روز شنبه آغاز می شود، افزود: شیر تضمینی به قیمت یکهزار و 270 تومان از دامدار خریداری می شود که شیر تبدیل به شیر خشک می شود و شیرخشک پس از صادرات به هر قیمتی که صادر شود ما به التفاوت توسط دولت پرداخت خواهد شد.

طلایی گفت: خرید تضمینی شیر توسط مجموعه سازمان، تعاون روستایی و اتحادیه دامداران خریداری می شود و در هفته آینده 30 تن در مرحله اول قرارداد خرید تضمینی شیر صورت می گیرد.
ارسال نظرات